Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskort problem


Ferri

Rekommendera Poster

Jag har två nätverks kort på serven och har lagt in tcp/ip adress, men får fel meddelande att dubblet namn på tcp/ip. vad ska jag göra, någon vet detta?

 

Ip addreserna är

 

Kort1

IP 192.168.0.1

nätmask 255.255.255.0

Gateway 192.168.0.3

Dns 10.0.1.1

10.0.1.2

 

Kort2

IP 192.168.0.2

nätmask 255.255.255.0

Gateway 192.168.0.3

Dns 10.0.1.1

10.0.1.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så är det troligtvis någon dator som är kopplad till servern som redan har någon av de där ip-adresserna. Prova att byta till något annat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte tanken att ett kort ska gå ut mot Internet isåfall kan du inte ha en privat ip-adress 192.168.*.* då måste du använda en som du fått från din isp eller använda DHCP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Om Kort1 och Kort2 är i servern kan du inte ha dem i samma subnet.

Var är 192.168.0.3 som du har som gateway?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kollat detta. Det finns inte någon dator som har detta addres.

fel meddelande som jag får ser du här.

 

Dubblettnamn har upptäckts på TCP-nätverket. IP-adressen för datorn som skickade meddelandet finns i datan. Använd nbtstat -n i ett kommandofönster för att se vilka namn som står i konflikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har försökt med att låter serven väljer ip addres genom att tilldela ip och DNS addres automatisk men det hjälper inte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först så ser din config lite underlig ut, men fungerar den så....men detta med "balansering" kommer du nog inte att lyckas med, om du nu inte har speliella nät kort...Tror jag iaf..:o)

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan inte adressera två kort med IP-adresser i samma subnet

 

[inlägget ändrat 2002-06-25 16:48:43 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Använd ETT nätverkskort. Har du så otroligt mycket belastning att det inte räcker med ett?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du vänligen beskriva lite mer om ditt nät, och vad du vill ska ske.

 

Det jag redan vet om det, är vad/villka ip# du har på servern (?) och att du har två nic. Har du fler burkar i nätet? Vad har dom för IP#

 

Du ville även ha en lastbalensering?

 

Tror även att du sa att du har en router? Fungerar den att komma åt internet nu?

 

Beskriv så i detalj vad du vill åstakomma, och vilken config alla burkar har nu

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-06-26 11:16:10 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Allt är ok. Jag kommer ut på nätet och har 5 burkar som är kopplade till servern. De har ip addres. jag har börjat med 192.168.0.1 och har fortsätt upp åt till 8. Jag har inaktiverat en kort på servern och får ingen fel meddelande nu. Hur ska jag gör för att få en lastbalansering så att man kan änvanda båda korterna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, detta med "lastbalansering" är inte möjligt? Om du vill åstakomma det, så måste du ha spec nätkort, som kan hantera lastbalansering.

Det finns ett progg som kan fixa det, men jag är inte säker på vad det heter, kan vara nått i stil med "winware" (?) det ska kunna det.

 

Eftersom du har ett antal burkar i nätet, så kan du du genom DNS servern fixa ett snål (round-robin DNS) cluster, då pekar du bara samma "namn" till ett antal IP#, då kommer belastinigen att gå uppifrån och ner genom ip#...Sen om du har något som är dynamiskt på servern, så får du fixa nån replikering, så att det blir "kopior" av varandra.

 

Men vad är det du ska använda den till, om man får fråga?

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Rena Aprilskämtet. Du måste ha speciella kort samt en switch som kan hantera TRUNK. Då kan man som max använda 4 portar och få en hastighet av 400 Mbit/s FullDuplex (dvs 800 Mbit/s).

 

Men allvarligt talat, behöver du lastbalansering?

 

[inlägget ändrat 2002-06-26 11:33:22 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Men säg att du har en mycket populär webb sida, som iblan går ner av ren överbelastning, då kan du i din DNS sätta tex att popular.com pekar först på en 206.xxx.xxx.100 till 206.xxx.xxx.110, då har du fått en typ av cluster/last balansering....och därför frågade jag även vad den skulle användas till

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Beror på om du vill lastbalansera hela servern (applikationer, databas etc) eller bara just dela nätverkstrafiken på flera trådar?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...