Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet


Starre

Rekommendera Poster

ComputerSwedens ordlista är en pina att läsa. Vissa förkortningar skrivs med små bokstäver, andra inte. Det går inte att läsa ut varför vissa ska skrivas med gemener -- varför skriver de t.ex. Aix med stor begynnelsebokstav och resten gemener, ascii med uteslutande gemener och BSD med uteslutande versaler? Ta CS med en nypa salt.

 

I M3 (IDG?) är det brukligt att bokstavera förkortningar med versaler om man utläser förkortningen bokstav för bokstav (IBM) - men skriva med små bokstäver om förkortningen utläses som ett ord (ascii). Mer än så ska jag väl inte säga, då jag inte läst CS:s ordlista.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Väldigt få tänker på att förkortningar alltid ska skrivas med punkterna. Punkterna markerar var det specifika ordet i förkortningen slutar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt få tänker på att förkortningar alltid ska skrivas med punkterna. Punkterna markerar var det specifika ordet i förkortningen slutar.

 

I.B.M alltså? Eller a.s.c.i.i? Nej, nu förstår jag inte ;)

 

Förkortade uttryck (alltså inte facktermer/namn) bör man alltid skriva ut i sin helhet, exempelvis 'och så vidare' eller 'bland annat' - känns som en bra vana. Antar att det var dessa uttryck du tänkte på? Bl.a.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var de jag tänkte men glöm inte att det ska vara punkter efter förkortningar också. Detta naturligtvis eftersom även de punkterna markerar slutet på det sista förkortade ordet i förkortningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Att skriva s.k. och o.s.v. har man slopat för länge sedan i Svenska skrivregler (http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=914704974X) om de inte anammat det igen. Skälet som jag uppfattat det är att förkortningar med punkt bidrar till uppfattningen att meningen slutar där.

 

Att skriva Internet med versal begynnelsebokstav förklaras med att det bara finns ett Internet, det finns inte bara en tidning om man ska dra jämförelsen med media. Däremot skrivs intranät med gemen begynnelsebokstav enligt datatermgruppen.

 

Hur som helst ska alla dessa "regler" tolkas som rekommendationer enligt språknämden. Därför borde också Svenska skrivregler hela Svenska skrivrekommendationer, vilket den inte gör.

 

IDG har egna skrivregler som de inte alltid följer. Ibland heter det Imac och ibland iMac i IDGs nyheter, ibland heter det ASCII och ibland ascii.

 

Enligt Svenska skrivreger ska ord, som Weyland påpekar, som utläses som förkortningar skrivas med versaler, övriga ska skrivas med gemener eller varsalgement, t ex Icq och IDE, vilket inte IDG rekommenderar.

 

En fråga på det temat: hur skrivs SDRAM? SDram eller sdram eller SDRAM? :)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag nästan för mig - det där med förkortningar. Att det inte är ett måste att skriva ut punkter i förkortingar av typ osv, etc, exv.

 

Man får göra det, men måste inte. En annan anledning till friheten, mer än den som NisseSthlm skrev, är väl att det är ofta som förkortingar skrivs felaktigt punkterade. Exempelvis kan man ibland se skrivet e.x.v. . (vad fel det blev - tar meningen slut eller? :)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftergift till medelmåttor?

 

Språket utvecklas, språket förenklas men även försvåras. Ärligt talat - ser du någon förämring i att inte punktera förkortningar?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att språket försvåras har jag ärligt talat svårt att tro.

 

Nackdelen med att inte använda punkt i förkortningar är ju att man genom en sådan förändring tar ytterligare ett steg mot förflackning och utarmning av språket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förklarar inte varför Internet skulle ha slutat vara egennamn. Det kan ju *även* betraktas som en "kommunikationsform", men då ska det skrivas med gemen begynnelsebokstav, ett internet, för att skilja det från det Internet vi använder i denna stund.

 

För övrigt tycker jag att egennamnsargumentet är ett dåligt argument. När jag talar om Internet är det alltid om ett visst nät och inte datorkommunikation i allmänhet. "Man kan använda Internet för det och det...". Jag tror att nästan alla gör på samma sätt: "Kolla upp det på Internet" (Här menar personen kanske WWW.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagligt tal är ordet inte längre ett egennamn, vilket märks inte minst här på Eforum.

 

Men, som jag skrev tidigare, du borde nog ta diskussionen med IDG eftersom det är de som gått ut med den rekommendation du så starkt ogillar.

 

 

_______________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Personligen ser jag inget negativt med att språket förenklas. Det basala med ett språk är att man ska göra sig förstådd. Sålänge alla förstår det man säger så har man sagt/skrivit det på ett korrekt sätt. Ett nytt ord t ex tillkommer såfort flera personer förstått ordet ifråga. T ex "lajvare".

 

Det är ingen utarmnin av språket, det är en förändring av språket och i många fall en förbättring. Jag tycker t ex att det är mycket smidigare att skriva "ska" istället för "skall".

 

Får jag rekommendera att du läser boken "Världens dåligaste språk" av Fredrik Lindström. Den behandlar bl a den språkutveckling du förkastar.

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet är juh inte bara ett nät, eller ett namn på ett nät - utan ett helt fenomen som går way beyond definitionen som kommunikationsväg. När tusan tilldelar vi fenomen egennamn egentligen? Telefoni som egennamn? Eller kanske Skymning med versal bokstav för att det är så vackert? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagligt tal är ordet inte längre ett egennamn, vilket märks inte minst här på Eforum.

 

Jag är av den motsatta åsikten. Jag hävdar dessutom att Eforum inte på några sätt är representativt för språkbruket i hela Sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet är juh inte bara ett nät, eller ett namn på ett nät - utan ett helt fenomen som går way beyond definitionen som kommunikationsväg. När tusan tilldelar vi fenomen egennamn egentligen?

 

Du skrev ju i din första mening att "Internet är ... ett namn på ett nät". Så varför frågar du?

 

Nå, jag tycker att det märks tydligt att Internet visst har kvar sin status som egennamn. Det kanske har kommit fler definitioner och teorier, men alla är sprungna ur Internet. Skriv Internet när ni menar Internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar dessutom att Eforum inte på några sätt är representativt för språkbruket i hela Sverige.

 

Nej och det tackar vi väl gudarna för? :)

 

--

.Weyland - ja ä änn k00l it snubbe.

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du tillhör den skara människor som tycker att svenskans 12 sätt att skriva "che-ljudet" på bordet reformeras till ett.

 

Det basala med språket är att människor ska kunna kommunicera på ett nyanserat sätt där små små förändringar i betoning eller stavning speglar olika versioner av ordets innebörd. Det blir omöjligt med ett fåordigt språk och utarmad grammatik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Vad menar du förresten med "tekniska problem med mailen"?

 

Alltså, det var några på ett företag som hade hemsidan på www.domän.se men sen lade de in ett alias till webbservern så det gick även med domän.se

 

Problemet är ju att om man ska maila någon@domän.se och domän.se är en host (webbservern) så kommer mailet skickas till den hosten. Är domän.se bare just en domän så skickas mailet till den mailserver som står i MX-record för domänen och det är oftast inte webbservern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Det har jag aldrig påstått. Jag har iofs ingenting emot norskan, där man gjort den reformen. Därmed inte sagt att jag tycker att en sån reform ska genomföras. Jag tror inte på konstgjorda språkförändringar. Ett språk är levande och förändras med tiden.

 

Språkpoliser är bra till viss mån, i ditt fall verkar det ha gått till överdrift när du kallar gemene man för medelmåttor, som att du själv vore bättre än resten. Snobbism kallas det.

 

Svenskan är inte fåordigt och det kommer inte bli det heller om man tillåter förändringar då och då. För ska man, som jag uppfattar dig, hålla en hårt konservativ syn på förändringar, så kommer språket stanna upp. Det finns ord som inte behövs längre och nya som måste in i vårt språk.

 

/Nisse

 

[inlägget ändrat 2002-08-06 22:11:55 av NisseSthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju skillnad på en A-record och en MX-record... så det spelar juh ingen roll vad dom har för alias som pekar på webbservern, finns ingen MX.record så kommer smtp-hosten som mailet skickas från inte att få iväg mailet även om det finns A-record som pekar på en host.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kallat gemene man för medelmåtta, det är din tolkning!

 

När det gäller förändring av svenskans ordförråd håller jag helt med dig men inte när det gäller grammatiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Jasså, är det slopat? Ytterligare en eftergift till medelmåttor.

 

Det är svårt att tolka det som bara en tolkning. Möjligtvis var det förhastat, men ändå en åsikt du publicerat offentligt.

 

Den här diskussionen har egenligen aldrig rört grammatik öht. Diskussionen har ända sen start handlat om huruvida ordet/namnet "Internet" ska tolkas som ett egennamn eller som en allmän företeelse. Visserligen grammatik i fallet egennamn/substantiv, men visst har du någon gång sagt (med all rätt) att du har en PC hemma fastän det egenligen inte är en IBM PC från anno dazumal då PC var ett egennamn och varumärke hos IBM?

 

Språket förändras och lever. Häng med i utvecklingen!

 

/Nisse

 

[inlägget ändrat 2002-08-07 00:30:48 av NisseSthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här diskussionen har egenligen aldrig rört grammatik öht.

 

Det är fullt naturligt att temat som diskuteras ändras allt eftersom tråden blir längre och längre.

Glöm inte att det var jag som startade tråden =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att det var jag som startade tråden

 

Vad det nu har med saken att göra i ett fritt forum i ett fritt land. Nåväl:

 

Jag har läst följande på Språknämndens startsida:

Språknämnden har till uppgift att följa svenskans utveckling i tal och skrift

 

Såg ni ordet "utveckling" i meningen? Starre och även drbrno verkar tro att man har låst regelverken i språkbruket och fr.o.m. nu så är allt "fel" som inte är i fas med deras inhämtade rekommendationer. NisseSthlm påpekar att språket förändras och lever, vilket alltså även språknämnden gör i sin programförklaring.

 

Det tåget verkar en del ha missat...

_______________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

{Att stava fel i en språkvårdstråd! Pinsamt}

[inlägget ändrat 2002-08-07 09:26:54 av LarsW]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..."dubbelwedubbelwedubbelwe {paus} snedstreck"...

...Just www-delen i URLen tycker jag är viktig att ha med. Hatar när den utelämnas som tv4 allatid tjatar om tv4.se...

Jag tror att personen du citerar om www-delen menar att det numera vanligen uttalas vvv numera. Som tidigare påpekats så fungerar http://tv4.se också... ;P

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...