Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-UT


ohlsson_emil

Rekommendera Poster

ohlsson_emil

Hej

 

Kör med Nvidias grafik-drivar 23.11, när jag byter till tv-ut så blir inte bilden ända ut i kanterna påsidorna.

 

Finns det nån inställning nånstans där man ändrar bredden på bilden när man kör tv ut?

 

Testade Tvtool jag vet inte om det var det som gjorde att det blev skumt, förr så där har det inte varit förr för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till mitt personliga helvete:

 

http://jww.keenspace.com/d/20020615.html

 

Vad har du för grafikkort, först och främst? Alltså vilken modell av geforce eller tnt-korten?

 

Har du ett GF2 GTS eller GF3 så är du säkert medveten om att dessa inte klarar av dualhead, utan antingen tv-ut _eller_ skärm. Då är det bara att köra TVTool (eller TVCC om du har ett Asus) och leva väl... ;)

 

Har du ett GF2 MX, GF4 MX eller GF4 Ti så har du stöd för dubbla skärmar, twinview/nview och är därmed förbannad av gudarna eller något, då nvidias drivrutiner (åtminstone för GF4-serien) inte tillåter overscan å du får leva med extrema svarta kanter, eller köra TVtool och helt bli av med möjligheten att köra både en skärm å tv-ut samtidigt...

 

(obs att tvtool aldrig kommer att funka med gf4 mx, dessa kort = fucked ;)

 

Har du tur har du ett GF2 MX å kan rådfråga folk här på forumet som glatt påstår att twinview funkar finfint i full overscan å "det är juh inte så j-a svårt" osv ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohlsson_emil

 

Jag har ett Geforce 2 MX 400 Point of View.

 

Det som e så skumt är att det har fungerat fint förr, men sen så testade jag satans program Tvtool, DET SKULLE JAG INTE HA GJORT :( hehe. Nu när jag kör med Nvidias drivar så får jag svarta kanter på sidorna som inte har varit där förr.

 

Det måste juh gå att återställa alla grafik inställningar till default, så om tvtool eller vad det nu är som har ändrat dets inställningar försvinner.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte någon lösning men en fråga till dig... :)

 

Får du med dig ljudet i samma kabel, eller behöves det en separat kabel från ljudkortet???

 

Behöver veta lite mer innan jag skaffar kabel till TV'n så jag inte står där och upptäcker att jag skulle ha haft EN kabel till...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Japp du måste ha en separat kabel från ljudkortet till ingången på din tv.

 

Sedan måste du kolla vilka utgångar du har på ditt kort samt vilka ingångar du har på tv. Om du exempel kör från s-video på kortet till din scart på tv:n så kommer bilden bli svartvitt. Så se till så du har koll på vilka ingång/utgångar du har innan du köper en kabel.

 

- Magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohlsson_emil

 

 

Swift skrev att det fanns en inställning i Tvtool som tar bort dom svarta kanterna, menade du fullscreen då eller?

 

Men när man kör fullscreen så blir det juh aldeles för stor bild istället.

Resize funktionen verkar juh bara vara för ett fönster som man markerar, kan man inte ändra storleken på skrivbordet i stället så att alla program blir i fullscreen??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohlsson_emil

 

När jag kör Nvidias tv ut nu så blir bilden för smal på bredden, finns det nått sätt att dra ut bilden på bredden??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man kör fullscreen så blir det juh aldeles för stor bild istället.

 

Ja, det är "by design" och fullt normalt. All media som är gjord för att visas i sändning på en TV är konstruerad för att ta hänsyn till detta fenomen (overscan) - exempelvis genom att textrader och viktig grafik är inom specificerade 'safe zones' så att dom garanterat syns på alla TV-apparater... har svårt att se att det är någon nackdel, förutom att du naturligtvis inte ser startmenyn, men vad ska man med den till? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohlsson_emil

 

Är det någon som är riktigt bra på Nvidias drivar som kan dom utan och innan? Jag blir snart tokig, När jag byter till tv-ut så saknas det ca 2cm på varje sido-kant som blir svart.

 

Finns det nån inställning som bestämer hur bred bilden ska vara? Saken är den att det har funckat fint förr. Men nu måste antligen Tvtool eller Nvidia Refresh Rate Fix som jag testade strulat till nån inställning så att bilden på Tv-ut har blivit smalare.

 

Snälla snälla är det någon som har nått att komma med?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du den hemligheten å den går att utnyttja på en GF4 får du nobelpriset, jag svär! :)

 

Jag har ägnat flera månader åt i princip samma problem.. bara det att det aldrig sett bra ut på GF4 förstås ;)

 

Prövat avinstallera TVTool helt, boota om, köra Detonator Destroyer, boota om åså installera de Detonators du använde när det fungerade?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som irreterar mig med tvtool är att det egentligen inte fixar tv out på geforce. jag har dock inte provat den inbyggda tv outen för geforce än men tvtool med mitt geforce 3 ti 200 get mig antingen för liten bild (svart ram) eller för stor bild (overscan) beroende på utifall jag väljer standard eller fullscreen, oavsett hur mycket jag fipplar med adjust och resize tabbarna. antingen är det jag som missat nått eller så verkar tvtool inte så förbannat andvändbart.

ok 16:9 filmer ser ju nästan ok ut då tvtool tack vare att den gör bilden för stor visar bilden nästan ända ut i kanten, dock försvinner nåra cm på sidorna, men sen när händer nått intressant där?

 

Covante

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det händer inget intressant på sidorna! :) ...allt material gjort för sändning i tv-nät är skapat med overscan i tanke ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...