Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP (igen)


Jörgen L

Rekommendera Poster

NU FUNGERAR DET!!!!!!

Tack vare länkarna om bland annat TCPP/IP förstod jag att det måste vara något som stör TCP/IP på datorn. Provade att stäna av Norton Internet Security och vips fungerar allt!!!

Äntligen. Tack alla som engagerat sig i mitt problem!

mvh/

Jörgen Lysholm

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU FUNGERAR DET!!!!!!

Tack vare länkarna om bland annat TCPP/IP förstod jag att det måste vara något som stör TCP/IP på datorn. Provade att stäna av Norton Internet Security och vips fungerar allt!!!

Äntligen. Tack alla som engagerat sig i mitt problem!

mvh/

Jörgen Lysholm

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån, det är det första man prövar med !

 

Kunde du inte talat om att du hade en brandvägg från början ? Du fick tom ett tips om XP's inbyggda brandvägg men det gick inte upp ett ljus då eller ? Det enda du svarar är att "nej den är inte igång" när du vet att du kör en annan brandvägg.

 

Jag säger bara herregud, 27 inlägg helt i onödan.

 

[inlägget ändrat 2002-07-04 12:36:07 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag stängde av min Norton Internet Security så löste sig mitt problem i alla fall.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hemmadatorn" levereras med en massa program förinstallerade. Att det fanns en brandvägg installerad begrep inte jag. Jag är ledsen om jag besvärat dig och andra i onödan men jag har i vart fall lärt mig mycket på detta. Knäppt program kan jag tycka där det viktigaste man ahr att göra är att stänga av det...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, den syns väl rätt bra annars.

 

Hur som helst, eftersom du har din Dlink som agerar som brandvägg ut mot nätet behöver du kanske inte ha den, annars går det skapa en regel i Norton så den släpper igenom allt på lokala ip addresser dvs 192.168.0.*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pär-Olof Holmqvist

Som jag skrev tidigare skulle jag testa att avaktivera brandväggen i Internet Security (eftersom det talades om brandväggen i XP) men detta hjälpte inte i mitt fall. Det hjälpte så långt att jag kan pinga till datorn efter att brandväggen är inaktiverad.'

 

Dessutom har jag aktiverat NetBios över TCP/IP och kontrollerat att även de andra datorerna tillåter detta.

 

Trots detta så hittar inte WinXP datorn de två andra datorerna. Dessa andra datorer hittar dock WixXP datorn. Detta gjorden dom även med aktiverad brandvägg och innan jag aktiverat NetBios över TCP/IP på XP-datorn.

 

Frågan är alltså vad Jörgen L har gjort som inte jag har gjort eftersom det numera fungerar för honom?

 

Inläggen är således inte i onödan eftersom det har löst ett problem, dock inte mitt som kvarstår. Kansek ytterligare 27 inlägg eller????

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget illa menat men du kanske ska sluta strula så mycket med inställninagrna ?

 

Du hade till exempel lagt till ipx protokollet, varför ?

 

Sedan, ditt problem med kontakt och avbrutna utskrifter samt att det funkar åt ena hållet men inte andra ...etc tyder ju alla på att det ÄR en brandvägg som ligger och stör.

 

Dina behörighets problem kanske berodde på att du hade "enkel fildelning" påkopplat, det kan du ställa om i mappalternativ.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade till exempel lagt till ipx protokollet, varför ?

 

För att det inte som standard är routbart och därmed inte är en lika stor säkerhetsrisk med windows fildelning över ipx när man sitter på ett lan som är direkt kopplat till internet... fildelning över tcp/ip skulle juh i princip vara helt öppet till hela internet om inga fina brandväggsregler sätts upp ;)

 

 

Hursomhelst ska PO inte aktivera netbios över TCP/IP om han tänker köra fil- å skrivardelning över IPX. Sedan förstår jag inte problemet med "hittar inte datorn"?

 

Har PO prövat att dela ut en resurs (mapp eller skrivare) på sin winxp-dator, gett den korrekta rättigheter med ett användarkonto i Winxp som heter samma som de användarkonto som är inloggat på win9x-datorn, samt prövat ansluta till denna resurs med UNC? (exempel, start -> kör -> "\\datornamn\resursnamn)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan, jag sitter oxå med ett nätverk med både win xp och win 98. i mitt fall har jag 3 datorer, 1 med win xp, 1 med win 98 och en med win 98 SE.

allt sammankopplat med en netgear rt314 router. det har varit 2 hela dagars jävulskap med konstant svärande att få det att funka med både internet och nätverk.

just nu funker nätverket finfint, alla datorer ser varandra och kan browsa varandras filer och andvända skrivaren kopplad till win 98 SE datorn. tyvärr krånglar routern som jag inte når på 192.168.0.1 med varken IE, ping, telnet eller ftp. switchen i routern funkar dock. en annan märklig grej är att med de inställningar som jag har för att nätverket ska funka inte släpper ut mig på internet när jag kopplar den datorn direkt till adslmodemet (nokia), jag blev tvungen att fippla ett tag med inställningarna och vips så funkade det, kommer dock inte ihåg exakt vad jag gjorde, saken är också den att routern visar med sina små fina gröna lampor att internet visst funkar och att den har kontakt med internet genom modemet, jag kan bara inte konfa den eller komma ut på internet, jag har läst lite i pdf manualen och hitills förstått att man behöver nån jävla kabel till pararellporten till en 9 pinnars port på routern för att kunna gå tillbaka till fabriksinställningarna, irreterande speciellt som jag mistänker att en sådan kabel är dyr, adminar också ett nätverk med 2 st datorer med både winxp på båda och win2k och mandrake 8.2 oxå på ena, och en dlink 804 som funkar perfekt utom när felia vill förnya mitt ip då jag måste starta om modemet.

 

anyway, tydligen gillar inte winxp och win 98 att dela nätverk med varandra då jag har haft precis samma problem som du med datorer inte ser varandra, ser men kan inte browsa varandra, ena ser andra men inte tvärtom osv osv, har kommit fram till den punkt att det bara är routern som inte släpper ut mig eller går att nå på dess ip och nätverken funkar fint, köpte routern begagnat och killen sa att den var confad för telia som jag också har, ska ringa han imorgon och fråga vafan han gjort, till saken, jag har inte inställningarna i huvet men kan skriva ner dom imorgon, klockan är 3:20 just nu och jag måste sova.

 

hade inte datorerna varit så slöa hade jag installerat win xp på alla, åt helvete med BSA.

 

Covante

 

 

bleh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar bli lite rörig, men jag utläser att det handlar om XP och nätverk, som är ett kapitel för sig om man kommer till XP från en W9X-miljö.

 

Själv ville mina XP inte varken se eller synas på mitt hemmanät förrän jag kört guiden konfigurera. Konstigt nog såg jag inga ändringar i nätverksinställningarna efter det.

 

En annan sak är att man alltså inte ska ha en brandvägg uppe när man konfigurerar...

 

En tipssida för W9X-generationen får bli mitt bidrag: http://www.annoyances.org/exec/show/article04-108

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pär-Olof Holmqvist

OK, nu gör jag så här.

 

Avinstallerar alla nätverksinställningar på samtliga datorer och konfigurerar sedan hemmanätverket på XP-datorn utan att ha Norton Internet Security igång under tiden. Sedan kör jag den diskett jag skapat på de övriga datorer.

 

Om inte detta fungerar så skall jag sammanfatta denna diskussion och mitt förfarande i en ny tråd.

 

Jag tackar alla inblandade så länge. Med förhoppning om att jag inte behöver skapa en ny tråd.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla inblandade så länge. Med förhoppning om att jag inte behöver skapa en ny tråd

 

Går det bra, så hör det till god sed på Eforum att berätta det. Tänk på alla andra i din situation. Lycka till!

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pär-Olof Holmqvist

YEEEEEEEEEES!

 

Som sagt, man skall inte göra saker värre än de är. Men faktum är det fungerade inte innan, men gör det nu.

 

Har installerat om Windows98-datorn och WindowsXP-datorn. Kört guiden "Konfigurera nätverk" innan jag installerat något virusskydd eller brandvägg (avaktiverat den inbyggda), skapat installationsdiskette till Windows98-datorn och installerat där. Även denna dator körde utan skydd när installationen gjordes. Nu fungerar det åt båda hållen.

 

Tycker dock fortfarande att det är konstigt att det tidigare fungerade att se den dator som hade en brandvägg installerad (XP-datorn) medan denna dator inte kunde se de andra datorerna som inte hade brandvägg installerad. Det borde ju vara tvärtom, eller ???? Nu kanske vi inte skall fördjupa oss i detta mer eftersom det fungerar efter ominstallation utan brandväggar.

 

Nu skall vi se i morgon om det fungerar när jag installerat brandvägg och sedan aktiverar respektive avaktivera denna.

 

Jag hör av mig om detta också enligt god sed.

 

PuuuuuuuuuuuH

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pär-Olof Holmqvist

Det fungerar, men vissa konstigheter. Jag öppnar därför en ny tråd "Hemmanätverksproblem"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...