Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASP på Mac


Niklas Alexandersson

Rekommendera Poster

Niklas Alexandersson

Nån som vet hur jag gör för att köra asp-filer lokalt på Macen? Går det överhuvudtaget? Fick för mig att det ska gå i MacOS 8.5>

 

Eftersom NT är så vanligt som server vill jag gärna sätta mig in i asp-tekniken (utan att byta plattform).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Jonas Bergqvist

Nej, som sagt går det inte...

Om du inte vill köra mot din ISP så får du ta och köpa dig en billig PC och köra IIS/NT på den. Ett alternativ är ju att köra VirtualPC. Då kan du installera Personal Webserver och köra mot den.

 

Ett roligare alternativ till ASP är PHP3, som är unix/linux-baserat. Fast det kräver ju en sådan burk.

 

Nej, ibland är det tråkigt att vara macare, men jag kan faktiskt rekommendera dig att köpa en gammal kasse-pc och köra lite servers på och köra den i nätverk med macen. Det gör vi.

 

.jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Alexandersson

Ungefär vad jag misstänkte. Jag har en blådåre så det borde väl vara ganska OK att köra PWS i VirtualPC för att se om det scripten fungerar. Någon annan som jobbar på detta vis?

 

Som du skrev, jonas, ibland är det tråkigt att vara macare, men det är roligt för det mesta. Det här ska absolut inte bli en anledning att byta plattform. Men det kanske är en bra idé att skaffa en gammal PC, det lär bli ganska billigt.

 

Tack för era svar. Skulle vara kul med ett forum för Mac/Pc-integrering... som kontrast till kriget.

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Bergqvist

Ett forum för integrering är ju en bra idé. Jag tycker hela det där kriget är ganska överspelat. Det handlar ju om olika plattformar för olika behov. Själv använder jag alla plattformar jag behöver, sen att jag tycker att mac är bäst för mig det är en annan sak.

 

Om du köper dig en server (linux) så kan du ta en titt på IPNetRouter som gör att du kan vara uppkopplad mot en modempool *samtidigt* som du är uppkopplad mot ditt lokala c-nät. Annars får man gå in i tcp/ip-panelen hela tiden.

 

.jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

"Ett roligare alternativ till ASP är PHP3, som är unix/linux-baserat. Fast det kräver ju en sådan burk."

 

Hmm ett roligare alternativ?! Vad är det som är så roligt med PHP3? Vad sägs om undermåliga utvecklingsmöjligheter, brist på standard och ingen bra sessionshantering. Nåja PHP4 har det dock men är fortfarande lååångt ifrån IIS och ASP. Skratta eder lyckliga om ni skall programmera SSL mha PHP.

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Bergqvist

"Vad är det som är så roligt med PHP3?"

 

Det är unix-baserat. Du kan köra det på stabila och säkra servrar. Du kan exekvera trevliga unix-kommandon och script. Det är smidigt att arbeta med. Det ligger under GNU/Open Source...

 

Det finns givetvis många fördelar med ASP - du har nämnt några av dem och jag tycker om ASP.

 

Men jag tror faktiskt att PHP kommer att bli "bättre" än ASP med tiden. Mycket pga att det är öppet och det kommer många gratismoduler etc. Jag tror att det kan bli lite av perl-stuket över det hela. Och Perl slår ju ASP med hästlängder när det gäller flexibilitet och styrka.

 

Men missförstå mig rätt. Jag vill inte ha ett ASP vs PHP-krig.

 

Men vill man inte köra IIS så är PHP det närmaste man kan komma ASP:s "metodik" och jag tycket det är bra på många sätt (iofs kan/kommer man att kunna köra ASP på andra plattform m.h.a. mjukvara från chilisoft, men det kostar ännu mer pengar).

 

Vad gäller SSL i ASP/PHP så har jag faktiskt ingen aning. Har inte sysslat med det. Återkommer om jag kommer på ngn dräpande kommentar angående det. ;)

 

Ha det!

 

.jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ojsan!

 

Kan man exekvera trevliga unix kommandon ch scripts?!

 

Du snackar om PERL som om det skulle vara en räddning för framtidens dynamiska internetsidor.

 

Uhmm nä mitt och andras PERL knackande är äntligen över. Det är ju därav det kommit serverside scripting som ASP. Det märks att du inte verkar veta mycket om ASP, får jag fråga på vilket sätt PERL slår ASP. Vad är det du menar egentligen. Är det syntaxen av språket eller är det språket i sig? Eller tror du kanske att PERL på något sätt är snabbare än ASP? Som du kanske vet är alla ASP kommandon COM objekt. Vill du göra egna häftiga ASP kommandon, varför inte för distribuerade nät så använd DCOM. Programmera objektet i vilket språk du hellst vill använda C++, Java, Visual Basic spelar ingen roll. Vill du inte uppfinna hjulet igen överstiger tillgången på utvecklade COM objekt några andra programmeringsmoduler på Internet. JAVA har tex inte en chans.

 

Att påstå att ASP bara är ett begränsat scriptbaserat språk vet inte mycket om det.

 

Visste du för övrigt att CGI som du pratar så gott om är ganska "Heavy Weight". Varje CGI anrop startar en helt ny process, inte speciellt effektivt och lååångsamt. ASP liksom PHP startar istället trådar vilket ju är NÅGOT bättre. Skall man däremot göra något mer avancerat mha PHP tex något distribuerat är man dock hänvisad tillbaka till stenåldern och CGI hantering igen.

 

Och nej du är inte alls tvungen att ha IIS för att köra ASP. Det finns idag ett flertal andra företag som utvecklar servrar som kan hantera ASP. Chilisoft är ett sådant företag. Varför inte ta och besöka deras hemsida http://www.chilisoft.com/

 

"Det är unix-baserat. Du kan köra det på stabila och säkra servrar. "

 

Råder det ju delade meningar om........

 

 

/// Jonas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väl ungefär så off-topic det kan bli, menmen...

 

Jag tänker inte dissa ASP eftersom jag har för dålig erfarenhet av det, däremot tycker jag det är på plats med en rättelse angående Perl/CGI.

 

Perl är och förblir lysande för webbande. Det går blixtsnabbt att utveckla grejer i, det är flexibelt och det finns en myriad av moduler att hämta på CPAN.

 

Ingen vettig människa kör CGI längre, av den anledning du just beskrev. Kör man tunga webapplikatoner i Perl använder man Apache-modulen mod_perl (Då ligger perl-binären i samma process som Apache, vilket ger en rejäl prestandaökning).

 

Yahoo är ett bra exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Liljas

"Kan man exekvera trevliga unix kommandon ch scripts?!"

 

Ja, det kan faktiskt vara väldigt användbart. (jag såg din ironi)

 

"Det är ju därav det kommit serverside scripting som ASP. Det märks att du inte verkar veta mycket om ASP, får jag fråga på vilket sätt PERL slår ASP."

 

Min gode vän herr Bergqvist arbetar, liksom jag själv, professionellt med ASP.

 

Först skall vi väl klargöra att vi egentligen snackar om VBScript-ASP, eftersom ASP i sig inte är ett språk. Perl slår ASP med hästlängder på många sätt (reguljära uttryck, portabilitet m.m.), men båda teknikerna är berättigade på marknaden. Det finns ingen reell möjlighet att slå ut Perl med ASP, men det omvända är än mer omöjligt.

 

"..hjulet igen överstiger tillgången på utvecklade COM objekt några andra programmeringsmoduler på Internet. JAVA har tex inte en chans."

 

Jo, Java har en chans. Tillgången på Perl-moduler ska vi inte nämna. Massiv. Dessutom är det en barnlek att utnyttja COM från Perl, och PHP4 stödjer också COM och DCOM. CORBA-stöd är på gång, vilket gör det hela ännu snyggare. PHP4 stödjer dessutom kopplingar mot Java-klasser - utan att de behöver vara COM-objekt.

 

"Visste du för övrigt att CGI som du pratar så gott om är ganska "Heavy Weight". Varje CGI anrop startar enhelt ny process, inte speciellt effektivt och lååångsamt. ASP liksom PHP startar istället trådar vilket ju är NÅGOT bättre."

 

Vilket redan nämnts i inläggen ovan. Med mod_perl slipper man detta.

 

"Skall man däremot göra något mer avancerat mha PHP tex något distribuerat är man dock hänvisad tillbaka till stenåldern och CGI hantering igen."

 

Huh?

 

" Och nej du är inte alls tvungen att ha IIS för att köra ASP. Det finns idag ett flertal andra företag som utvecklar servrar som kan hantera ASP. Chilisoft är ett sådant företag. Varför inte ta och besöka deras hemsida http://www.chilisoft.com/"

 

Har du överhuvud taget läst vad herr Bergqvist skrivit? Han nämnde just detta.

 

"Skratta eder lyckliga om ni skall programmera SSL mha PHP."

 

Visst kan vi skratta, men om du menade av vi skulle "skatta oss lyckliga" så måste jag fråga vad problemet skulle vara med SSL och PHP. Det funkar utmärkt, i alla fall med Apache.

 

""'Det är unix-baserat. Du kan köra det på stabila och säkra servrar. "

Råder det ju delade meningar om........"

 

Som alltid. IIS stabilitet och säkerhet råder det dock knappast särskilt delade meningar om.

 

/G

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Liljas

För tillfället arbetar jag mest i Windows, men annars blir det oftast Macintosh. Ibland också Linux och BeOS.

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Sven Gunnarsson

Eftersom OS X Server är baserat på en UNIX/BSD-kärna borde det vara möjligt att inom överskådlig framtid köra Chili!ASP på åtminstone detta OS. Hoppas jag i alla fall, vore synd att tvingas byta ut den blådåre som nu står som webserver (jobbar en del med ASP, vilket i nuläget betyder en särskilt WinNT webserver enbart för detta). Jag har kontaktat Chili!Soft angående detta och ser fram emot deras svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Gunnarsson

Uppdatering:

 

Efter att ha fått svar från Chili!Soft verkar det som det lär dröja innan ASP på MacOS blir möjligt. BSD är på gång, men OS X nämns ingenstans.

 

*suck*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...