Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zeus - webb server


daniel osser

Rekommendera Poster

daniel osser

Jag sitter och funderar lite över vad Zeus har att erbjuda den svenska marknaden.

 

Hur känd är Zeus idag, finns ett intresse för att använda Zeus produkter?

 

Om ni har lite funderingar/erfarenheter om denna produkt vill jag gärna höra era åsikter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zeus är främst känd för prestanda, men det finns ju vissa saker som man då får göra ett avkall på. Dock jobbar man mot en marknad där Apache är mycket populär och funktionell. Mer info hittar du här:

 

http://serverwatch.internet.com/webserver-zeus.html

 

Jag tror att Zeus används rätt begränsat på den Svenska marknaden, vi har ju lokala alternativ som t.ex. Roxen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel osser

 

Tack,

 

 

frågan är om Zeus skulle kunna bli en produkt på den svenska marknaden?

 

Idag saknas en svensk distributör och det finns inga återförsäljare av produkten. Alltså saknas den närvaro som krävs för att sälja in produkten på marknaden.

 

Om det fanns en svensk distributör skulle det då finnas ett större intresse?

 

//

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga uppfattning är att det blir svårt att sälja in Zeus när du har IIS och Apache överallt, dessutom så är den mer riktad mot en speciell målgrupp som redan nu kör annat.

 

Har du gott om tid och investment pengar så kanske det kan gå, men oddsen är emot det hela.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel osser

 

Ok, tack för din åsikt.

 

Det Zeus har lyckats med i andra länder låter alltså som nånting som skulle bli svårt att upprepa i Sverige.

 

Målgruppen för denna produkt är egentligen större ISP. Men även en mindre ISP eller ett webb-hotell skulle kunna dra nytta av Zeus då man skulle kunna få mer prestanda ur en hårdvara än vad man skulle få med IIS eller Apache.

Möjligheterna att klustra servrarna och lastbalansera med enkla medel skulle kanske kunna vara intressanta funktioner. Att dessutom enkelt kunna hantera stora mängder Virtuella Siter och andministrera dessa med ett gransnitt som är enkelt kanske är av intresse.

 

Jag har provat Zeus funktionalitet men inte belastningstestat den. Finns det någon med egna erfarenheter av Zeus, alltså inte tidningars dravel, eller andra tester?

 

Mvh / Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...