Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ofrivillig upprigning


Mikael Nord

Rekommendera Poster

 

Hmmm... låter intressant. Jag vill också ha filer! Ska väl se om jag har tid/ork att låta dem själva installera det någon gång. :)

 

Vill någon e-posta filerna så uppskattas det. recv @ tjohoo.se.

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2002-07-19 22:28:18 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Nord

 

Tackar för tipset!

 

Skall knacka in de uppgifterna i mina Terminal Servers. Det är ju faktiskt ganska enkelt gjort.

 

Mikael

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen. Jag fick idag alla upplysningar som Mikael har sammanställt. Jag har scannat dessa och laggt ut dom på www.blacklisted.info.se Tack till Mikael Nord.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Khedron Wilk

 

Johnnie, nu har jag inte läst allt material du har lagt upp på din sida men om du skulle bli hjälpt av uppgifter om vilka som sitter i de olika företagsstyrelsena, årsredovosningar mm så säg till.

(PRV har ju trots allt fått beröm för sin service på nätet.)

 

//Khedron

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har bara en liten sak att tillägga här, dom här programmen som man ombedes installera behöver mna ju faktiskt inte installera ! bara trycka på "no" knappen så ringer inte modemet upp till nåt betal nummer väldigt enkelt ! så har man klickat på "yes" i rutan där det uttryckligen frågas om du vill installera deras mjukvara då tycker ja man får skylla sig själv lite, det är bara å läsa skiten så slipper man problem !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grus.... tur att du är så satans begåvad.. tyvärr är det långt ifrån så enkelt som du tror det är. Vi betackar oss för onödiga kommentarer från folk som inte har läst hela bakgrunden..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag sökte på "modemkapning" här i eForum och hittade den här gamla tråden - finns det någon aktuellare så tipsa gärna.

 

Det är gräsligt att inte modemkaparna stopppas!

 

Konsumentverket tycks ju mycket väl känna till fenomenet och vilka som ligger bakom, men inget konkret tycks göras för att med kraft sätta stopp för de uppenbara försök till utpressning som det i grunden handlar om.

 

För försök till utpressning anser jag det handlar om i det fall jag sett.... en tonåring surfade intet ont anande och plötsligt började det "bippa" i modemet (varvid han omgående fimpade det) och efteråt kunde man på en nummerpresentatör avläsa att telefonnumret 040-68 98 736 slagits. Indikationen för "samtalets" varaktighet visade på "00.00" (alltså ingen alls).

 

Efter någon vecka kom en "faktura" på en "faktisk kostnad" på 1500:-, men som om man lydigt betalade inom en månad skulle inskränkas till de 299:-, som inbetalningskortet angav.

 

Självklart "bestreds" "fakturan" enligt Konsumentverkets rekommendation, men ändå kommer hotfullare och hotfullare påminnelser.

 

Och bedragaren tycks bli uppmuntrad av inte stoppas, och därmed allt fräckare och öppet hotfullare, citat från Konsumentverket http://www.kov.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=2932&lngCategoryId=634

 

 

Har-Exp.Ltd har nyligen skickat ut nya kravbrev i form av inkassokrav. Bolaget har använt sig av en blankett som finns hos Kronofogdemyndigheten, men kravet är att se som en faktura.

 

Observera att det inte är ett inkassobrev från ett inkassobolag och inte heller ett betalningsföreläggande.

 

Har du fått ett krav från Har-Exp.Ltd i form av ett Inkassokrav ska du tillbakavisa kravet och ange att du inte anser att du ingått ett avtal.

Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning/prick när du tillbakavisar detta krav.

 

Allra längst ner på pappret står det Gorilla Inkasso – det är inget inkassobolag utan uttrycket används bara som hot.

 

Jag tycker att det är fullständigt ofattbart och ohyggligt skrämmande att inte myndigheterna på rödaste momangen sätter stopp för dessa utpressningsliknande bedrägerier, och dömer de ansvariga till verkligt kännbara och avskräckande straff!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Själv kan jag tänka mig att betala en slags premie eller avgift som går till en gemensam fond för de drabbade. Ifall ngn nu skulle hamna i domstol och där förlora kan det ju vara en tröst att "fonden" betalar hela eller en del av kostnaderna. För om nu företaget bestämmer sig för att gå till domstol så skulle det ju kunna drabba vem som helst av oss. Många är säkert de som nu i efterhand säkert kunnat tänka sig att betala den första fakturan bara för att slippa allt trixande. Iden är att ingen enskild stackare skall bli skinnad på allt hon äger bara för att företaget valde att processa mot just henne.

 

Vänligen Ah17

 

ps ngn som hört att de drivit och vunnit ett fall gentemot en kund i Malmö tingsrätt? ds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Får man vara lite tuff och föreslå "utomparlamentariska metoder"?

 

Gubbarna bakom "affärsidén" kapa modem etc. kan bara behandlas lyckosamt med "baseballträmetoden"..

Sorry för att jag pratade ur skägget, men ont skall med ont fördrivas!

 

Sosseriets "mjäkstraff" funkar tyvärr inte på klientelet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu medger KO att det finns en dom i Malmö. Deras rek kvarstår dock. I domstolsfallet har kunden "Tingsrätten säger att konsumenten är skyldig att betala för tjänsten eftersom han var medveten om att han utnyttjade bolagets tjänst samt att det kostade pengar. Konsumenten har inte heller gjort några invändningar vad avser beloppet han krävs på, utan det har fastställts till vad bolaget begär, 1 500 kronor (påstådd faktisk kostnad). "

http://www.ko.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=3230&lngCategoryId=634

 

Jaha. Varför hamnar detta fall i domstol? Mkt märkligt enligt mig, varför tror denna kund att han inte behöver betala om han nu är medveten om att det kostar och vad han gör?

 

Nej jag undrar om inte kunden egentligen är en kumpan till Har Exp Ltd. Genom att dra detta fingerade fall inför domstol så flyttar de bara pengar emellan varandra. Det är min teori. Vore intressant att få veta vem denna kund egentligen är......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...