Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netgear vs D-Link


Najt

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en router, antingen en Netgear RP-114 eller en D-Link 804.

 

Någon som har några erfarenheter av dessa två och vilken man ska välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en D-link 804. Är dessutom halvofficiell här på verket. Har inge ont att säga om den. Går att köra direkt från kartongen!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dlink 804 och den fungerar ganska ok. Jag saknar en del små finesser och andra saker, men till det priset så kan man inte begära mer. Jag hade lite problem när jag skulle installera min 804, men efter lite trixande så fungerade det och gör så fortfarande. Något som jag fortfarande har problem med är att min d-link nollställer vissa av mina inställnignar när jag startar om den. Det är ganska irriterande eftersom man måste sitta och fylla i massa portar och grejor. Men i det stora hela så har min d-link fungerat fint. Har inga erfaranheter av Netgear så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg har en Netgear RP-114 var hur smidig som helst att konfigurera har sedan gått klander fritt i 3 månader

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Di803 kan vara lite strulig ibland om man ska få IP-adress via DHCP. Den tappar IP-adressen lite då och då.

 

Netgear är inga som helst problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Jag har utvärderat dessa två modeller för våra hemanvändares räkning.

 

D-Link har enligt mig ganska dålig och otrevlig support. Innan man kan köra VPN över IPSec måste firmware uppdateras. Dessutom kan IPSec funktionen hänga sig så man måste starta om D-linken. Hade även problem med att DHCP klienten på WAN porten inte fick nån IP adress från ISPn. Detta var ett kännt fel och skulle vara fixat inom kort. Under de tre månader som jag testade DI-804 kom det två firmware uppdateringar och ingen av dom löste problemet. I övrigt har den ett enkelt konfigurationsprogram (websida) och fungerar bra. Men de brister som fanns/finns var för allvarliga för att vi skulle våga rekommendera den till våra användare.

 

RP-114 har identiska funktioner som DI-804. Dock verkar inga av de problem som D-Linken lider av finnas här. Har ringt supporten ett par gånger och de har varit helt ok. Det som jag kan klaga på är att den kan hänga sig under tung belastning, då har det varit 10 burkar + en uplinkad switch och alla har tankat FTP, kört VPN över IPsec mm. genom den. Omstart löste dock problemet. Annan sak som är värd att nämna är att det går både att administrera den genom webbsida och telnet (samma med D-Link) och det finns betydligt fler funktioner om i Telnet gränssnittet.

 

Har kört D-Link i 3 månader och Netgear i 8 månader och är klart nöjd med Netgear. Samma gäller kollegor som kör Netgear. Ska nämnas också att många kör D-Link och vad jag hört tycker de att den fungerar bra förutom att dom inte vet vad som ska göra när de inte får IP adress och inte kan använda VPN över IPsec.

 

Hoppas att du har lite mer att gå på nu :)

 

[inlägget ändrat 2002-08-04 10:15:24 av Bjorn44]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har haft både dlink 804 i 5 mån och netgear rt314 i ca 2 mån. båda har sina klara brister men de är ju trots allt lågbudget routers. dlinken kan inte portforwarda en ip range vilket kan bli väldigt irreterande, max 10 portar kan forwardas vilket är alldeles för lite, plus som de andra säger så tappar den ip när man kör dhcp.

netgear kan inte välja om man ska forwarda udp eller tcp men kan dock forwarda ip range. den har dock bara halvduplex på wan porten (5mbit som dlinken) så har man snabbare än bostream 2.5mbit så skan man inte skaffa någon av dem.

tips, när du tappar ip med dlinken så starta om adslmodemet.

dlinken har användarvänligare browsergränssnitt än netgearen men netgears telnet konf har fler valmöjligheter än dlinkens.

 

Covante

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har skrivit en separat tråd med en fråga kring vad vi skall välja, det verkar ha varit mest D-Link-användare som svarat.

 

Min kille och jag ska flytta ihop, vi har idag varsitt ComHem-abonnemang, kör alltså kabelmodem. Ingen av oss kan speciellt mycket om datorer egentligen (framförallt har jag väldigt dålig koll).

 

Vi har varsin PC, jag använder Windows 98 Plus och min kille har Windows NT. Vi har två skrivare, jag har en Canon BJC 8200 Photo och killen en HP Deskjet 400. Om vi kan dela på min skrivare så är det bra, men inte nödvändigt.

 

Vi kommer att sitta i olika rum, sladden till min dator blir nog bara några meter, men för att få sladden till killens dator att gå smidigt (dörrar etc) så lär vi behöva runt 25 meter.

 

Vi vill helst inte ge mer än runt 1000:- för en bredbandsdelare eller dylikt.

 

Vad kunde vara bäst för oss, våra skrivare verkar inte vara kompatibla med D-Link 704P exempelvis? Som sagt, vi kan inte mycket om det här, det måste vara hyfsat lättanvänt och gärna med bra support.

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...