Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmen har pajat!


TobbeOl

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har en samsung 19" bildskärm, en SyncMaster 900p, och nu har den ballat ur helt.

Hela skärmen har en lila ton, och nu kör jag med en annan skärm som funkar perfekt, så det är inte grafikkortet. Felet är alltså att det verkar som om den har tappat en färgkanal eller liknande, eftersom alla "konturer" syns, bara det att de är "lilatonade".

Är det någon som har nåt tips, går det att laga eller är det bara att slänga?

 

[inlägget ändrat 2002-06-28 09:05:14 av TobbeOl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara glappkontakt i kabeln eller kanske anslutningen till skärmen. Gissar att det är en fastansluten kabel - du bör ej gå in i monitorn för att söka efter felet om du nu inte vet exakt vad du håller på med.

 

Men om det är ett enkelt glapp kan det räcka att rucka lite på kabeln eller "skaka" monitorn lite måttligt. Löser inte problemet, men kan ge en indikation om vart felet ligger.

 

Hur gammal är skärmen? Garanti?

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om man rycker lite i sladden så flimrar skärmen lite, så att det blir lite bättre. Anslutningen däremot är en kabel som går att lossa i skärmen och i datorn. Det var ingenting i sladden som var av, jag testade med en voltmeter, men det kanske inte behövs så mycket för att sladden ska vara obrukbar?

 

Jag har iofs inte prövat att slå på den, ska ta å testa det också :)

 

MvH Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med att "ruska" lite på den, men inget hände.

 

Jag har bytt upplösning också, men det hjälpte inte heller...

 

är det lönt att lämna in den? hur mycket kan det gå på gissar du på?

 

Tack för hjälpen förresten

 

MvH Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för att du skriver hur det går/inte går ;)

 

Lämna in en skärm - ingen aning. Som tidigare frågat:

 

Någon garanti?

 

Allmänt brukar det sällan löna sig att reparerar tekniska prylar, men hör med stället där du köpte den eller hos din lokala teknikpulare.

 

Förresten - du sade att kabeln ej var permanent fastsatt i monitorn. Prova den kabeln ihop med en annan monitor eller en annan kabel ihop med din monitor.

 

Mer råd har inte jag att ge.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade nyss med en annan kabel, och det var samma sak. Pratade med en datasnubbe som sade att det var det första tecknet på att de börjar ge upp, att de blir lila.

 

jag ska spräcka grejen och se om nån lödning släppt, annars så får jag slänga skiten..

 

tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...