Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är TFT-skärmar bra att spela spel på?


Stjärten1

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en ny dator, en riktigt maffig dator. Dell Dimension 8200 pentium 4 2,53 GHz

Grafikkort: 120 MB nVidia GeForce4 Ti4600 4XAGP med TV-Out.

 

Och jag undrar vilken typ av skärm som passar bäst till datorn? en Dell 19" Trinitron eller en Dell 17" TFT, om man vill kunna se på DVD-filmer och spela snygga 3D-spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är väl upplösningen på de "gamla" CRT skärmarna bättre än motsvarande TFT skärmar. Så på så sätt låter nog Dell 19" Trinitron som bästa val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den TFT-skärm som jag då isåfall skulle köpa kan har följande prestanda: Optiman Preset Resoultion 1280x1024 @60Hz

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För en flimmerfri bild krävs minst 85 Hz, ju mer desto bättre förstås, men som sagt ingen upplösning under 85.

 

Med 60 Hz kan du räkna med att se en linje tvärs över skärmen för varje uppdatering - irriterande i längden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"För en flimmerfri bild krävs minst 85 Hz, ju mer desto bättre förstås, men som sagt ingen upplösning under 85"

Det gäller alltså CRT.

60Hz uppdateringsfrekvens på en 17" TFT ger inget flimmer. Tidigare nämnd "Optimal Preset Resoultion 1280x1024 @60Hz" ger inget flimmer. Har själv en sådan Dell-skärm.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Ja just det..

Har nu haft min TFT i snart ett år och är mycket nöjd.

Har kikat på en del film men däremot inte spelat så mycket på den. Kan inte påstå att jag är missnöjd med kvalitén.

 

Visst märker man dess brister när man jobbar med grafik men jämför man det med hur skönt det känns för ögon/kinder efter en hel dag framför datorn så gör det absolut ingenting. ;)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du ett sånt hastighetsmonster så tycker jag det är dumt att flaskhalsa med en TFT. Ska du ha en bra TFT så kostar de multum. Köp en CRT istället och lägg ner lite energi på att hitta en bra så blir du inte besviken.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett argument som verkar ha glömts bort i debatten är utrymmet. Har du trångt hemma, köp TFT annars välj en CRT.

 

Själv har jag en 17'' Samsung TFT hemma och en 19'' Hitachi CRT på jobbet...och jag är väldigt nöjd med bägge.

Det funkar dessutom bra att spela på en TFT (åtminstone Colin McRae 2 och CS).

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...