Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hotmail lösenord - forts


Anneli_A

Rekommendera Poster

Jag har nu pratat med polisen som höll i förhöret. Enligt honom så är det just det att hon gått in på "kompisens" hotmail när inte "kompisen" gett sitt medgivande till detta o ändrat lösenord som gör att hon kan dömmas för datorintrång.

 

Det är detta som hon troligen kommer att dömmas för och få böter för. Enligt polisen jag pratade med så räknas det som datorintrång även om "kompisen" gett ut sitt lösenord själv.

 

Är alltså inga andra fakta i det hela än det jag har sagt tidigare. Polisen jag pratade höll med om att det var löjligt att göra en anmälan om det hela, men sa att hon kommer att dömmas för det eftersom anmälan har kommit in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Här blir ju en intressant frågeställning.

 

Se citat igen

<snip> http://privacy.msn.com/tou/

 

You may not use anyone else’s account at any time, without the permission of the account holder.

 

<snip>

 

En tolkning är

 

1) Hon har gett sitt medgivande eftersom hon har gett ut sitt lösenord

 

2) Hon hade kunnat ta tillbaka sitt medgivande genom att byta lösenord.

 

Slutsats "kompisen" borde ha väldigt svårt att argumentera emot detta. Det som inte kan bevisas är vad får hon göra med kontot när hon har tillgång till det. Finns det en begränsning eller är konoto helt överlämnat?

 

Sen att ändra lösenord är datorintrång det håller jag med om.

 

Men frågeställning är i gränslandet sedan hon har givit sin tillåtelse att använda hennes account genom att ge ut lösenorded. Hon har inte på något bevisat sätt återtagit detta förtroende.

 

Så frågan är hur kan man bevisa datorintrånget när man har givit ut lösenordet? Det borde inte gå tycker man.

 

Klurigt. Frågan är hur mycket enegi som skal läggas på detta och vad böterna blir. Hon är inte tillräckligt gammal för att ha inkomst så det borde rimligtvis vara ett lågt belopp.

 

Lycka till.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-06-20 15:14:05 av SparHawk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Hejsan,

 

Är inte så bevandrad i det juridiska här, men rent spontant tycker jag det låter helt horribelt.

 

Om kompisen ger ut sitt användarnamn och lösenord så har jag svårt att se att det skulle dömmas för datorintrång oavsett om lösenordsbyte gjorts i efterhand.

 

Vad är det för rättsystem vi har?!

Att sedan Polisen anser sig ha tid att behandla ärendet är oxå rätt konstigt. Har de inget bättre för sig?!?

 

Vänligen

Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan o tack för ditt svar!

 

Jo polisen sa att bötesbeloppet skulle bli lågt.

 

Det tråkiga är ju att min dotter hamnar i straffregistret - kanske inte är så mycket att bry sig om egentligen, men jag tycker det känns lite väl hårt.

 

 

Med det menar jag inte att hon inte har gjort fel - för det anser jag att hon har gjort!

 

/Anneli

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hon kommer att dömmas för det eftersom anmälan har kommit in.

 

I Sverige döms ingen utan rättegång och vid en rättegång så har du rätt till ett juridiskt biträde. För att det ska bli en rättegång så måste väl en åklagare väcka åtal.

Mitt råd är att inte lyssna allt för mycket på oss här i E-forum. Med några få undantag är vi nog inte direkt några stjärnor inom juridiken. Tala med en advokat istället. Din dotter borde väl redan ha fått ett juridiskt biträde om hon varit på polisförhör, i alla fall om hon delgivits misstanke om brott.

Kom ihåg det enda polisen gör är att utreda brott. Dömma kan bara en domstol göra.

Hoppas att ni kan ha en trevlig midsommar utan att det här förmörkar himlen allt för mycket.

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Polisen jag pratade höll med ...men sa att hon kommer att dömmas för det eftersom anmälan har kommit in.

Det är inte polis-myndigheten som utmäter straff. Det är en domstols sak, om det nu går så långt efter polisutredning och ärendet överlämnas till åklagare.

Efter att ha läst alla fakta som presenterats i förra tråden, så har jag svårt tro att en åklagare skulle ta ärendet till rättegång.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tycker också det verkar konstigt, men polisen jag pratade med sa att ärendet kommer att lämnas över till åklagaren och att det därefter då blir att hon kommer att få skriva på ett papper att hon godkänner ett bötesbelopp och att sedan saken då är utredd. Skriver hon däremot inte på så skulle det gå vidare till rättegång.

 

Nej hon fick inget juridiskt ombud, polisen ringde hem till hennes pappa och sa att hon skulle komma på förhör dagen efter.

 

Självklart så kommer jag även att höra med en advokat om det här, ville bara höra lite åsikter och självklart höra endel tips om vad jag kunde göra.

 

Tackar dig för ditt svar och önskar dig med en trevlig midsommar

 

/Anneli

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter helt knäppt att hon skulle dömmas alls åtminstone inte till annat än att ändra tillbaka lösenordet.

 

För det första så kan man inte dömas utan bevis på att det är din dotter som ändrat lösenordet. För att få såna måste de höra med leverantören dvs. Hotmail bland annat för att höra så att det inte är dem som ändrat/spärrat kontot och även be dem få bevisen.

 

Jag tvivlar på att Hotmail har såna bevis och utan dem så kan de ju inte hävda att det är din dotter som ändrat lösenord. Utan bevis kan ni ju faktiskt ändra tillbaka lösenordet själva om ni inte redan gjort det. Och då står de där i en rättegång helt utan orsak.

 

Om de dessutom skulle vara tillåtet att döma någon utan bevis så skulle ju man kunna hitta på vad som helst. I en annan situation skulle ju kompisen kunna ändra lösenordet själv och hävda att det var din dotter som gjort det.

 

Det andra är att hotmail stänger ner ett konto som varit inaktivt i mer än en månad. Om ni skulle dra ut på tiden med en rättegång eller vad det nu blir och ingen loggar in på kontot så är det inte säkert att kontot finns kvar innan allt är över.

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Hon har erkänt att hon har ändrat lösenordet. Vilket hon ju faktiskt har gjort också. Jag tycker nog att hon skulle erkänna det hon verkligen har gjort, vill ju inte lära henne att ljuga, det kan hon ju ändå när hon tycker det behövs :-)

 

/Anneli

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är ju att min dotter hamnar i straffregistret - kanske inte är så mycket att bry sig om egentligen, men jag tycker det känns lite väl hårt.

 

Senast jag hörde var det 60 dagsböter för att hamna i straffregistret, under det hamnar man inte där.

 

Men saken är absurd, ta det gärna till rättegång för att bevisa det och skriv inte på något.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj - det hade jag ingen aning om! Då kanske hon klarar sig ifrån det - var tydligen ngt som polisen jag pratade med inte heller kände till. För jag frågade just om det, han sa att hon i sådana fall skulle hamna där men att det skulle försvinna efter ngt år o att det då inte var ngn fara eftersom hon är ju så ung. Hmmmmm - också ett sunt resonemang.

 

Nej jag tycker inte heller det ska skrivas på ngt - men tyvärr finns det ju risk att hennes pappa tycker det o hon bor ju hos honom så risken finns att det blir så iaf.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske menade polisregistret, det räcker ju med en utredning för att hamna där.

 

[inlägget ändrat 2002-06-20 16:09:43 av xYzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser du hur mycket jag kan, hade ingen aning om att det fanns flera typer av register. Tack för ditt svar!

/Anneli

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hej.

 

Poliser är inte advokater. Poliser ska se till att lagen följs och inte tolka den, därför har vi professorer och advokater.

 

Alldeles för många frågar poliser, när de egentligen ska prata med sakkunniga advokater.

 

Mitt tips; vill du ha en yttrande som du kan lita på - Gå till en advokat. Vill du ha ett pass - gå till polisen.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

>Vad är det för rättsystem vi har?!

 

Simpel avtalsrätt; ett muntligt avtal som reglerar vad individen får göra. (Kolla epost).

 

Den ene parten överskrider sin befogenhet (Lösenordsbyte) och den andre blir sur.

 

Inget konstigt när man tänker på det hela. Personligen tycker jag att hela historien är lite väl uppblåst.

 

Mvh

Glenn

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för att du låter oss ta del av hela denna historia:

 

Sensmoralen i hela denna historia är:

 

Ha inga kompisar vars släktingar är inom polisen och som har dåligt omdöme.

 

Lämna ej ut lösenord / Ta ej emot lösenord från kompisar.

 

Rättssäkerheten är inte tillfredsställande då informationen som har getts vid förhör inte är fullständig.

 

Mvh

Dennis

http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ganska lustiggt.

Om man gett ut sitt lösenord så får väl skylla sig själv att den påstådda kompis tydligen var opålitlig?

 

Hur normalt är det att man ger ut sitt lösenord till andra?

 

Hur är det då på Internet-kafeer där måste dom väl vara mycket nogran så lösenord inte sparas i cookiesfilerna annars kan ju en annan komma in på någon annans E mail?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det måste väl finnas bevis att hon har gått in på kompisens hotmail? De ansvarige på Hotmail vet ju varken vem det är som logar in och ut de förväntar ju sig att det är samma person varje gång.

 

Ska en anmälan göras så måste väl det finnas bevis. Hotmail kan man ju loga in på från vilken dator som helst så det är väl ganska ologisk att gå efter internetabonemang?

 

Det spelar alltså ingen roll om hon erkänt, finns det inga bevis kan ingen anmälan göras.

Så är min slutpunkt

 

 

[inlägget ändrat 2002-06-23 22:28:35 av Sture888]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Tack för ditt svar.

Visst borde det väl räcka som bevis att hon har erkänt att hon gjort det hela?

 

Fast jag förstår inte riktigt ändå hur dom kan ha resurser för en sådan här sak. Borde ju finnas bra mycket allvarligare saker att bry sig om.

 

Vi får se vad som händer när åklagaren har tittat på det hela. Kändes iaf bra att höra andras åsikter i det här o att jag själv fick ventilera det hela lite.

 

/Anneli

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst borde det väl räcka som bevis att hon har erkänt att hon gjort det hela?

Antagligen, men är det fortfarande "dataintrång" som gäller?

Jag kan personligen (utan att påstå att jag är bra på juridik) inte förstå hur alla erkännanden i världen skulle kunna fälla nån för dataintrång om man inte gjort dataintrång (för det tycker då inte jag att det var, hon var ju inbjuden, även om det uppenbart är mot hyresvärdens bestämelser att bjuda in gäster till sitt hotmail-konto).

 

Jag skulle konsultera en riktig jurist, kostnaden kan avskräcka men jag tror det är värt det. Även små fläckar i ett brottsregister kan vad jag har förstått vara en rätt effektiv stoppskylt om man vill ha inresevisum till USA, och jag vet ju att de kollar nånting när man passerar schengengränser också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo enligt polisen jag pratade med så är det datorintrång även om hon fått lösenordet av sin "kompis". Eftersom hon ändå inte gett henne lov o gå in på kontot mer än den gången då när hon bad henne. (lät rörigt det där tror jag)

 

Skulle vara samma sak om ngn olovandes med hjälp av ngn typ av program tar reda på lösenordet o går in på kontot, samma regler gäller, enligt polisen, om ngn ger ut sitt lösenord. Man får inte gå in på kontot mer än den gången när man har en uttrycklig tillåtelse till det.

 

Tror jag skriver rörigare o rörigare, men är trött som attan o då blir det ju tyvärr så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo men hotmail kan man ju kolla ifrån vilken dator som helst, vad är det det då som är beviset till dataintrånget?

 

De som jobbar på hotmail förväntar ju att det är samma person som logar in och ut på sin hotmail.

Att någon annan logat in på hotmailen hur kan det bevisas i så fall?

 

Fast hon har erkänt hur kan det räknas som bevis. Ganska lustigt.

 

Såg ni på Folkhemmet på tv3 en gång, En gammal tant blev nerslaget av grannen som sen erkände men erkännandet gällde inte. Polaroidbilder togs men dom dög inte som bevis.

 

Här räcker det visst med ett erkännande utan att det krävs bevis för det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag kanske kunnat köpa om det vore kompisens dator, men om kompisen har ett mailkonto på min server och hon lånar ut det till nån annan så är det väl min sak (och inte kompisens) att göra en anmälan om datorintrång(*).

Med det resonemanget borde anmälan komma från Microsoft om det ska bli datorintrång, det känns iaf rimligt. Det enda som gör mailboxen till "hennes" är ju det avtal med Hotmail som hon genom att dela ut lösenordet bröt. Fast jag kan ju ha fel.

 

/F

*)och jag kan lova att jag skulle kastat ut användaren som lånade ut sitt lösenord med fötterna före innan jag anmälde den som dragit nytta av användarens avtalsbrott genom att stänga henne ute. In fact, jag hade tyckt det var rätt åt den som blev av med lösenordet, hon har inget på min server att göra anyway. Om det är så att den oibjudna besökaren inte har ställt till med nån skada så skulle jag inte ens fundera på annat än att möjligtvis svartlista denne från att bli kund i framtiden. Fast det kanske är för att jag är snällare än microsoft :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förstår inte

 

Har man gett ut sitt lösenord så borde man veta vem det är som har ändrat lösenorden eftersom det är den ända som vet om det?

Hur kan man sen anmäla någon man själv gett ut lösenordet till.

 

Det låter ju lika dumt som att låna ut nyckeln till husen och sen ringa polisen och säga att det är inbrott.

Oj en nytt lås här då kan det väl inte vara ditt hus nyckeln passar inte.

 

Hur har ägaren av sin hotmail bevisat att det är sin hotmail då när efter lösenordet ändrades?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Intressant tråd! Suttit och läst igenom alla inläggen och vill tillägga att det är vansinne att rubricera detta som dataintrång utan att leverantören, i detta fall Microsoft, säger att de är den utsatta parten i detta. Vilket dom självklart aldrig kommer att göra, eftersom inget intrång egentligen skett.

 

Jag tycker du ska kontakta Microsoft och berätta detta och fråga om deras åsikt. Den åsikten skulle dessutom väga extremt tungt för framtida diskussioner!

 

Lycka till!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...