Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Är det nåt trick med include?

Miss X

Recommended Posts

Läser här lite då och då att man kan inkludera textfiler eller för den delen html filer och man skriver då <!--"include.file=#file.txt"--> (eller hur det nu var, jag brukar vanligen kopiera från inläggen så jag "garanterat" får det rätt). Har sett att man kan skriva include.virtual och diverse andra saker men alldeles oavsett vad jag testar så får jag det inte att funka! Är det nåt särskilt trick med include.file som jag på nåt sätt missat? Ska man skriva nåt i HEAD för att det ska funka?? Hjälp!

/Nett

Jupp, tricket är att du måste kunna köra SSI (Server Side Include) på webbservern. Det måste du alltså höra med de som har hand om din webbserver om de går med på att köra SSI. En del gör inte det.

Anna

Mama mia, en 12-åring snackar SSI... vart är vi på väg??

Nej, man 'måste' inte döpa om filerna till .shtml men man måste bestämma på servern vilka filformat som den skall kolla efter SSI-taggar på. Det brukar oftast bli .shtml men kan likaväl vara .htm om det bara används för detta ändamål.

Att be servern kolla alla webbsidor efter SSI-taggar kan ta ganska rejält på server-resurserna och således förslöa systemet.

Sådant måste du alltså höra med hos din lokala webmaster.

Assåaha det var inte BARA att SSI ska funka...

Har frågar webmastern och svaret blev "eeh...det kanske är något vår server disablat...."

Vad kan man använda SSI till mer än include.file?? (kan ju vara bra att veta när man ska be webmastern att fixa servern) massor förmodar jag men ge mig några exempel på vanliga användningsområden.

Tack :-)

/Nett

Låter som er webmaster inte har en aning... jag skulle nog be honom att ta reda på hur SSI funkar och hur den skulle funka på er servern.

Här kan man läsa om SSI

http://www.jojoxx.net/faq/ssi.html

Kort utdrag:

"Vad är SSI?

SSI är en förkortning för Server Side Include och används för att inkludera data till ett html-dokument innan det skickas till

användaren. Det som kan inkluderas är t.ex. filer, resultat från CGI script, datum, tid och senaste ändringsdatum på sidan. "

• 3 weeks later...

Jag menade inte det där med "måste"... är bara van vid det ordet, men det brukar oftast vara .shtml.

Förresten, är det nåt fel med att kunna lite sånt när man är 13? Det finns faktist MÅNGA 13-åringar som kan ganska mycket... om du visste om det....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...