Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smidigaste metoden för att redigera filer remote?


AndyK

Rekommendera Poster

Jag har en website på en linux webserver som jag vill kunna jobba med på ett smidigt sätt, typ mappa upp en drive och redigera filerna med valfritt verktyg. Detta löser man ju smidigt med samba om man har webservern i samma nät som burken jag sitter på. Problemet är att webservern står bakom en nat/firewall som portforwardar port 80 till webservern, och min burk finns sitter åxå bakom en nat/firewall på andra sidan internet...

 

Man kan ju kör med ssh in i firewallen och sedan ssh:a in i webservern och där redigera filerna med vi, men det känns inte som den smidigaste lösningen...

 

Det bästa vore kanske nån form av vpn? Har ni några bra förslag?

 

Kör redhat 7.1 på firewalls och webservern, Win2000 snurrar på min Workstation.

 

// Andreas

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-07-08 11:53:32 av AndyK]

[inlägget ändrat 2002-07-08 11:54:43 av AndyK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå FTP, men om kryptering är ett krav föreslår jag att du använder F-Secure's SSH-klient, där du enkelt kan filhantera (ladda upp och ner osv).

 

 

=================================================

Kulram - Originalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ftp klient finns det ju inbyggt i min favorit editor, ultraedit, och det var så jag jobbade förut när webservern låg på firewallen. Problemet är att jag inte kan ftp:a direkt till webservern längre eftersom den sitter bakom firewallen...

 

Ver inte om jag vill börja mecka med att portforwarda ftp, det är ju lite krångligare än http, milt sagt...

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju sätta upp en FTP-server på webbservern, koppla upp dig med SSH och sen tunnla FTP-trafiken. Då behöver du inte öppna några portar.

 

 

=================================================

Kulram - Originalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men hur ansluter jag med ssh klienten direkt till webservern?

 

Skall jag hitta på nån ny port på firewallen som jag portforwardar till ssh porten på webservern?

 

// Andreas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja enklast är väl att sätta upp vidarebef av någon port till 22an på webservern.

 

 

=================================================

Kulram - Originalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man med data porten då? Passvive ftp är ju enda alternativet, men då behövs ju iallafall ett antal dataportar åxå forwardas lr?

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du tänker tunnla över SSH behöver du bara vidarebefordra SSH-trafiken. Däremot måste du ju ha en korrekt uppsatt FTP-server på webbservern.

 

 

=================================================

Kulram - Originalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju förstås i ssh-klinten man måste forwarda dataporten...

 

Jag använder Putty, funkar det? Man måste ju lägga upp varje port som ssh-klinten skall tunnla och det kan ju inte räcka med port 21, den används ju bara för att skicka kommandon via, när man skall ladda upp något så säger ju ftp-servern till klienten vilken port den skall ansluta till för att få datat. Om inte ssh-klienten tunnlat denna port så måste det ju skita sig eller hur?

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu efter många försök kommit fram til att ftp är en omöjlig metod för mitt syfte. På grund av ftp protokollets funktion så måste ftp-servern ha en publik ipadress, det går inte att komma runt, iallafall inte om man kör passive ftp vilket är ett krav.

 

Den andra lösningen med att mappa en samba share tunnlad genom ssh verkar inte fungera när man sitter på en Windows 2000 burk. Om det är någon som fått detta att fungera så får ni gärna förklara hur man gör.

 

Det enda lösningen som verkar kunna fungera för mig är någon form av VPN.

 

Om någon har andra förslag så får ni gärna komma med dem...

 

// Andreas

 

[inlägget ändrat 2002-07-11 12:48:16 av AndyK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få FTP-trafiken vidarebefordrad från brandväggen? Det måste ju vara enklast, eller får du inte det?

 

 

=================================================

http://helldesk.petruz.net - Öppnar snart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast det hjälper inte. När servern medelar klienten vilken port den skall ansluta till för att ladda ner datat så meddelar den även vilken ipadress den skall ansluta till... I mitt fall är detta en 192.168.x.x adress.

 

Kolla här för en exakt föklaring till hur ftp fungerar:

http://slacksite.com/other/ftp.html

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du kör inte med NAT mao. Jag har ju FTP bakom en NATlåda, och mina interna adresser är 192.168.x.x. Inga problem där.

 

 

=================================================

http://helldesk.petruz.net - Öppnar snart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis så har jag åxå! Hur kan det fungera för dig? Kan du föklara lite hur du gjort?

 

// Andreas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag en bredbandsrouter, och den kräver inte nån särskild konfiguration, det lirar bara som standard. Kör du iptables eller? Kolla i så fall www.netfilter.org om du hittar nåt.

 

 

=================================================

http://helldesk.petruz.net - Öppnar snart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh OK, den har nog lite moduler som tar han om knöligheterna med ftp...

jag kör iptables och http://monmotha.mplug.org/firewall/index.php firewall script. Funkar bra tycker jag och jag vill nog inte börja mecka med några moduler för att få ftp till att funka. Det blir VPN istället. Då är jag kan jag iallafall utan problem mappa upp en samba share...

 

Tack för hjälpen iallafall!

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...