Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kamera


jazzze

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha lite råd om digitalkameror. Vill kunna skriva ut på fotopapper på labb. Då är det vad jag vet minst 2Mpix.

Vad ska man välja. Har tittat på de nedan, är det något att rekomendera??

Har tänkt mig ett pris mellan 5-6 tkr

 

Har kikat på Konica Digital Revio

http://www.cyberphoto.se/konica/kd400z.php

och

Canon Digital Ixus V2

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/dixusv2.php

 

// Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=302238

;)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst denna tråd!

 

Men nu skulle jag vilja ha lite synpunkter på kamerorna i mitt tidigare inlägg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Berglund

 

Jo Konican och Canon är ok. Men vill du ha enriktigt prisvärd kamera så rekomenderar jag varmt en Olympus

C-3020 eller den kompaktare varianten C-300. Jag har själv en C-3000 föegångaren till 3020 som jag är helnöjd med. Optiken och bildkvaliteten är super. Jag har också framkallat mina 3mp bilder på fotolabb i 10 x 15 och 20 x 30 och det blir ett kanon resulat!!!!

Kör på det!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Canon Digital Ixus.

Varför valde jag den?

 

1 - Formatet (den är liten och jag kan ha den med mig överallt)

2 - Robust, den har ett metallhus utan en massa utstickande knappar och reglage.

3 - Den har optisk sökare vilket gör att det går att fotografera utan den strömslukande displayen.

4 - Den har optisk zoom (visserligen bara 2X men ändå)

5 - 2 Mpixel var vad som var väldigt bra när jag köpte den och det räcker fortfarande.

6 - Den har CompactFlash minneskort vilket är billigast per megabyte fortfarande.

 

Efter två år är jag fortfarande nöjd med den och den har funkat alldeles utmärkt (inklusive en safariresa till Kenya). Vad är det som jag upplever som negativt då?

1 - Batterier. Specialbatterier som kostar cirka 500 kronor (det är bra att ha minst ett i reserv, åtminstode vid längre turer som i Kenya tex) och det går inte att använda standardbatterier.

2 - Strömförsörjning. För att använda kameran med nätt- eller bilström kravs en dyr (600 kr) adapter. Jag har klarat mig utan en sådan.

3 - Skulle kunna tänka mig lite större zoomomfång.

4 - Blixten är lite svag men jag kanske är bortskämd med proffsblixtar. Förmodligen är den varken bättre eller sämre än andra kameror i motsvarande storlek.

Det finns en massa andra saker också som jag skulle vilja ha men då inser jag att jag måste gå upp i både storlek och pris.

---/samoht

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...