Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Studsa" epost


Roland Carlsson

Rekommendera Poster

Roland Carlsson

Hejsan!

Jag undrar om det går att "studsa" epost? Att på något sätt skicka tillbaka till avsändaren att meddelande inte kunnat levererats och dölja det faktum att jag har läst meddelandet och avsiktligt valt att "studsa"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Varför skulle man vilja göra så?

 

Men det går säkert i någon mailserver. Du själv kan inte göra det på annat sätt än att manuellt skriva ett sånt mail. Har du tur går avsändaren på det....

 

[inlägget ändrat 2002-06-27 11:28:22 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roland Carlsson

Jag kan se det som ett sätt att få folk som skickar otrevlig post att tro att adressen inte finns och där med kanske sluta skicka.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om posten är otrevlig så varför vill man då läsa den? Varför inte bara skicka tillbaka, det måste väl vara mycket enklare att fixa.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett dilemma är att många spammare tar ett svar som en bekräftelse på att adressen funkar och fortsätter att skicka mera.

Dessutom är det så att möjligheten att ta bort sig själv genom att skicka ett mail - tex med subject: Remove - eller att gå in på någom websida utnyttjas i samma syfte.

 

Det bästa skulle vara om mailSERVERN kunde skicka ett meddelande om att adressen inte existerar.

 

---/samoht

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roland Carlsson

Det är ett grundläggande fel om man ska behöva byta epostadress när någon annan bråkar.

Men jag upprepar frågan med lite modifiering:

 

Går det att konfiguera en epost-server så att om man "forward" ett mail till en postadress så fejkar den ett ej-levererat meddelande till den ursprunglige avsändaren på ett sådant sätt att det ser ut som det ska även om man tittar i "header"-infon?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roland Carlsson

Det där var ju en bonus jag inte tänkte på för mitt lilla problem :-)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingen mailserver som klarar det idag. Men det är inte särskilt svårt att skriva ett script som tar emot mail på en viss adress och gör det du säger att den ska göra. Jag har faktiskt själv funderat i de banorna tidigare till ett webmail projekt jag har jobbat med. Där var meningen att man skulle kunna markera de avsändare som man inte ville veta av och då man fick nästa mail av den personen så skulle ett automatiskt svar skickas från mailer-daemon som sa att mottagarens adress inte längre fanns.

 

Som sagt, det är alltså möjligt att göra en sådan sak, dock har jag inte sett någon mailserver som klarar det som default.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...