Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

compact flash kort


Rosetwig

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Ett stort problem har uppstatt for mig. Mitt kort vill ej boota nar jag har det i kameran(kan ej se mina bilder). Befinner mig nu utomlands och undrar om det ar ngn som vet vad det kan vara? Alla 250 semesterkort finns har pa och jag vill ej att de bara ska forsvinna. Kan man lamna in kortet, om det skulle vara trasigt, nagonstans och fa det reparerat? Spelar ingen roll om det kostar mucho pengar, korten ar oerhort viktiga!!

 

Hoppas nagon har ett bra svar pa min fraga!

 

 

Tack!!

 

Jonas Rosenqvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det är kortet som är problemet? Det kan ju vara kameran också.

Prova med att sätta ditt kort i en annan kamera av samma modell och att sätta ett annat kort som funkar i din kamera för att avgöra detta.

 

Har du inte tillgång till en annan kamera borde det gå att få hjälp i någon affär som säljer kaemror.

 

En annan lösning som du kan ta till om inte ovanstående löser problemet är att du köper ett nytt kort och fortsätter ditt fotograferande på detta och väntar med att felsöka det trasiga kortet tills du kommer hem igen och kan felsöka i lugn och ro. Panikartade åtgärder tenderar tyvärr ofta i att problemen förvärras.

---/samoht

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej!!

 

har med mig ett annat kort som fungerar. Vet du kanske var man kan fa hjalp med sadana har problem? Kan det vara sa illa att alla kort e borta om kortet e trasigt?

 

tack pa forhand!!

 

jonas rosenqvist

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ingen koll på vem som kan vara bra på felsöka CF. Kameratillverkarna har ju vanligtvis endast få verkstäder (1 eller 2 i varje världsdel) så det är ingen bra väg.

Man kan kanske kolla om någon PC-verkstad som även sysslar med Pocket PC kan hjälpa till (i PocketPC finns ju ofte CF).

Jag tror inte att det är omöjligt att dina bilder finns kvar på kortet men jag misstänker att en felaktig metod att försöka rädda dom kan spoliera möjligheten.

En variant skulle eventuellt kunna vara att sätta in kortet i en CF-läsare som är kopplad till en PC. Den kanske läser kortet med en annan metod än kameran.

 

Jag lider med dig, hoppas det ordnar sig.

---/samoht

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandisk rekomenderar:

To recover the pictures you can try the following

 

1. File recovery software will work in some cases (query on the internet for file recovery)

2. Locate a disk recovery service in your area (query on the internet for data or disk recovery)

3. Run Scandisk against the card

 

Annars så kanske följande kan vara till hjälp:

http://www.psionplace.com/boards/Bugs/messages/722.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan verifiera att den ska funka (har läst om den på bland annat www.dpreview.com där den räddat många stackars fotografe). Glädjande att se att de även håller på med en Mac-version! :-)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Borde inte du var ute på bröllopsresa istället för att vara på eforum ?

 

Grattis förresten :-), snyggt foto i ÖA igår.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar allra odmjukast for alla de tips jag fatt. man vet att man kan lita pa lasarna pa e-forumet, de basta av sitt slag!!

skall kolla upp alla dessa nar jag kommer hem, TACK!!

 

Jonas Rosenqvist

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, tack! :)

 

Nä, bröllopsresan får vänta till nästa sommar. Maken har inte möjlighet att ta semester förrän efter årsskiftet. Men nästa år blir det Kanada!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...