Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Java virtual machine


Roger31

Rekommendera Poster

I Microsoft FX följer inte drivrutiner till Java med. Dessa får hämtas på Microsofts uppdateringssida då man första gången stöter på ett java skript, om jag har förstått det rätt?

 

Nu finns inte denna uppdatering hos Microsoft längre. Vilket jag tycker är mycket märkligt.

Känner någon till var man kan hämta hem Java virtual machine till Microsoft FX home Edition?

 

Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jag tycker är mycket märkligt.

 

Det beror på att Sun ändrat sig igen och nu inte ens tillåter MS att skicka med sin gamla version 1.1 Java motor.

 

Känner någon till var man kan hämta hem Java virtual machine till Microsoft FX home Edition?

 

Testa:

ftp://ftp.uq.edu.au/mirror/microsoft/patches/winxp/javavm_3319_XP_4820/MSJavx86.exe

( OBS, detta är för W2k och XP ).

 

[inlägget ändrat 2002-07-23 12:17:20 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

RÄTTELSE:

 

Skall naturligtvis vara Microsoft XP - och ingenting annat.

 

Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste hade nog varit att gå till sun och använda deras JavaPlugin för Windows XP

 

Det är inte riktigt samma sak att ha en slö plugin som tar tio skunder på sig att starta när man kommer in på en sida med en applet och att ha MS JVM på systemet som startar med browsern.

 

För det andra är det en onödig installation då 99% av alla applets inte kräver högre version än 1.1

 

För det tredje har folk haft problem med applet kompabilitet med Sun's Java plugin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xyzz,

 

Är det olagligt att erbjuda den efterfrågade java-uppdateringen? Jag har den sparad och kan lägga ut den på min hemsida,

http://w1.865.telia.com/~u865......

Har tagit bort slutadressen.

 

[inlägget ändrat 2002-07-23 13:49:41 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror

1:

Om jag inte missminner mig (och det gör jag inte, vill bara verka lite ödmjuk) så strartar Suns JVM fösta gången det körs och ligger därefert och Idlar i bakgrunden (kolla den lilla fina ikonen i taskbar).

 

2:

Och?

 

3:

Vilka är folk? Vilka är problemen?

 

---------------------------------------

 

Du brukar vara vädigt snabb att fråga folk om de inte har läst på. Så här kommer fråga tillbaks: "Vet du överhuvudtaget vad du talar om?"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det olagligt att erbjuda den efterfrågade java-uppdateringen?

 

Bra fråga, jag vet inte, det är möjligt att det bryter mot EULA:n för själva JVM:en men att Sun skulle bry sig tror jag inte, förbudet gäller ju bara för MS att distribuera sin JVM.

 

Det verkar ju finnas en del sajter som "mirrar" Windows uppdateringar, kan inte tänka mig att de har tillstånd från MS allihopa.

 

Det är nog hur som helst ingen större riskt, du får nog en chans att ta bort den ifalll de skulle opponera sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig (och det gör jag inte, vill bara verka lite ödmjuk) så strartar Suns JVM fösta gången det körs och ligger därefert och Idlar i bakgrunden (kolla den lilla fina ikonen i taskbar).

 

Ja det är ju ochså jättebra eller hur ? ( Går ju dock få bort ikonen )

 

Det spelar väl igen roll om den ligger uppstartad efteråt, den tar ju lika f-b en tid på sig att starta upp första gången.

 

Dessutom är den klart slöare än MS JVM både på att ladda applets och att uppdatera det som händer i applet:en

 

2: Och?

 

Det är som sagt onödigt.

 

3:Vilka är folk? Vilka är problemen?

 

Att den inte funkar eller funkar dåligt med "äldre" applets.

 

Kan ta ett exempel från detta forum:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=310362#310411

 

[inlägget ändrat 2002-07-23 14:12:44 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Ja det är ju ochså jättebra eller hur ? ( Går ju dock få bort ikonen )

Visst går det... det får att få bort start-knappen också... vad bevisar det?

 

Dessutom är den klart slöare än MS JVM både på att ladda applets och att uppdatera det som händer i applet:en

Okej... Och benchmarktesten finns var?

 

Det är som sagt onödigt.

Jepp, Och att uppdatera till Windows XP när 99% av alla programmen går på W2000 är väl också onödigt?

 

Fördelen med att använda Suns Plugin är att om jag har flera webläsare installerade så kommer alla arbeta mot samma plugin. (Så är såvitt jag vet inte fallet med Ms JVM). Detta skulle då innebära en redundans om jag väljer att ha mer än en webläsare installerat.

 

 

Att den inte funkar eller funkar dåligt med "äldre" applets.

 

Att den inte funkar eller funkar dåligt med "äldre" applets.

 

Kan ta ett exempel från detta forum:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=310362#310411

Var precis inne och kollade på TV4 och jag måste ha gjort något fel för jag upplevde inga som helst problem.

 

Personligen spelar det ingen roll vilket JVM folk använder. Jag använder Suns JVM.

Troligen har jag gjort något alvarligt fel eftersom jag inte upplevt några större problem med det.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade ju han problem med den eller hur ? Du gör ett stort fel med dina attityd att man måste köra med Sun's plugin bara för att...ja vad egentligen ??

 

Det räcker gott och väl med MS JVM som dessutom passar in i Windows på ett betydligt bättre sätt.

 

Visst går det... det får att få bort start-knappen också... vad bevisar det?

 

Nu är jag förvirrad, det var du tyckte det var bra med ikonen i systrayen inte jag.

 

Okej... Och benchmarktesten finns var?

 

Men snälla nån, gå till en sajt med en java applet så ser du Sun's Java plugin stå och ladda i ett halvår med "loading..." medans appleten poppar upp närmast omedelbart med MS JVM.

 

Jag kan ge dig ytterligare skäl, varför köra med plugins när det finns inbyggt stöd ? Att sedan Sun gärna vill hålla på och jävlas är ju knppast ett skäl för att börja använda deras plugin, snarare tvärtom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Nu hade ju han problem med den eller hur ?

Som jag uppfattade det hade Roger fått problem med att det inte fanns något JVM, men jag kan ha fel.

 

Du gör ett stort fel med dina attityd att man måste köra med Sun's plugin bara för att...ja vad egentligen ??

Jag säger inte att man måste köra Suns Plugin. Jag säger bara att den har fungerat utmärkt för mig.

 

 

Men snälla nån, gå till en sajt med en java applet så ser du Sun's Java plugin stå och ladda i ett halvår med "loading..." medans appleten poppar upp närmast omedelbart med MS JVM.

Något halvår har jag aldrig väntat. I de flesta fall så upplever jag ingen väntetid alls.

 

Jag kan ge dig ytterligare skäl, varför köra med plugins när det finns inbyggt stöd ? Att sedan Sun gärna vill hålla på och jävlas är ju knppast ett skäl för att börja använda deras plugin, snarare tvärtom.

Men nu var det ju just det som var Rogers problem. Det finns inte längre något "inbyggt stöd" från Ms.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattade det hade Roger fått problem med att det inte fanns något JVM, men jag kan ha fel.

 

Jasså, du läste inte ens inlägget där han sa att han hade problem med Sun's plugin som jag för övrigt motvilligt föreslog i den tråden.

 

Men nu var det ju just det som var Rogers problem. Det finns inte längre något "inbyggt stöd" från Ms.

 

Och vad beror det på ? Inte är det MS fel iallafall.

 

Off topic:

MS har alltid sagt från första början att de vill stödja Java men det dög inte för Sun utan Sun ville gärna använda Java som ett vapen mot MS.

 

Mer off topic:

Nur vet jag att nu kommer säkert det vanliga dravlet om hur elaka MS var när de gjorde extensioner till Java men faktum är ju att detta är något som är normalt i de flesta andra språk, problemet från början var inte att MS gjorde ändringar utan att Sun inte ville släppa Java till ett standardserings organ.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Jasså, du läste inte ens inlägget där han sa att han hade problem med Sun's plugin som jag för övrigt motvilligt föreslog i den tråden.

Nej, kalla mig konservativ men jag brukar utgå ifrån att frågor som ställs i en tråd också besvaras i den tråden.

 

Och vad beror det på ? Inte är det MS fel iallafal.

Nej, som vanligt är det inte Microsofts fel. De står över all kritik.

 

Mer off topic:

Nur vet jag att nu kommer säkert det vanliga dravlet om hur elaka MS var när de gjorde extensioner till Java men faktum är ju att detta är något som är normalt i de flesta andra språk, problemet från början var inte att MS gjorde ändringar utan att Sun inte ville släppa Java till ett standardserings organ.

Aha... på samma sätt som Microsoft släppt windows till öppen källkod eller?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, som vanligt är det inte Microsofts fel. De står över all kritik.

 

Snarare brukar java nördar tycka att Sun står över all kritik.

 

Eller menar du att de tänkte på utvecklarna när de förbjöd världens största operativ systems tilverkare att distribuera ny version av Java ?

 

Man kan inte bråka hela tiden i denna bransh, ibland måste man kompromissa ochså.

 

Aha... på samma sätt som Microsoft släppt windows till öppen källkod eller?

 

Det är inte samma sak alls, för övrigt har MS släppt både C# och .NET CLR till ECMA så det står Sun eller vem som helst fritt att föreslå ändringar till ECMA.

 

Det är på det sättet man hanterar ett programmerings språk och inte som Sun gör med Java.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Det är inte samma sak alls, för övrigt har MS släppt både C# och .NET CLR till ECMA så det står Sun eller vem som helst fritt att föreslå ändringar till ECMA.

 

Det är på det sättet man hanterar ett programmerings språk och inte som Sun gör med Java.

Och när släpper de VB till ECMA?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Snarare brukar java nördar tycka att Sun står över all kritik.

Kan så vara. Nu har ju jag aldrig påstått något sådant.

 

Eller menar du att de tänkte på utvecklarna när de förbjöd världens största operativ systems tilverkare att distribuera ny version av Java ?

Med "utvecklarna" menar du förståss de "java nördar" som du själv talade så varmt om tidigare.

 

Nu är det ju inte så att de inte får distribuera en ny version. De får bara inte göra det över nätet.

 

Det rör sig inte heller om en ny JDK vilket innebär att det på sin höjd har en marginell påverkan på utvecklarna.

 

 

Man kan inte bråka hela tiden i denna bransh, ibland måste man kompromissa ochså.

Okej, jag förstår.

Microsoft är ju kända för sin kompromissvilja.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Microsoft är ju kända för sin kompromissvilja.

 

I detta fall är det inte MS som borde kompromissat utan Sun.

 

Det är väl ganska naturligt att det företag som vill ha stöd för sin teknik i Windows inte kan diktera villkoren.

 

Sen har ju Sun lite svårt att bestämma sig, först stämmer man MS för att de varit elaka (enligt dem), sen vill de inte göra upp i godo trots att MS tar bort extentionerna (=kompromiss) med följd att MS inte får distribuera nyare versioner än 1.1 som de redan licensierat, sen kommer de på att detta var inte bra att det inte kommer finnas Java i Windows så då stämmer de MS igen för att försöka tvinga dem att lägga med just DERAS version av Java i Windows, sen kommer de på att det var ju inte bra att MS fortfarande kan skicka med 1.1 versionen så då förbjuder de dem att göra det också.

 

Undrar om någon någonsin tänker mer än ett steg på Sun, med tanke på hur många chefer som hoppar av hela tiden verkar det inte så.

 

[inlägget ändrat 2002-07-23 16:34:45 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
I detta fall är det inte MS som borde kompromissat utan Sun.

Ja, de borde helt enkelt ge bort Java till Microsoft.

 

Det är väl ganska naturligt att det företag som vill ha stöd för sin teknik i Windows inte kan diktera villkoren.

Uppebnarligen kan de ju det.

 

sen vill de inte göra upp i godo trots att MS tar bort extentionerna (=kompromiss) med följd att MS inte får distribuera nyare versioner än 1.1 som

Om det var en kompromiss eller hot om vite det är är ju en fråga för de lärde.

 

Visst är det underligt att de flesta andra företag inte verkar ha några som helst problem med Sun och med suns licenser... ... visst är det tråkigt att alla hoppar på stackars lilla microsoft på detta sättet. Speciellt med tanke på att microsoft aldrig skulle komma på tanken att behandla något annat företag p å det sättet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då får man väl tacka så mycket för de givande svaren - och den spännande matchen!

Törs man sticka in näsan och bryta här. Som ägare av frågan dömer jag i så fall remi och blåser av matchen!

 

Ett stort tack! Jag tror jag kommer att lösa mitt problem nu - tack vare goda råd från er!

 

Roger

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Som ägare av frågan dömer jag i så fall remi och blåser av matchen!

Bravo!

Har du fått Java Virtual Machine hemladdad till din PC?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Törs man sticka in näsan och bryta här. Som ägare av frågan dömer jag i så fall remi och blåser av matchen!

 

Ok, jag bryter ;)

 

Men jag tycker det har varit lite halvsakligt iallafall, inga direkta super attacker inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...