Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet


Starre

Rekommendera Poster

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar
Starre och även drbrno verkar tro att man har låst regelverken i språkbruket och fr.o.m. nu så är allt "fel" som inte är i fas med deras inhämtade rekommendationer. NisseSthlm påpekar att språket förändras och lever, vilket alltså även språknämnden gör i sin programförklaring.

 

Så om alla börjar skriva "sverige", är det korrekt då? Eller särskrivningar kanske, som ju blivit väldigt vanliga på sistone, är det en språkutveckling som borde påhejas?

 

Det är sant att språket utvecklas, men att åberopa det som argument för språkliga felaktigheter är dumt.

 

[inlägget ändrat 2002-08-07 13:28:50 av drbrno]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om alla börjar skriva "sverige", är det korrekt då?

 

Ja, om alla skriver "sverige" är det förmodligen helt korrekt.

Om alla skriver "dom" så är det helt korrekt.

Om alla skriver "alldrig" är det också korrekt.

 

Språkets utveckling gör att det som är "fel" idag kan vara rätt i morgon.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ni på den där filmen Rötmånad eller vad den heter?

Repmånad heter den!

 

Inledningstexterna:

Regisör: Lasse Åberg

 

=)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Det är fullt naturligt att temat som diskuteras ändras allt eftersom tråden blir längre och längre.

Ja, jo, det är fullt riktigt att temat kan ändras. Men den här tråden har fortfarande inte rört grammatik.

 

Glöm inte att det var jag som startade tråden =)

Glöm inte att jag har varit med och fortsatt tråden! ;P

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Helt korrekt. Om större delen av svenska folket skriver sammanbundna ord isär så skulle Språknämnden godta det som korrekt svenska.

 

Titta på andra språk som t ex engelskan där särskrivning är rätt i en hel del fall. Inte kan man väl säga att engelskan är fel?

 

Engelsmän skriver också vissa saker med versal begynnelsebokstav, t ex namn på månader och språk. Är det fel eller är det svenskan som är fel?

 

Och för att svara drbrno:

är det en språkutveckling som borde påhejas?

Det är ingen som "hejar på" dylik språkutveckling. Det vet vem som helst som läst svenska i en vanlig svensk grundskola.

 

Det är sant att språket utvecklas, men att åberopa det som argument för språkliga felaktigheter är dumt.

Det är inte fel om det är allmänt accepterat som korrekt. Sug på den!

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog det ska vara stor inledningsbokstav i Internet - det kan man väl ändå kosta på sig!

 

Men nu benämns det ju alltmer endast "nätet", vilket dessförinnan vad jag varit van vid alltid innebar elnätet, iallfall om man skulle "koppla" eller "ansluta" till.

 

Iofs tycker jag att "webben" ligger rätt bra i munnen och det knappast kan förväxlas med något annat, vare sig talat eller skrivet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Håller med Weyland. Har heller aldrig skrivit internet med stor begynnelsebokstav blev faktiskt förvånad när jag såg den här tråden att det överhuvudtaget finns några sådana rekomendationer.

 

Frågor som ploppar upp i mitt lilla huvud är VEM?, VAR?, NÄR? och HUR? bestämde att internet skulle namnges just internet(<- med stor begynnelsebokstav om någon faktiskt har döpt det) och inte någonting annat då internet är ett utrikiskt ord.

 

//Purre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamnade av en slump i den här tråden och tycker att diskussionen är mycket intressant. Tack och lov har folk lite olika synpunkter. Det är ju det som gör språket levande!

 

Något att tänka på:

Ska vi börja skriva Rymden med versal begynnelsebokstav också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att detta är en intressant diskussion. Fast jag kommer nog inte att ändra mig(även om jag till 99% slarvar) och skriva internet.

För mig är Internet ett egennamn och ska därför ha en stor bokstav. Att det sedan finns ett fenomen kring Internet som Weyland skriver ändrar inget, Internet i sig är ett namn på ett nätverk.

Fast sedan kanske det finns ett intressa av att skilja på fenomenet internet och nätet Internet...usch vad flummigt det låter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isärskrivning är ofta ett gissel.

 

Detta på grund av att det isärskrivna ordet ofta har en annan innebörd vad som menas. Det visserligen vanligen inget problem att förstå vad skriventen menar, men det är upplagt för missförstånd.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter visserligen "särskrivning" men jag håller helt med dig!

 

Det finns en känd sida som på ett tyvärr ganska oseriöst men ändå effektivt sätt behandlar detta engelskinfluerade fenomen:

 

http://www.skrivihop.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

<KURIOSA>Det finns de som skriver "Nätet", med versal begynnelsebokstav. På engelska skriver vissa "the 'Net".</KURIOSA> :)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om alla skriver "sverige" är det förmodligen helt korrekt.

Om alla skriver "dom" så är det helt korrekt.

Om alla skriver "alldrig" är det också korrekt.

 

Kanske att "dom" kommer att ersätta de och dem, eller att "alldrig" av någon outgrundlig anledning kommer att bli populärt, men tror du allvarligt talat att "sverige" är något som kan införas? Det tror inte jag. Människor har nog för stort ego för att låta egennamn skrivas med små bokstäver. (Sidofråga: Finns det något språk som skriver egennamn med liten bokstav?)

 

Det är en sak att ändra stavning på ord, men en helt annan att ändra grundläggande grammatiska regler. Jämförelsen haltar redan innan den är gjord.

 

Du kommenterade inte särskrivningarna av någon anledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak att ändra stavning på ord, men en helt annan att ändra grundläggande grammatiska regler. Jämförelsen haltar redan innan den är gjord.

 

Precis vad jag har försökt säga också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om större delen av svenska folket skriver sammanbundna ord isär så skulle Språknämnden godta det som korrekt svenska.

 

Nej, det skulle den inte. Det svenska språket klarar inte av särskrivningar. Totalt kaos skulle uppstå. Det går faktiskt inte att jämföra med engelskan, som fungerar på ett annat sätt. Har du tänkt på att också engelskan ihopskriver ord, om risk för missuppfattningar föreligger?

Engelsmän skriver också vissa saker med versal begynnelsebokstav, t ex namn på månader och språk. Är det fel eller är det svenskan som är fel?

Inget språk har fel. Jag förstår inte varför du jämför två olika språk. Det ger ingenting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi återgå till ämnet, så är den springande punkten i de senaste timmarnas inlägg att språket är demokratiskt i den mening att det är vanligt folk som styr utvecklingen genom sitt eget sätt att använda sitt eget modersmäl, och att regelmakarna, iaf Språknämnden respekterar detta.

 

Det är bara att acceptera att saker och ting inte står stilla. Eller tror ni på allvar att man kan "frysa läget" när det gäller vårt språk?

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Det är möjligt att det finns, det kan i alla fall inte jag svara på.

 

Däremot finns det andra språk som använder gemen begynnelsebokstav oftare än svenskan, t ex tyskan där alla substantiv har versal begynnelsebokstav. Även engelskan tolkar veckodagar och månader som namn och stavar dem med versal begynnelsebokstav. Så nog kan allt möjligt hända i ett språk. Men jag har svårt att tro att Sverige skulle skrivas som sverige faktiskt, även om många herrans år.

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommenterade inte särskrivningarna av någon anledning.

Särskrivningarna har nog kommenterats tillräckligt på det här forumet tidigare...

Själv tycker jag att det är fantastiskt att ett i eller I kan diskuteras på ett sådant fanatiskt sätt. Då är det ju inte så svårt att förstå att något större konflikter, som exempelvis den mellan Palestina och Israel, är fruktansvärt svårlösta.

 

För övrigt så är jag nöjd om inläggen på Eforum är författade på ett någorlunda begripligt sätt. Det är tyvärr inte alltid fallet, men då får man plocka fram sin fantasi och försöka förstå.

 

MVH// Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2002-08-07 21:38:01 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Ja, om alla skriver "sverige" är det förmodligen helt korrekt.

Om alla skriver "dom" så är det helt korrekt.

Om alla skriver "alldrig" är det också korrekt.

 

Jag förstår inte fördelen med att språket förenklas. Kan du inte se att språket med dess olika skiftningar och nyanser gör språket vackert? En utveckling där skriftspråket blir allt mer likt talspråket ser jag inget positivt med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...