Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN, hur göra?


ns

Rekommendera Poster

Lite nyfiken på att testa att göra en VPN-lösning på mitt lilla hemmanät. Mest för att se hur det funkar. Jag vill alltså att folk utifrån ska kunna ansluta och logga in på mitt nät och komma åt filer och sånt.

 

Vad behöver jag för det? Jag har en DLink 804 router och vad jag förstått av tidigare inlägg i ämnet så kan det ställa till problem, men det har kommit en lösning på det?

Jag har även en Server som kör en 120-dagars version av Windows 2000 adv server. Finns allt inbyggt i den eller behöver jag tredjepartsmjukvara?

 

Berätta gärna grundligt eller skicka lite bra länkar i ämnet. Berätta både hur jag gör på routern, servern och klienten som ska ansluta. Om den som ska ansluta sitter bakom en brandvägg funkar det ändå eller måste man konfigurera den också?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft skriver en hel del om detta ämne. Så orkar du, är här en länk till MS artikel:

 

http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=KB;EN-US;Q308208&LN=EN-US&rnk=49&SD=tech&FR=0&qry=vpn%20in%20windows%202000&src=DHCS_MSPSS_tech_SRCH&SPR=WIN2000&

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt länk! Däremot stötte jag på problem då jag bara har ett nätverkskort i servern eftersom jag har en dlink 804. Måste jag skaffa ett nätverkskort till eller går det att komma runt?

 

Annars verkar det mesta stå i länken, och jag antar att jag ska kryssa för: PPTP Server i setupen för dlinken?

 

/Niklas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...