Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minsta krav på respostid?


brorsan

Rekommendera Poster

Om man ska lira fps-spel på en TFT-skärm, vad ska man kräva för max responstid? Är 40ms helt uteslutet eller?

 

 

.:def:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

 

Jag vet inte hur kort tiden skall vara. Men det funkar alldeles utmärkt på min TFT skärm med alla fps spell iaf.

Jag har en 4 år gammal skärm som heter Taxan Crystal-någonting,är skärmen nyare än så så borde det väl funka. Om du har möjlighet så prova den, om inte med ett spel så kolla på en filmsnutt eller en animation tex...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

André Johansson

Ska du köpa nytt så borde du titta på de som har en svarstid på 25 ms (eller bättre...). En svarstid på 40 ms är i högsta laget, imo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att olika tillverkare anger responstiden på olika sätt... så leta upp ordentliga tester på dina kanditater - det som en tillverkare anger som 20ms kan egentligen vara 40ms i korrekt responstid... har jag fått lära mig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord kan det vara så illa att en påstådd responstid på 40ms kan i själva verket vara 80ms? :(

 

Fundrar på en Hansol 510F närmare bestämt... det enda jag hittat är 40ms, står inget om mätmetod.

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, kanske det... fast dom äldsta skärmarna har väl en responstid på typ 50ms som mest? (enligt den normala mätmetoden)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara responstiden det handlar om för att mäta kvalitén inför spel på TFT?

Vilken betydelse har "Pixel pitch/Dot pitch?

Då jag synar min 17" TFTs prestanda finns ingen info om responstid, däremot Pixel pitch 0.264mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iaf köpt skärmen, den var helt ok, iaf för 2500kr... Men visst märks det skillnad från CRT-skärmen. Dock mest när man scrollar sidor i IE. Tyckte förresten den skalade helt ok till 640x480 och 800x600 :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra färgåtergivning? Exempelvis en sunkig Dell-TFT här gör det nästintill omöjligt att urskilja de olika färgerna i inläggen respektive inläggshuvudet i en tråd :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgåtergivningen ser mycket bra ut, inga problem med det du skriver :)

 

Dock känns det som bilden "pulserar" lite när man har svart bakgrund... aja, det är ju iaf garanti kvar ifall den skulle ge upp :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

André Johansson

Nej, men oftast är det responstiden som är problemet när det gäller spel på platta skärmar, speciellt FPS och liknande.

Det är lätt att ghosting och allmän suddighet när saker rör sig snabbt gör spelandet lidande.

Sedan är det ju upp till dig och dina ögon om du tycker responstiden är snabb nog.

Pixel pitch är storleken på varje pixel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med pulseringen försvann när jag hittade nån sorts autoadjust i menyn, nu är det pärla-bild! :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...