Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur väljer jag OS?


PlayerOne

Rekommendera Poster

Hej igen,

 

Har nu NT på en HD som är primär master och Win98 på en HD som är primär slav.

Hur ska jag göra för att välja OS?

Räcker det att ändra i boot.ini i NT-roten?

Spelar det nån roll vilken som är master/slav?

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svära på det...men jag tror att W98 måste ligga på den primära disken...NT kan ligga på en annan enhet.

Om du installerar W98 före NT får du automatiskt en bootmeny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ändrat om lite

 

Har nu OS:n på samma HD men olika partitioner, Win98 på C(FAT32) och NT på D(NTFS). Hur gör jag för att kunna välja OS vid bootningen? Vilken partition ska var aktiv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du skall kunna använda NT4's boot-manager så måste den första partionen på första HD:n vara med ett filsystem som både w98 och NT4 kan läsa, dvs FAT16. Gör en FAT16 partion först och en NTFS efter. Installera sedan w98 på FAT16 och sedan NT4 på NTFS. NT kommer då att lägga sina start start-filer på första partiionen (C:) och sedan installeras på NTFS partionen (D:). Då du installerat w98 först kommer NT att känna av det och lägga till "Microsoft Windows" i sin boot-manager automatiskt. Om du installerar NT först och sedan w98 kommer du inte kunna starta NT eftersom w98 skriver över NT's bootsector ytan att varna.

Filerna som NT lägger på C: är:

boot.ini (listan med os som NT kan starta, dvs nt, nt vga-läge och windows)

bootsect.dos (win98's bootsector i en fil)

ntldr

ntdetect

(tror det bara är dom, kanske någon mer)

Du kan inte ha en första partion på första HD:n med FAT32, även om det finns shareware program som gör att NT4 kan läsa FAT32. För detta krävs windows 2000.

Om du bara har en HD och vill ha en FAT32 partion också så måste den ligga före NTFS partionen då windows (=dos) inte kan läsa partioner efter "okända" partioner. Om du har fler hårdiskar är det inget problem att tex skapa en E: med FAT32 först på andra hd:n. Både NT och w98 (i alla fall w98 SE) kommer att se partioner med filsystem som de inte kan läsa (FAT32 resp. NTFS).

W98 kommer automatiskt att göra rätt partiton aktiv under installationen.

Hoppas att det klarnade lite och rätta mig någon om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade Win98 på en FAT16 partition och WinNT på en NTFS partition. Mycket riktigt lades Win98 till i boot.ini.

När jag skulle formatera Fat16-partitionen använde jag mig av NT:s startdisketter eftersom startdisketten (fdisk) till win95/98 formaterar med fat32. Finns det något enklare/snabbare sätt?

Jag har inget separat dos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skulle skapa en partition med win95/98's startdisketter använde du fdisk vad jag förstår. När du startade fdisk måste du fått frågan om du ville aktivera stöd för stora hårddiskar, eller hur? Denna fråga får du endast om du använder en startdiskett från win95 OSR2 eller högre (inkl w98) eftersom det endast är de som stödjer FAT32. Om du svarar nej på den frågan så skapas en FAT16 partition annars en FAT32, ok?

För övrigt så formaterar inte fdisk, det bara skapar partitoner. "format", däremot, formaterar du partitioneer med.

Skriv igen om det är något mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag svarar ja på frågan om stora hårddiskar. Då har jag lärt mig nåt nytt.

Jag är medveten om att fdisk inte formaterar, men jag använder stardisketten för att starta fdisk och sen gå ut i dosläge så jag brukar slarva lite med benämningarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...