Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Men snälla Telia!!!


Bj0rN

Rekommendera Poster

Och sen komma med argument om att det aldrig var tänkt att folk skulle ladda ner piratgrejor är bara löjligt

Två förtydliganden: Jag tog inte piratkopiering som ett argument i sig, eller att inte det var "menat att bli så", för det var självklart att det blir så! :-) Vad jag ville belysa var att det kan ses som en större "orättvisa" att folk "piratar" än att vissa storkonsumerar bandbredd.

 

Men jag ser annars inte som någon orättvisa alls själv. Vissa väljer att utnyttja möjligheter de har, andra inte. Att begränsa datamängder är att sätta strypkoppel på utvecklingen.

 

Sedan hymlar jag inte om att alla ISP:er vill tjäna pengar, för det är därför de finns. De vill naturligtvis inte stoppa oss att använda dem, tvärtom, de vill bara kunna ta ut rätt avgift för det, så att dels vi blir kvar och dels att maximera sin egen vinst. Det skulle jag om jag var ISP eller aktieägare till en, hm... har oxå Teliaaktier, men det talar vi tyst om :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte riktat till dig, pellefant. Det var mera till alla andra som använder det argumentet.

Och med hymla menar jag naturligtvis Telia och alla som köper dom argumenten.

Ber om ursäkt för min otydlighet.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-06-17 13:33:42 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart att du är ursäktad! :-)

Jag ville mest förtydliga mig själv. Det är ju bara bra att sådana här saker diskuteras.

 

[inlägget ändrat 2002-06-17 14:12:14 av pellefant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
ChickenGeorge

Nu är det ju inte bara den normale surfaren som vill ha en "vettigare" prissättning av bandbredden.

Det finns en hel del tokar som jag själv som mestadels har sin bredbands- uppkoppling till att spela online spel med och det finns inget mera irriterande än pakeloss och dålig ping pga att någon tok i lgh intill sitter och tokladdar prg,filmer,musik mm för glatta livet dygnet runt.

 

Det är synd att det bara pratas om bandbredd, det bör ju även vara bra kvalitet på bandbredden och där spelar "stortankarna" en avgörande roll eftersom de "stjäl" en hel del av våran gemensamma bandbredd.

En bra lösning vore om man kunde prioritera data som skickas och tas emot, då kan storsurfaren få sin flatrate och rejäl bandbredd och mina små paket skulle få förtur och tack vare det bra kvalitet.

 

Chicken

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ISP:n har utlovat en hastighet på t.ex. 512 kbit så ska man ju också kunna utnyttja hela bandbredden hela tiden. Alltså ska din granne kunna sitta och tanka dygnet runt om han vill utan att det borde påverka din hastighet. Om leverantörerna inte kan leverera den bandbredd som utlovas så ska ju knappast kunderna behöva belastas för detta.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChickenGeorge

Om man har Telias LAN så delar ett antal lgh på samma ADSL lina (2,5 Mbit)

och då är det den person som laddar mest som får mest bandbredd :)

otroligt korkad lösning...

 

Har nu bytt till en egen ADSL lina hos Telia men vad hjälpte det, nu har jag istället paketloss, troligen är det för hög belastning på någon jäkla burk hos Telia.

 

Det skulle vara roligt att veta hur stor kapacitet Telia har på sina DSLAM:s och ATM burkar och hur många personer som är uppkopplade per burk.

 

Om du läser det finstilta i kontraktet så står det att, de INTE garanterar fullt bandbredd dygnet runt pga att belstningen blir hög under peekhouers.

Det troliga är att kostnaden skulle bli för hög om de köpte på sig samma bandbredd som de har sålt till oss kunder...

 

Chicken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har Telias LAN så delar ett antal lgh på samma ADSL lina (2,5 Mbit)

och då är det den person som laddar mest som får mest bandbredd :)

otroligt korkad lösning...

 

Menar du att de ej har någon lastbalansering och/eller bandbegränsning? Enkelt vore det ju att ge varje lägenhet som max 500 kbit/s men att om alla tio lägenheter är aktiva sänks den bandbredden. Att alltid se till att finns 100 kbit/s fritt för dina små paket.

 

Vill minnas att Telia ADSL i början skrev att "95% av tiden ska den upplecda bandbredden vara 512kbit/s". vad de nu menade med "upplevd bandbredd".

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Lundberg

 

 

Hej!

 

Telia adsl är inte så dyrt jämfört med motsvarigheten "Telstra" i Australien. Där är det billigaste alternativet $59.95 (359.70 kr) max 300 MB trafik/månad.

 

Själv hade jag vanligt 56 modem med en kostnad av ca $50 (300 kr)i månaden , plus uppkopplings avgift. Detta var dock "flat rate"

 

Källa:

 

http://www.bigpond.com/broadband/products/adsl/pricing.asp

 

Kent

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChickenGeorge

Tjenare

 

Du gissade rätt, det finns ingen lastbalanserare och detta var det första jag tog upp med dem, telias svar var ( då ) att det skulle bli en dyrare lösning om de byggde in en sådan...

 

Men det blir ett annat problem som dyker upp även om du har en lastfördelare och det är att om bandbredden utnyttjas till 80-90 % av oss användare så börjar pingtiderna dra iväg oroväckande :)

 

Chicken

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...