Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet


Starre

Rekommendera Poster

Det är irriterande med alla som skriver internet istället för det korrekta Internet.

 

Att Internet skrivs med versal begynnelsebokstav är allmänt accepterat och vedertaget, något som inte alla har insett - tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Jaha - säger du det...

 

Inget jag en ägnat en tanke åt, men nu när jag gör det - varför? Allmänt vedertaget? Det brukar finnas en anledning.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad Datatermgruppen och andra skriver, men är ändå böjd att hålla med CS:

internet - skrivs numera med litet "i" i Computer Sweden. Ordet kan inte längre betraktas som ett egennamn

 

läs mer på deras språkwebb http://computersweden.idg.se/tjanster/sprakwebb/default.asp

 

Språket lever och förändras.

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det som Datatermgruppen rekommenderar borde tas på större allvar än det CS rekommenderar.

[inlägget ändrat 2002-07-19 14:32:25 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall inte vedertaget det. Det låter ju som rena rama tysklandsfasoner enligt mig. Radio, tidning, telefon och internet. Alla är medier och därav borde ingen stavas med stor bokstav annat än i början av en mening.

 

Enda anledningen det finns är för att nyheterna tycker det syns bättre om man skriver med stor bokstav. ;)

 

 

/JANspeed

 

[red] (och bara för att vi snackar om stavning så blir alla ord jag skriver felstavade såklart. ;))

 

[inlägget ändrat 2002-07-19 14:35:34 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det är mer legitimt att skriva "internet" i dag än förr?

 

Jämförelsen med Tyskland förstår jag inte. Ett normlöst språk gör ingen gladare.

 

[inlägget ändrat 2002-07-19 14:40:13 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att jag tycker det är konstigt att man ens kommer på tanken att införa en stor bokstav i ord helt plötsligt. Läste en bok häromdagen då en av huvudpersonerna anser stora bokstäver vara överflödiga och bortsett från tydlighetens skull måste jag nog hålla med. Stora bokstäver är bara en massa slöseri med tid. :)

 

I Tyskland så skriver man alla substantiv med stora bokstäver om jag inte missminner mig.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det som Datatermgruppen rekommenderar borde tas på större allvar än det CS rekommenderar

 

Det beror på när rekommendationen gjordes. Datum för just denna rekommendation framgår inte, men jag kan nämna att Nationalencyklopedin skriver med versal inledningsbokstav i en artikel från -99 och att TT i sina skrivregler hänvisar till Datatermgruppen. I en notis från mars -00.

 

Det var inte i går, det.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå
I Tyskland så skriver man alla substantiv med stora bokstäver om jag inte missminner mig.

 

Helt korrekt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Har också för mig att Internet är "korrekt". Sökte lite och hittade följande:

Internet är ett internet, men ett internet behöver inte vara Internet

 

http://home.swipnet.se/semanticweb/swe/200110/webb_int_diff.html

 

/Oskar

 

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Tack för det!

 

/Oskar

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Materialet i fråga är nästan lika gammalt som det jag citerade tidigare, omöjligt senare än oktober 01 den här gången.

 

Alltså: Jag håller på Computer Swedens råd därför att det anpassat till vår vardag och verklighet. Nätet, internet, är numera ett vardagsuttryck.

 

Att då klamra sig fast vid åratal gamla rekommendationer, från en tid då man bokstaverade "dubbelwedubbelwedubbelwe {paus} snedstreck" i radio eller pratade om "vår hemsida" på TV4, känns faktiskt inte så lite förlegat.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

[inlägget ändrat 2002-07-19 18:43:51 av LarsW]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ditt svar på det inlägget jag svarade på :-)

 

Oskar hittade ett ställe där man redan på förstasidan, daterad i januari i år, bad om ursäkt för att man inte arbetat med sajten på tre månader. Katalogen med internetrekommendationen var daterad oktober förra året.

 

Jag vidhåller att CS har rätt. De har "omvärldsanpassat" sig.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComputerSwedens ordlista är en pina att läsa. Vissa förkortningar skrivs med små bokstäver, andra inte. Det går inte att läsa ut varför vissa ska skrivas med gemener -- varför skriver de t.ex. Aix med stor begynnelsebokstav och resten gemener, ascii med uteslutande gemener och BSD med uteslutande versaler? Ta CS med en nypa salt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

> Att då klamra sig fast vid åratal gamla rekommendationer, från en tid då man bokstaverade "dubbelwedubbelwedubbelwe {paus} snedstreck" i radio eller pratade om "vår hemsida" på TV4, känns faktiskt inte så lite förlegat.

 

Just www-delen i URLen tycker jag är viktig att ha med. Hatar när den utelämnas som tv4 allatid tjatar om tv4.se men skriver man in http://tv4.se'>http://tv4.se så inte fan funkar det.

 

Folk har ju fått för sig att det är av gud givet att det ska vara ett www först så ger man folk en adress utan www (t.ex computersweden.idg.se som har nämnts tidigare i denna tråd) så slänger de på ett www först och sen gnäller de över att den adress man gav dem inte fungerar.

 

Nej, säg www om det ska vara www (även om tv4.se låter bättre (ge folk möjligheten att skriva http://tv4.se i så fall då även om det ger lite tekniska problem med mailen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tv4.se både låter och fungerar bra...

 

Det är ju skönt att den allmänna kunskapen om adresser blivit så pass stor att tv-hallåorna slipper rapa "HåTeTePe-kolon-snedstreck-snedstreck..."

 

Vad menar du förresten med "tekniska problem med mailen"?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite nyare material:

Fråga: Ska man skriva internet eller Internet?

 

Svar: Man bör skriva Internet, eftersom det (än så länge) uppfattas som ett namn på ett speciellt datornät. Och namn skrivs som bekant med stor begynnelsebokstav. Även sammansättningar med Internet bör skrivas med stor begynnelsebokstav, t.ex. Internetanslutning.

 

Hämtat från http://www.spraknamnden.se

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en tid sedan bytte Sydsvenskan datorsystem och i den vevan slopade de "www". Om man surfade till www.sydsvenskan.se kom ett meddelande om att man minsann var tvungen att sudda bort www och försöka igen. Det har de lyckligtvis ändrat på nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den springande punkten i rekommendationerna att skriva internet med versal begynnelsebokstav är att det är namnet på ett specifikt datanät. En rigid och formalistisk tolkning i mina ögon.

 

IDG har gjort bedömningen att internet inte längre kan betraktas som ett egennamn, och jag håller med. I hur många inlägg här på Eforum ser man egentligen versal begynnelsebokstav på ordet?

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina åsikter om ordet "Internet" är just dina åsikter och säger mer om dig själv än om någon annan. Dessutom är det väl inte så stor skillnad mellan "rigid" och "formalistisk"?

 

Varför skulle inte Internet kunna betraktas som ett egennamn längre? Har du möjligen något argument förutom att det inte syns ofta i Eforum? (Sedan när är Eforum respresentativt för ett korrekt språk?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det inte bara mina åsikter: IDG och språkwebben på CS, http://computersweden.idg.se/tjanster/sprakwebb/ord.asp?b=I där deras uppfattning och rekommendation står. Det var den rekommendationen jag citerade i ett tidigare inlägg i den här tråden.

 

Jag håller alltså med dem. Varför? Jo: "Internet" är i dagligt tal inte längre ett egennamn, det är mer att betrakta som ett fenomen eller en identitet på en kommunikationsform på väg att bli var mans egendom.

 

Vill du veta varför IDG inte betraktar ordet som ett egennamn, så får du själv kontakta dem och ta upp en diskussion.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl klämma i med att jag aldrig någonsin har eller kommer att skriva internet med inledande versal heller... min egna åsikt förstås :)

 

...internet är en form av kommunikation för min del - jag har lite svårt att får det till en form av kommunikationsväg/entitet, då internet är mer än bara koppar å fiber - dock knappast var mans/kvinnas husdjur med eget smeknamn.

 

(En variant på 'Weyland säger::::')

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...