Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hotmail lösenord


Anneli_A

Rekommendera Poster

Min dotter har blivit polisanmäld och ska idag på förhör för att hon gått in på en kompis hotmail. Hon har fått lösenordet av "kompisen" för att hon skulle kunna gå in o kolla hennes mail under en period när "kompisen" inte hade tillgång till dator. Efter ett bråk så bytte min dotter "kompisens" lösenord och då gjordes en polisanmälan. (kanske ska tillägga att "kompisens" pappa är polis)

 

Mina frågor är, vad kan det bli av det här? Kommer dom någon vart med en sådan anmälan?

 

Jag menar inte att min dotter inte har gjort något fel, men jag tycker nog ändå att det är lite väl starkt att göra en polisanmälan av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorintrång tror jag dom kallade det. Min dotter bor inte hos mig så det var inte jag som tog emot samtalet från polisen när hon kallades till förhör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tror jag inte att Polisen kan göra något speciellt, annat än att få henne att byta tillbaka lösenordet eller be henne ge sin kompis lösenordet.

 

Du skriver inte vilken ålder din dotter är, men jag gör uppskattningen om att hon kan vara mellan 12 och 16 år? Då tror jag inte att polisen osv tar så hårt på fallet.

Men detta är vad jag tror.

 

Det är väldigt magstark att gå och polisanmäla det, svar ja. =/

Såna småsaker som detta tycker jag att man kan lösa på egen hand utan att behöva dra in polisväsendet i detta. Deras tid bör gå till att pyssla med brott som är betydligt allvarligare än att ha fått sitt lösenord på Hotmailen bytt.

 

Tack för mig.

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man tycker ju det.

Fast som sagt, min dotter har ju gjort fel, kan ju vara ett bra sätt för henne o få reda på det, iaf om det inte händer mer än att dom pratar med henne om det. Fast som du säger, dom borde ha viktigare saker för sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dataintrång låter lite svårt att få till något av eftersom hon faktiskt fått lösenordet av kompisen för att använda det. Trodde mest det skulle gå som egenmäktigt förfarande

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, jag tror som du men ville höra lite vad andra trodde om saken.

 

Å du hade så rätt så, hon är 15.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Brottet måste betraktas som ringa och därför bör det rimligtvis bli ett samtal där tjänstemannen ger din dotter en uppsträckning.

 

Polisens resurser sägs ju vara knappa och man har inte tid att hinna handlägga alla ärenden. Missbruk av allmäna medel?

 

I nästa steg kan ju anmälan ske till MS och påtala att dotterns "kompis" brustit i sina handhavande i egenskap av kontoägare - Man lämnar aldrig ut lösenord e d!

 

För övrigt: Trevlig hemsida du har :-)

 

Mvh

Dennis

http://www.xldennis.com

 

[inlägget ändrat 2002-06-20 09:28:36 av XL-Dennis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Man blir ju alltid orolig när det blir polisanmälan av saker o ting o då är det skönt o höra andras åsikter!

 

Tack även för du kikade på min hemsida, i ärlighetens namn måste jag säga att jag bara tog en snabbkoll på din, får gå in o kika där senare igen :-)

 

/Anneli

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Microsoft har din dotter inte gjort något fel. Utan hennes kompis är ansvarig.

 

Citat från MSN HOTMAIL

 

<snip> http://privacy.msn.com/tou/

 

MEMBER ACCOUNT, PASSWORD, AND SECURITY

 

If a particular MSN Web Site, or any product or service offered on any MSN Web Site (each a "MSN Site/Service", and collectively "MSN Sites/Services") requires you to open an account, you must complete the registration process by providing us with current, complete and accurate information as prompted by the applicable registration form. You then will choose a password and a user name. You are entirely responsible for maintaining the confidentiality of your password and account. Furthermore, you are entirely responsible for any and all activities that occur under your account. You agree to notify Microsoft immediately of any unauthorized use of your account or any other breach of security. Microsoft will not be liable for any loss that you may incur as a result of someone else using your password or account, either with or without your knowledge. However, you could be held liable for losses incurred by Microsoft or another party due to someone else using your account or password. You may not use anyone else’s account at any time, without the permission of the account holder.

 

Some MSN Sites/Services automatically provide you with a Microsoft Passport account when you open an account (e.g. Hotmail, MSN Explorer, MSN Internet Access). To learn more about what a Microsoft Passport is, please visit the Passport Web site at www.passport.com.

 

<snip>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

*suck* vilket slöseri med våra skatte pengar... :-/

 

 

---

stoffe-2k, Rated R for language, violence, drug use and some sexuality

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja,

 

Om jag skall vara riktigt ärlig så saknas någon information här. För om det bara skulle röra sig om ett lösenordsbyte så skulle det inte komma så här långt.

 

Det man kan undra är om "dottern" utgett sig för att vara den andra personen mha av hennes hotmail account och på så sätt gjort skyldigt till något annat.

 

Jag har väligt svårt att tro att polisen skulle bry sig annars.

 

Vad tror ni.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Det luktar maktmissbruk om detta iochmed att kompisens pappa är polis och säkert säger åt kollegorna att prioritera detta..

 

Återigen som någon påpekade tidigare så har inte din dotter begått något brottsligt, hotmail och msn ställer tydliga krav på sina kontoanvändare att ej lämna ut lösenord till höger och vänster. Frågan är istället om kompisen har brutit mot reglerna i detta fallet.

 

Ett dataintrång är inte samma sak som att få ett lösenord. Därmed borde hela fallet snabbt läggas ner.

 

En fara är dock att polisen är inte särskilt bevandrad med såna här saker, och en enskild tjänsteman kan få för sig att det verkligen har skett ett lagbrott här. I mina ögon så beror detta mycket på vem din dotter får som förhörsledare, vilka kunskaper denna person har.

 

I absolut värsta fall så tror jag att en polis med låga eller inga kunskaper i ämnet kan dra detta vidare mot en ev rättegång, dock bör påpekas att en sådan rättegång kommer med största sannolikhet fria din dotter från misstankarna. Dock sker ett slöseri med skattepengar tack vare en ensklid tjänstemans inkompetens.

 

Jag skulle vilja göra en liten jämförelse här:

Vi säger att person A och B är vänner, och A ringer ofta till person B för att snacka. En dag blir de båda osams och person B anmäler person A för telefontrakasserier. Polisen tar seiröst på fallet och kontrollerar vilka tfnnummer som ringt person B.

De ser då givetvis långa listor med person A tfnnummer.

Dock vet ju vi bakom kulisserna att något brott inte begåtts, då handlar det ju om att polisen måste ta sitt ansvar och bevisa att person A verkligen utfört trakasserier.

När man då senare kontrollerar längden och frekvensen på samtalen kommer det fram att det inte skett trakasserier över linjen utan snarare vanliga samtal 2 personer emellan.

 

Vad vill jag ha sagt med detta då? Joo att om de ska bevisa brott måste det fram mail som är skickade från kompisens mailkonto från din dotters ip nummer, som kan anses kränkande för kompisen.

 

Även om nu din dotter har skickat såna mail från kompisens adress (vilket jag inte tror) kommer detta bli svårt för polisen att bevisa (nu har vi vänt kunskaperna mot dem). Så om det skulle (i värsta fall) leda till rättegång, ska du åberopa detta, det kommer fria din dotter och fallet kommer läggas ner pga att polisen inte har tid resurser och kunskap att fortsätta med detta.

 

Lycka till

 

Gondor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Nej enligt min dotter så har hon inte gjort ngt sådant. Kanske har det betydelse att "kompisens" pappa är polis? Jag vet ärligt inte - kan ju vara så att min dotter inte sagt hela sanningen till mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Självklart så ska jag skriva här o tala om vad som händer o sker.

 

Tack alla för era svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Robert, det låter helt sjukt att någon kan bli kallad till polisförhör för att ha använt ett lösenord man fått av personen som äger kontot.

 

Datorintrång kan det omöjligt vara, jämför om du får en nyckel till en lägenhet av lägenhetsinnehavaren.

 

Jag skulle vägra gå på förhöret och se vad som händer, kontakta gärna media ochså de kan nog intressera sig för detta.

 

En motanmälan om "falsk anmälan" eller vad det nu kallas för kan nog ochså vara lämpligt, jag kan inte se att din dotter gjort något fel alls om historien stämmer och hon inte raderat mail eller utgett sig för att vara sin kompis på något sätt.

 

Jag tvivlar på att polisen egentligen vet vad de håller på med utan det liknar skrämsel taktik när nu kompisens far är polis.

 

[inlägget ändrat 2002-06-20 12:52:51 av xYzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorintrång kan det omöjligt vara, jämför om du får en nyckel till en lägenhet av lägenhetsinnehavaren.

Nja, fått låna nyckeln och sedan bytt lås vore en mer korrekt jämförelse. Dottern hade ju bytt lösenord på kontot också...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att lista argument så att du är förberedd vid polisförhöret. Gå igenom vad du tänker säga. De saker som jag reagerar på är bland annat:

 

1. Din dotter fick lösenordet av kompisen.

 

2. Det avtal man går med på när man skaffar ett konto på hotmail säger tydligt att ägaren ansvarar för lösenordet själv.

 

3. Din dotters kompis ändrade inte lösenordet själv efter att ha gett ut det.

 

4. Din dotter har inte ändrat, skickat mail eller utgivit sig för att vara din dotters kompis.

 

5. Varför kan inte din dotter bara ändra tillbaka lösenordet eller ge ut det nya? Eller har de inte ens försökt kontakta dig och din dotter innan de polisanmälde? Om inte så har de ju inte ens försökt lösa konflikten? Då är det ju verkligen slöseri med skattepengar.

 

6. Hotmail ligger väl på microsofts servrar i USA? Har svensk lag ens tillträde där?

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontakta gärna media ochså de kan nog intressera sig för detta.

 

Jo, media kan alltid vara till hjälp, om der blir nödvändigt beroende på hur långt de kommer med sin polisanmälan...

 

Annars håller jag med tidigare skribenter om att detta är slöseri med våra skattepengar och att anmälan inte kan leda till åtal, om vi nu fått veta hela sanningen om fallet.

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontakta gärna media ochså de kan nog intressera sig för detta.

 

Kul idé fast personligen betvivlar jag:

1. att samma media som tror att napster är en webbsajt skulle fatta nåt, känns spontant som om de lika gärna kan tvista det så att det slår åt andra hållet.

2. att det är jättekul att få sin bild i tidningen och bli jättekänd för att man har gjort nåt som väl närmast kan liknas vid egenmäktigt förfarande, är man ung så spelar det väl ingen jätteroll i framtiden men det är ju mer skamfaktor i det än det mesta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, fått låna nyckeln och sedan bytt lås vore en mer korrekt jämförelse. Dottern hade ju bytt lösenord på kontot också...

 

Missade den lilla raden, men det är faktiskt tveksamt ändå om hon gjort något fel då hon fått lösenordet på rätt sätt och enligt avtalet är det den som har kontot som är ansvarig.

 

Datorintrång är ju som sagt helt åt skogen, motanmälan vore lämpligt.

 

[inlägget ändrat 2002-06-20 13:04:52 av xYzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattade tyvärr inte så mycket av det hon sa och hennes pappa som var med henne ville inte prata med mig. Men det jag fick fram var att hon var anmäld för datorintrång.

 

Att ärendet skulle gå vidare så en åklagare skulle titta på det hela. Men att det troligen skulle bli böter??? Det fanns inga bevis alls. Fattar inget alls, inte kan hon väl få böter om hon inte blir straffad för det hela???

 

Vet någon om det finns en chans för mig att få fram mera fakta, är ju inte så lätt när hennes pappa inte pratar med mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...