Just nu i M3-nätverket
Jump to content

För lite 'konventionellt minne'

Tophe

Recommended Posts

Ibland när jag ska köra en del äldre spel (typ DOS-tiden dvs. Liero, Frontier II (elite III) m.fl).

Får jag felmeddelandet att jag har för lite konventionellt minne.

Jag vet att dessa spel går utmärkt att köra under Windows, bara jag har tillräckligt konventionellt minne.

Förr (på min P-75'a) hade jag Windows 95 och lyckas tweaka till minnet i autoexec och config.sys så att jag fick mer.

Det är lite klurigare nu.

Det måste väl gå att flytta över lite minne till det konventionella minnet?

Det känns ju fånigt om man har 196 Mb minne, men datorn kan inte köra ett spel som ligger på 1,2 Mb.

Det måste gå att få mer än ca 600kb konventionellt minne.

Hur gör jag?

Jag har Windows 98se på en CII-1100 Mhz, 196mb minne.

Tacksam för hjälp.

[inlägget ändrat 2002-06-13 11:01:23 av Tophe]

Det måste gå att få mer än ca 600kb konventionellt minne.

Hur gör jag?

Installera WinXP och avnjut den eminenta DOS-emulatorn :)

Det är lite klurigare nu.

Kan bero på att Win98 å framåt ignorerar autoexec.bat och config.sys? Dom går t.o.m att radera, så DOS-tweakande torde man göra någon annanstans i DOS98 och DOSME ;)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2002-06-13 11:12:46 av Weyland]

Jag har inte för avsikt att köra spelen i dos.

Jag vill få dem att funka i Windows.

Det borde vara enkelt att fixa mer konventionellt minne, frågan är bara hur.

Jag tror inte att jag kommer uppgradera till XP.

Jag gillar inte microsoft särsklit mycket, och min erfarenhet är att ju mer MS utvecklar sina system desto mer omyndigförklarar dom sina användare.

Dessutom verkar XP dra en del kräm.

Operativsystem ska ju bara ligga där som en plattform. Utan att störa eller märkas.

Har dessutom flera kompisar som fått problem med XP för att en del äldre grejer inte funkar.

Vissa crackade prylar funkar inte heller.

Det är verkar som om det finns en del spärrar i XP. Det är ju helt oacceptabelt om det är på det viset.

Operativsystem ska låta mig göra precis vad jag själv behagar, även om det skulle råka vara att bygga en atombomb.

Sen att Windows 98 är som en stor upphostad hårboll av buggar. Det kan jag för det mesta ta. Bara jag får vara fri att välja hur jag använder det.

[inlägget ändrat 2002-06-13 12:55:51 av Tophe]

Dessutom verkar XP dra en del kräm.

På din burk lär NT i någon form gå snabbare än gamla DOS98...

DOS-emulatorn i XP är transparent för användaren.

Det borde vara enkelt att fixa mer konventionellt minne,

Under DOS98? Nej ;)

Vissa crackade prylar funkar inte heller.

Å det är ett problem?

och min erfarenhet är

Du verkar juh inte direkt ha experimenterat med något efter 1998 års modell så? :)

Det är verkar som om det finns en del spärrar i XP. Det är ju helt oacceptabelt om det är på det viset.

Hallå? :)

Kanske är något:

During setup Win98 will remove some drivers from your Autoexec.bat and Config.sys files. Unfortunately it removes EMM386 for Win98's first time use so it can detect hardware w/out problems but forgets to "un-REM it". Make sure you are using EMM386 and have optimal options set. You can still use memmaker for Win98. Also, make sure you aren't using any old dos TSRs like DosKey or other unnecessary files. Face it, you got Win98 not Dos98 you rarely use dos if ever and it's not as important as a faster Win98 is.

Windows 98 loads EMM386, but there are some command line switches that can improve your system's performance. For example, if you have "EMM386.EXE ram" or "EMM386.EXE noems" in your Config.sys file, it will enable you to load the drivers after that in the Upper Memory block, instead of Conventional Memory. To load devices in UMB, use devicehigh in Config.sys, and lh (loadhigh) in Autoexec.bat. "DOS=UMB, HIGH" in your Config.sys will free up Conventional Memory as well. You can type "mem /c/p" in DOS Prompt, to see what's loaded into memory, and where.

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Om det nu är DOS-spel - hur hade du tänkt dig annars.

Problemet är ju annars att Bill Gates ansåg att ingen någonsin skulle ha behov av mer än 640 kB minne.

Har du provat att starta datorn i DOS-läge och göra samma tweakande i autoexe och config.sys som du gjorde tidigare och sedan köra spelen därifrån?

Vissa crackade prylar funkar inte heller

Varför tror du att vissa av oss köper våra program...? ;)

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Kanske ska testa Windows ME vartefter.

Och ja.. Om crackade prylar inte funkar är det ett problem.

Om något funkar på ett system men inte nästa generations system....

hmmm..

Det är ett ganska säkert sätt att ha kontroll över marknaden om man pressar den framåt genom att tumma på systemens förmåga att vara bakåtkompatibla (hur skiver man bakåtkompatibel som subjekt? 'bakåtkompatibilitet'? um...).

Jag är inte särskilt förvånad dock.. Microsoft, need I say more?

Jag har precis som du säger ingen större erfarenhet av nyare system än ca 2000. Men jag har en desto större erfarenhet bakåt. Från ABC-80 via SVI-728 och SVI 738 samt spektrum via Amiga och Atari till 286 osv..osv..

Mönstret är detsamma.

Större integritet för systemet och mindre kontroll för användaren.

Jag tycker det märks tydligt i så små saker som att installera ett nyare officepaket eller Word m.m.

Microsoft är otroligt duktiga på att stoppa in en massa skit i datorn som man dels inte vill ha och dels inte får reda på förrän man upptäcker att installationsprogrammet har ställt om varenda systeminställning för att göra det lättare att konsumera Microsoft-prylar.

Det blir värre för varje ny version.

Jag menar inte alls att XP inte skulle vara bra, det är det säkert.

Du verkar dessutom ha en bra mycket mer gedigen kunskap om PC överhuvud taget än vad jag har.

Jag bara ifrågasätter ovationsbenägenheten hos många användare.

[inlägget ändrat 2002-06-13 13:18:55 av Tophe]

Eeeh.

Ja.. Jag köper också de flesta av mina program

Det är inte huvudfrågan. Det är fråga om frihet att använda sin dator.

För övrigt Weyland...

Tack för tipset (den engelska texten).

Du är som vanligt en tillgång på forumet.

Och ja.. Om crackade prylar inte funkar är det ett problem.

Men då kan du ju ställa lite frågor här. Vi hjälper dig gärna med crackad eller annan illegal programvara. Not.

Köp det du behöver och sluta gnäll på att illegala produkter inte fungerar i XP...

/Stefan

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

I frågan om att vissa "crackade program" inte skulle fungera helt plötsligt måste jag ställa mig frågande ärligt talat. Även om det inte är moraliskt gångbart, ser jag inte vad det skulle vara för cracks som slutar fungera? Inte hört om något sådan't beteende heller... fast visst, om det är crackade DOS-spel kanske? För det har nog ingen jag läst eller känner provat :)

Du är som vanligt en tillgång på forumet.

Jag gör mitt bästa (hehe, som om) att vara en resurs. Förmodligen är jag mest bara irriterande, eller elak - men alltid roar det någon. Oftast mig själv. Varsågod :)

Frågan är inte huruvida man ska köra crackade prylar eller inte (som sagt).

Jag stöder företagen genom att köpa det mesta jag använder.

Poängen är som sagt att en sådan begränsning naturligtvis går ut över andra saker.

Folk som gör bra saker förtjänar absolut att få de credits och stålar de jobbat för.

Tyvärr tycker jag inte att allas vår egen Bill "ditt-lilla-företag-ligger-på-vår-golfbana-därför-köper-vi-upp-dig-och-får-monopol-på-allt-från-operativsystem-till-mjölk" Gates gör sig riktigt förtjänt av de väldiga massor av pengar som företag och vi användare pumpar in till MS.

[inlägget ändrat 2002-06-13 13:29:50 av Tophe]

Har ett par vänner med dessa problem (om det nu är moraliskt gångbart att kalla det problem)

Iriiterande...? Elak..?

Eeeeh.. Ja, i alla högsta grad.

Var god och fortsätt med det så är du snäll.

;)

För övrigt vill jag tillägga att jag inte tror att det finns några spärrar i XP.

Det skulle nog vara omöjligt att programmera en riktigt bra sådan.

Men faktum är att många saker inte funkar i XP.

Denna diskussion är dock väldigt viktig ändå.

MS kontroll av marknaden och systemen är något som varje datoranvändare borde ställa sig frågande till.

I slutänden är det ju inte vi som tjänar på MS tillgångar och framgångar.

ser jag inte vad det skulle vara för cracks som slutar fungera

Men det vet du väl?

Produktaktiveringsfunktionen i XP skannar igenom din dator och jämför all installerad mjukvara med hemliga, globala, licensieringsdatabaser för att se om du har någon olicensierade programvara installerad. Har du det så förhindras de programmen från att startas.

Samtidigt så skickas en rapport till BSA med ditt namn, foto (kan man ta via bildskärmen läste jag 1 april), adress osv.

Har du missat det? ;-)

/Stefan - glöm inte att MS ser dig. Alltid.

Hehehe...

Jag hoppas att ingen här är ute på häxjakt.,

Storebror ser dig konspirationer är för assembler-tomtar med långt hår, skägg och sandaler.

Såna som programmerar och tränar nån östasiatisk kampsport.

Samt skriver "information wants to be free - let it flow" på pappershanduks-behållaren på offentliga toaletter.

Dock tycker jag som de att MS dominans är smaklös och onödigt dyr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...