Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Störande med särskrivningar


AngelWings

Rekommendera Poster

LarsSandvik

Svenska Språknämnden använder 'citattecken'.

Citattecken är Alt 0148 på amerikanskt tangentbord. Hur man skall få fram de olika tecknen beror på vilka ASCII tabeller man laddat.

Myndighetstexter är ofta språkligt sett felaktliga.

Debatt är alltid positiv. Ingen har 100% rätt men ingen har heller helt fel.

 

[inlägget ändrat 2002-06-08 20:15:03 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myndighetstexter är ofta språkligt sett felaktliga.

Någon sa mig en gång att detta beror på att de ska vara så enkla som möjligt så att alla kan förstå.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Både här i Australien och i Sverige skrivs myndighetstexter så att de skall kunna tolkas på olika sätt. I Sverige har man försökt förenkla lagtexterna men jag tyxker man har misslyckats.

 

Debatten är avslutad för min del eftersom klockan redan är 04:30 hos mig.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-06-08 20:30:56 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan A >

 

Du ändrar ju själv på språket...

 

”Ja, fast inte på stavningen av existerande ord (så länge jag själv

känner till den”

 

...det var inte längesen vi skrev af, hvilka, I, sofva mm, det måste varit några som fått för sej att skriva annorlunda...jag vill gärna vara en av de banbrytande som vill att det ska skrivas sej, dej, säja osv

...men det dröjer nog... :-)

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xYz >

”Vad pratar du om ? Eforum är och har alltid varit om IT och datorteknik, från första början.”

 

Om det ska vara så, då har inte ”Spelsnack” heller nåt på e-forum att göra. Spel har ingenting med informationsteknologi eller teknik att göra, förutom att du kan använda datorn till det, men du kan använda datorn till att skriva också. Där ser du konsekvensen av att vara konsekvent...

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel har ingenting med informationsteknologi eller teknik att göra, förutom att du kan använda datorn till det, men du kan använda datorn till att skriva också. Där ser du konsekvensen av att vara konsekvent...

 

Och ? Vartifrån fick du för dig att jag är så hemskt intresserad av spel ? Du är ju totalt förvirrad.

 

Som jag sa, ser gärna att alla orelevanta forum försvinner, det behövs ett renodlat eforum, det finns gott om forum för andra intressen som ni kan leka och gnälla i.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa, ser gärna att alla orelevanta forum försvinner, det behövs ett renodlat eforum, det finns gott om forum för andra intressen som ni kan leka och gnälla i.

 

Lägg av!...finns inte en kotte här på forumet som håller mé dej...inte ska man ta bort nåra forum inte...lägga till ok, men inte ta bort...usch...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg av!...finns inte en kotte här på forumet som håller mé dej...inte ska man ta bort nåra forum inte...lägga till ok, men inte ta bort...usch...

 

Ok, du talar för hela forumet nu eller ? Hör du deras röster i huvudet eller ?

 

Lägg av själv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...som ni kan leka och gnälla i.

 

Vadå NI...DU är ju mé o gnäller värst av alla här tycker jag?!...du snackar ju emot dej själv...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du talar för hela forumet nu eller ?

 

Ja, jag kan lungt säga att jag talar för åtminstånde 99% av forumet...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

> Ja, jag kan lungt säga att jag talar för åtminstånde 99% av forumet...

 

Du är ju uppebart störd om du tror det sjäv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju uppebart störd om du tror det sjäv.

 

Hahahaha!...jo...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du talar för hela forumet nu eller ?

 

Vet ej, men jag håller dock med Eminos uttalande!

 

Hör du deras röster i huvudet eller ?

 

Bipolär affektiv psykos eller schizofreni tillhör inte vanligheterna. Om det inte var det du syftade på i ren terapeutiskt mening föreslår jag att du ber om ursäkt eller åtminstonde tar och läser på lite innan du fortsätter att skämma ut dig offentligt.

I vilket fall som helst är din 'approach' mkt motbjudande och oproffsig.

 

Skärpning!

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ändå diskuterar språkvård och olika nitiska synsätt på vårt sätt att skriva, tala och kommunicera så skulle jag vilja anmärka på ordet "informationsteknologi". Vad är det?

 

Jag skulle vilja se en webbplats som kämpar mot missbrukandet av ordet teknologi där man egentligen menar teknik.

 

På engelska beskriver ordet technology både orden teknologi och teknik. På svenska har vi som synes två skilda ord för dessa företeelser med en ganska stor skillnad mellan de två.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sgtpepper > Informationsteknologi är det långa ordet för det missbrukade ordet IT. Informationsteknologi betyder så vitt jag vet vetenskapen om tekniken som används för att sprida information, bl a rundradio, mobiltelefoner, Internet mm. Teknologi är vetenskapen om teknik. Det är väl därför Eforum presenterar sej som att de har tyngdpunkten på IT (informationsteknologi) och teknik, DE gör i alla fall skillnad på det.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xYz > ”Du är ju uppebart störd om du tror det sjäv.”

 

IDG:s tre första vett och etikett-regler:

1. Tänk på att hålla en öppen attityd och tolerant hållning gentemot

dina medbesökare, kort sagt visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra besökare visade dig.

 

2. Vårda språket. Tävlingar i förolämpningar, könsglosor och

svordomar håller vi någon annanstans.

 

Du kanske borde bättra på din argumentationsteknik om du behöver använda dej av en massa förolämpningar hela tiden...

 

 

”...som ni kan leka och gnälla i.”

 

...jag håller fullständigt med Eminos:

 

”Vadå NI...DU är ju mé o gnäller värst av alla här tycker jag?!...du

snackar ju emot dej själv...;)

 

Har vi hört något positivt från dej här i dag?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xYz > ”Du är ju uppebart störd om du tror det sjäv.”

 

IDG:s tre första vett och etikett-regler:

1. Tänk på att hålla en öppen attityd och tolerant hållning gentemot

dina medbesökare, kort sagt visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra besökare visade dig.

 

2. Vårda språket. Tävlingar i förolämpningar, könsglosor och

svordomar håller vi någon annanstans.

 

Du kanske borde bättra på din argumentationsteknik om du behöver använda dej av en massa förolämpningar hela tiden...

 

 

”...som ni kan leka och gnälla i.”

 

...jag håller fullständigt med Eminos:

 

”Vadå NI...DU är ju mé o gnäller värst av alla här tycker jag?!...du

snackar ju emot dej själv...;)

 

Har vi hört något positivt från dej här i dag?

 

Skönt att det finns vettiga och tänkande människor!

 

En välförtjänt *poäng* !

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kan Amalinea och xYz fortsättningsvis hålla diskussionen per e-post mellan varandra istället för att lusa ner en tråd med det här struntet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kan Amalinea och xYz fortsättningsvis hålla diskussionen per e-post mellan varandra istället för att lusa ner en tråd med det här struntet?

 

Är det inte diskussioner och meningsskiljdaktligheter som gör ett forum av denna typ värt att vara medlem i?

 

Jag är medlem i ett antal andra forum som är väldigt ämnesbegränsade. Jag måste dock säga att Eforum är ett av de absolut roligaste forum på weben!!

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många här inne har lärt sig konflikthantering och rättning av människors göromål? ... Va tyst det vart. Kanske vi skulle börja klaga på folk som skriver klagomål för att dom inte gör rätt.

 

Tillrättavisande och liknande görs aldeles för ofta på öppna platser utan någon som helst fundering på konsekvenserna. Klaga för att klaga skall, kan man säga. Det finns ingen nytta med att gå till attack på någon som gör fel. Det rätta sättet är att skicka ett privat meddelande till denne och påpeka dennes fel. Det är troligtvis inte alla i det forumet som har skrivit fel, så varför påpeka felet i hela forumet?

 

Skillnad är om man är ute att ta upp diskutionen om just felandet på den plats man befinner sig, d.v.s. i det forumet. Men det kan ju med vilken logik som helst inte finnas några rimliga skäl för det. Stämningen skulle troligtvis bli bättre om man tar det privat. Den som gjorde fel kommer dessutom lära sig något av det hela och kanske till och med skicka ett tackbrev. Om du har gjort fel och får en privat tillrättavisning så kommer du ta åt dig den, i stället för att få en publik tillrättavisning som du kommer aktivt avfärda och ställa dig defensivt till.

 

Så tänk på det minst lika ofta som ni tänker på felstavningar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...