Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var finns paketen?


Christian Eriksson

Rekommendera Poster

Christian Eriksson

Jag har Red Hat 5.2 installerat. Av någon anledning är vissa paket som rör dokumentation inte installerade. T ex saknas paketet rhl-install-guide-en-5.2. Har läst man-sidan för rpm och försökt installera ovanstående paket med kommandot "rpm -i rhl-install-guide-en-5.2" men får felmeddelandet "error: cannot open file rhl-install-guide-en-5.2". Var finns detta paket i filträdet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Du måste mount:a cd:n först, med kommandot "mount /mnt/cdrom". Sedan ska du flytta dig till katalogen /mnt/cdrom/RedHat/RPMS, med kommandot "cd /mnt/cdrom/RedHat/RPMS". Då kan du skriva "rpm -i rhl-install-guide-en-5.2". Efteråt bör du umount:a cd:n, om du vill kunna mata ut den. Då måste du först flytta dig ut ur cd-katalogen, o det gör du med kommandot "cd". Sedan skriver du "umount /mnt/cdrom". Då borde det vara klart.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kanske inte fanns på din distribution? Vanligt om du inte har en RH original box med några CD, bok och support. Annars kan du köra #updatedb <enter>, det tar några minuter. När updatedb är klar, # locate index.htm <enter> så kommer du till guiden. Öppna filen med tex netscape.

Finns index.htm inte, gå ut och sök i ex www.sunet.se arkiv och ladda hem rh manualen, ftp://ftp1.sunet.se/pub4/os/Linux/distributions/redhat/old-releases/redhat-5.2/i386/doc/rhmanual/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Tack för hjälpen!

 

Jag följde Martins råd och har nu kunnat lägga till det saknade paketet. Har även installerat webservern Apache och konfigurerat och startat den.

 

Det jag bl a inte hade förstått var vilken katalog rpm-programmet "arbetade mot". Logiskt nog var det "current directory", arbetskatalogen. Jag har erfarenhet från Solaris "paket-adderare" pkgadd som ,om jag inte minns fel, per default arbetar mot /var/spool/pkg. "Paketkatalogen" bestäms annars för pkgadd med "pkgadd -d <paketkatalog> <paketnamn>". Går det att ge något liknande argument till rpm? Annars var ju ändå huvudproblemet var paketen fanns för Linux och det är ju löst nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...