Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
jonny

Session TimeOut & uppdatering av databas

Rekommendera Poster

jonny

Hej !

Jag undrar om det går att skriva typ session timeout för att få asp att kolla om en session är avslutad och isf skriva till tabell som har ett ID som motsvara sessions ID:et som avslutats.

Går detta att göra eller finns det något bättre alternativ / Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Sven Pernils

Prova med att använda subben Session_OnEnd i Global.asa, den är liksom till för sådant.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonny

Ja - detta har jag försökt med men då får jag problem med att sessionen är avslutad och alltså är ID:et borta och jag vill ju uppdatera en post tillhörandes ett unikt ID samtidigt som just den sessionen avslutas.

Ex: när sessionen avslutas vill jag uppdatera tabellen "Online" till "Offline" men när jag har använt mig av global.asa så har den skrivit alla användare till "Offline" då jag förlorat ID:et - jag är lite ny på ASP så det är möjligt att jag inte har gjort rätt - tror du att det skulle kunna fungera ändå med global.asa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sven Pernils

sub Session_OnEnd körs ju innan session avslutas just för att kunna uppdatera saker. Alltså kan du ju kolla session.SessionId och göra dessa saker i avslutningen.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonny

Åhh - Perfekt det är precis det jag har gått och undrat över - men nu då vet jag att det är så det fungerar / Tack så mycket!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peppelorum

men var inte säker att det funkar för det.

Det här med global.asa är ganska klurigt och ibland så måste man starta om servern för att funktionerna ska fungera. Ett rent helsike att visa vilka som är online. Jag har löst det temporärt genom att varje session skrivs in i en application som sen listar vilka som är online. Tyvärr så funkar detta mindre bra vid utloggning, så om du lyckats med detta konsstycke så vore jag väldigt tacksam för en snutt kod för detta.

//Peppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...