Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur göra Netscape stabilt???


Patrich Björklund

Rekommendera Poster

Patrich Björklund

VARJE djävla dag har jag fått problem med Netscape! Jag står snart inte ut. Den låser totalt hela datorn att jag får kallstarta. Någon som haft samma erfarenheter?? Hör av dig!!! Själv har jag funnit Gnome mest säker att köra netscape i.

Har testat med följande:

 

Byte av font, Ladda inte fonter från dokument.

Nu har jag satt cachen till 1KB, och ser vad det gör för nytta...=??? *suck*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 4.08 Engelsk i Debian och tycker den är stabilare än den senare versionen 4.51(?) som följer med Mandrake 6.0. Kör Afterstep. Jag tyckte Gnome var slött på min P200 med 32MB, och så gillar jag ha alla knappar till höger på min breda skärm. Vad har du för Netscape version? Linux Distribution?

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 4.5 dök ständigt och jämt. Fick dessutom för sig flertalet gånger att tugga i sig allt minne, inklusive swap (>100MB) vilket resulterade i en total låsning av hela systemet (panic).

 

Installerade 4.7, och den är mycket bättre. Minnesläckan verkar vara tätad, och den dyker inte alls lika ofta. Suger fortfarande i sig en hel del minne dock (trots att minnescachen är satt till 512kB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening är netscape i det närmaste oanvändbart för linux. Det är otroligt slött (tar >20 sek. att start på min P120) och fruktansvärt instabilt. Jag har provat många olika versioner (utom 4.7) och alltid haft problem. Prova köra med KDE:s filhanterare KFM, den funkar ok!

 

Detta är ett stort problem. Utan en stabil och snabb webbläsare kommer netscape alrig bli ett OS för alla.

 

Det finns dock ljusglimtar, Opera är snart här för linx! Kommer antagligen bli en trevlig överraskning!

Läs mer på:

http://www.opera.no/alt_os.html#linux

 

/petter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Afterstep? Ja, jag gillade den också tills jag fick se gnome rulla på min dator (PII-4500 128MB osv). Men hemma så är Gnome slött! Kör Mandrake 6.1, Netscape 4.70-1 nu. Lyckades få Netscape stabilare med fontvalen: Helvetica (adobe) 12, och Courier (adobe) 12. Har inte kraschat på flera timmar. *optimistiskt leende*

 

Ska verkligen ge Afterstep ett försök tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Gillar den titt av Opera för windows som jag testat! Om det nu bara kan bli bra på Linux också så...

 

Ja detta är ett STORT problem (för mig o några till tydligen) att inte kunna surfa på nätet med Linux utan risken att hela datorn havererar. Har nu 2,8% non-contigous blocks...fsck har gått varm det senaste, men nu hoppas jag att det ska gå bra.

*sparar länken till operan*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Svensson

Beroende på vilka siter du surfar till så kan faktiskt Lynx vara ett alternativ. Fördelen är att den är snabb och smidig att använda samt att man kan köra den remote. Nackdelen är att den inte klarar att visa grafik utan speciella tillägg, som tar bort nyttan med läsaren. Men om du bara ska läsa textinlägg eller söka info så är den ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Nja. Lynx är nog redigt bra, men vill ha en X-webläsare. Tror mycket på Opera. Förresten så lyckades jag få lite mer vett i Netscape med cahe på 1kb (snabbare för mig) och Helvetic + Courier (adobe båda två) så lyckades jag få till läsbart och STABILARE Netscape (4.7).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lynx är väl inget egentligt alternativ för de flesta. Tycker faktiskt inte att NEtscape är så dåligt. Har funkat bra för mig sista veckorna. Därimot så bootade jag WIndows idag å satt å surfade lite eftersom jag skulle ladda ner några program jag skulle bränna på cd (som jag fortfarande gör i WIndows). Detta surfande med IE5 blev en mycket trålig upplevelse. Det första som hända var att explorer hängde sig när jag försökte göra en katalog "spara som..."-rutan vid filnedladdning. Sedan hängde den sig nån gång till utan att ens vara i närheten av java eller flash och jag bootade om...tebax till Linux och Netscape alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Det tråkiga med Winblows är att Win98 är förkastligt såvida man inte har andra utgåvan av 98:an. Där fungerar IE5 osv mycket stabilare. Ja nu mera kan jag surfa i Linux med ganska bra. Men som alla sagt så suger Netscape ganska hårt. Slukar resurser som bara den. Att bränna i linux är ganska svårt har jag fått erfara såvida man inte har en inbyggd kanske. (Har bara Parallell ansluten CD-RW). Vore perfekt om den funkat, så man kunnat ta backuper på sitt system då och då i Linux.

 

Nåja, Linux som desktop växer för varje månad och det är bara att se hur det blir framöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst växer Linux. Har intern SCSI-brännare så det brukar inte vara några problem. Har hittat ett brännarprogram, x-cd-roast, som verkar bra. Har bara inte orkat sätta mig in i hur det fungerar...man måste göra imagefiler å så...lättare att boota om.... Har också Win98SE men tycker ändå inte att det känns stabilt. Fick t ex en blue screen idag när jag försökte starta GTA2. Som tur är så funkade det bra efter om-bootning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jarmo Palomaa

JAg tycker inte heller Netscape är dåligt, tror

nästan problemen beror på (i mitt fall) RedHat6.x.

För övrigt borde väl för 17 webläsaren i StarOffice för Linux fungera utmärkt!

Har i och för sig bara provat den för Win98 men

där är den suverän, och då inte bara på Webben.

J.Palomaa / Lundasiten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Kan tyvärr inte hålla med dig riktigt. Netscape är ett skitbra webprogram - om det inte vore för att det dyker så ofta med så katastrofala följder. Tror du det är RH6.x det är fel på? Varför då?

 

Körde den i staroffice med följd av att den hängde och låste X mycket bättre(oftare) än Netscape. Under Linux alltså. Vet inte vad som felet kan vara, men hoppas att Opera som ska komma innan 2000 är mer stabilt. Enligt deras hemsida så ska dom gå efter stabilitet, liten kod, och många funktioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Inte alls förvånad om Win98SE är ostabilt det också. Men som sagt på min maskin har jag inte haft några probs med IE5.

 

Intern SCSI brännare? VILL HA. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är Java- och java.script som är de största bovarna när det gäller Netscapes instabilitet. Finns det ingen extern java-script tolk man skulle kunna använda sig av? Borde väl kunna gå att fixa till....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Ja, det tror jag också, samt att X inte är så himla bra med fonter typ dynamiska och skalbara fonter. Jag installerade jre (Java Runtime Env). Men vet inte om det hjälpte SÅ mkt för stabiliteten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör netscape 4.7 med truetype fonter från windows

 

och den är stabil på alla sidor, utom på "http://spaceflight.nasa.gov/index-n.html"

där den kraschar ibland, men aldrig har den dödat hela linux, jag skriver bara:

ps auxgrep net

kill -9 <PID>

 

och sen laddar om det..., men visst borde netscape vara bättre....

 

 

 

Apropå CD-brännare:

jag hade förut en IDE-CD-r, på SAMMA BUSS som min CDROM, och jag kunde ändå bränna CD:ar direkt av, samtidigt som jag körde 2-3netscapear + kvirc + licq

 

och det funkade!!!!

 

men i windows kan inte ens skärmläckarn gå igång även när jag bränner från HDn... jag bytte sen IDE-buss... windows var lika värdelöst, och linux lika bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...