Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I valet och kvalet...


Chakotay

Rekommendera Poster

Jag har så svårt att bestämma mig för vilken digitalkamera jag ska köpa för sisådär 1500 - 2500:-.

Har gjort lite research om Canon PowerShot A100 och Olympus Camedia C-1, som verkar ganska intressanta.

Vad tycker DU om dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Slättengren

Skulle nog välja Canon. Inte bara för att den är snyggare, den tar Compact Flash, Olympusen tar bara Smart Media. Sen är A100:an nyare, Olympusen har väl funnits ett tag.

www.cyberphoto.se/ har bildexempel från båda.

Lycka till!

Calle S

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det höjer priset avsevärt men försök få tag på en som stödjer Compact Flash 2 och IBM Microdrive. Det ökar uppgraderingsmöjligheterna avsevärt och mer minne är billigare.

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns numera Compact Flash typ 1 som rymmer 1 GB så behovet av typ 2 är inte så stort.

En kamera i aktuell prisklass är troligtvis en 2 megapixel och vid normal upplösning rymmer ett 128 MB-kort 2 -300 bilder. Lågupplösta bilder för tex webben ökar antalet till omkring 600. Ett 128 MB-kort kostar, i dag, omkring 1000 kronor.

På en kamera i den prisklassen anser jag att CF2 är overkill. Däremot håller jag med om att Compact Flash är att föredra framför Smart Media på grund av priset.

---/samoht

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns numera Compact Flash typ 1 som rymmer 1 GB

Låter intressant, kan du tipsa om en återförsäljare?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Lexar och SanDisk har 1GB typ 1. Jag vet inte om dom finns i Sverige ännu.

---/samoht

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst några användar-"reviews! om de bägge kameror jag nämnde och bägge sades sluka batterier. Det lät som om Olympus var värst.

Finns det några strömsnålare alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög batteriförbrukning tror jag är inbyggt generna hos digitalkemeror.

Dom främsta batteriskukarna är TFT-skärm och Zoom.

Köper man en kamera utan optisk sökare har man inget val så se till att kameran har en optisk sökare.

 

Ettannat tips är att se till att kameran använder standardbatterier (uppladdningsbara) då har man råd att köpa flera omgångar och ha i beredskap. Skulle det krisa ihop sig kan man gå in på närmaste mack eller ICA och köpa vanliga alkaliska batterier.

---/samoht

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MightyRasta

 

Hej!

 

Jag köpte en Powershot A100 för några månader/veckor sedan.

Otroligt bra kamera! Den ger jättefina bilder (mycket bättre än kompisens med 2.5 MegaPixel). Färgerna återges väldigt bra (osv. osv. osv.)

 

Kort sagt rekommenderar jag denna kamera VARMT!

 

Det enda jag saknar är optisk zoom, men å andra sidan är det ju den som kostar några tusen extra.

 

Minneskort på 1 GB (eller vad man vill ha) finns det en bra lista på återförsäljare av hos http://www.pricerunner.com

 

Själv köpte jag 64 MB, vilket för min kamera på den bästa kvaliteten får plats med ca. 130 bilder.

Bilderna som Powershot A100 ger med de bästa inställningarna blir upp till 700 kB stora. Mycket fina sådana också.

 

________________________________________

If it's bugs U want, it's Windows U get.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat ungefär i de banorna... att det kanske vore bra med både vanlig genomsiktssökare och en skärm, för att oftast kanske kunna klara sig utan att aktivera skärmen.

 

Men som jag förstått finns kamerornas "kontrollpanel" på skärmen, alltså att man är tvungen ha skärmen igång för att göra inställningar... eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MightyRasta

På Powershot A100 används skärmen till inställningar, ja, men bakgrunden kan vara svart om man väljer det. Det fungerar som om skärmen är delvis avstängd. Batteriåtgången minskar avsevärt.

 

_______________________________________

If it's bugs U want, it's Windows U get.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...