Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Störande med särskrivningar


AngelWings

Rekommendera Poster

AngelWings

Stöter dagligen på särskrivningar när jag är ute på Internet. T.o.m på MSN's respektive Aftonbladets förstasidor.

Är jäkligt irriterad.

 

Tur att det finns en organisation som kämpar mot särskrivningar.

http://www.skrivihop.nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som är ännu mer irriterande är alla de www.skrivihop.nu-typer som postar den länken i alla möjliga trådar.

Den typen av inlägg brukar inte ha någon som helst relevans med tråden i övrigt och man irriterar sig mer på sådana inlägg än på folks eventuella felstavningar och särskrivningar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju tråkigt att höra, men vi är i dag ca 15 500 medlemmar och några av oss kanske är alltför ivriga att sprida budskapet varhelst de befinner sej...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som ocksŒ Šr stšrande, det Šr folk som anvŠnder genitivapostrofer ute pŒ Internet, eftersom vi inte har dylika i det svenska sprŒket. Fšrtydligande: det skrivs "MSN:s och Aftonbladets fšrstasidor".

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som också är störande, det är folk som använder genitivapostrofer ute på Internet, eftersom vi inte har dylika i det svenska språket.

Förtydligande: det skrivs "MSN:s och Aftonbladets förstasidor".

Är jäkligt irriterad, det är tur att skrivihop.nu finns men synd att det inte finns nåt liknande mot otyget genitivapostrofer...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att du skriver isär "i dag" vilket man ska göra. Det är inte många som vet.

 

Men du skriver "sej" istället för "sig"!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska och ska, det finns inga skan där, det handlar om

rekommendationer. Språket är levande och förändras hela tiden,

både ”i dag” och ”idag” är ok att skriva. Orsaken till att jag skriver ”i

dag” är att det är konsekvent eftersom det skrivs ”i övermorgon”, ” i

förrgår” osv, men det är sant det är inte många som tänker på det, ”i

dag” versus ”idag” är även en av tvistefrågorna inom skrivihop.nu:s gästbokare.

 

Jag skriver ”sej”, ”dej”, ”säja” eftersom jag anser att det är dags att

ändra på stavningarna, orden sig, dig och säga känns stelbenta.

 

En gång i tiden ansågs det vara fult att skriva ”Ni” som är en

sammandragning, exempelvis ”Ären I belåten?” Det blev senare ”Är

Ni belåten” numera ”Är du nöjd”...

 

”I stället” går också att skriva, vilket ofta rekommenderas i stället för ”istället”!

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att du änvänder tumtecken - ” " - och inte citationstecken - " ” - tumtecken ska man enbart använda när man vill skriva tecknen för måttet tum... det är det inte många som vet! Det är dessutom svårt att hitta citationstecknen på tangentbordet, tyvärr...

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver ”sej”, ”dej”, ”säja” eftersom jag anser att det är dags att

ändra på stavningarna, orden sig, dig och säga känns stelbenta.

Själv tycker jag att det inte är ok att ändra stavningar hur som helst. Jag brukar inte bry mig om ifall folk skriver 'i dag' eller 'idag'. Men jag tycker inte att 'sig', 'dig' och 'säga' känns särskilt stelbenta utan snarare känns texter där det står 'sej', 'dej' och 'säja' ganska oseriösa.

 

But that's just my humble opinion...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att du änvänder tumtecken - " " - och inte citationstecken - ” ” - tumtecken ska man enbart använda när man vill skriva tecknen för måttet tum... det är det inte många som vet! Det är dessutom svårt att hitta citationstecknen på tangentbordet, tyvärr...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi aspirerar inte på nobelpriset icke heller skriver vi en roman, novell, tidningsartikel eller någon annan publikation utan vi svarar på frågor här på forumet.

 

Ofta skriver man ett inlägg väldigt fort och innehållet är garanterat viktigare än den språkliga kvalitén på inlägget.

 

Ingen är intresserad av folk som konstant gnäller på inläggens språkliga kvalité, vad har du för liv i övrigt som orkar hålla på detta sätt ? Har du inget bättre för dig ?

 

Vill du vara kvar här på forumet råder jag dig att lägga av, annars kommer du göra dig väldigt impopulär.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan A > I ”viktiga” skrivelser, som ansökningar osv skriver jag ”som det sig bör”, men väljer det senare när jag är mera fri som i dessa sammanhang.

Själv tycker jag att det är lite oseriöst att använda sej av enkelapostrofer - ’ ’ - när det inte är inom en dubbelapostrof - ” ” - det ser inte snyggt ut och rekommenderas inte heller...om man vill vara språkligt korrekt. Du ändrar ju själv på språket...

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xYz > Vad gör du på detta forum överhuvudtaget? Detta forum heter Språkvård och här diskuteras just ämnet språkvård. Det skulle aldrig falla mej in att börja klaga på ditt inläggs språkliga kvalité om det inte är just det vi diskuterar, inte heller kallar jag det för att klaga, det är en diskussion. Det är väl snarare du som gör dej impopulär som bestämmer vad folk ska intressera sej för.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja varför det forumet existerar vet jag inte, detta är eforum och inget annat.

Skulle gärna se att alla dessa totalt orelevanta forum försvinner från eforum.

 

Ni kan väl hålla er på eran sajt ? Har ni inget forum där ?

 

Den attityden du har i dina inlägg är ju att folk har svårt med särskrivning, citattecken, kan inte hitta saker på tangentbordet ...etc är inte det gnäll ?

 

Vi har haft erfarenhet av andra självutnämnda språkpoliser här på eforum, lyckligtvis tröttnade de så det gör nog du också till slut.

 

[inlägget ändrat 2002-06-08 18:37:06 av xYz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ändrar ju själv på språket...

Ja, fast inte på stavningen av existerande ord (så länge jag själv känner till den ;))

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja varför det forumet existerar vet jag inte, detta är eforum och inget annat.

Skulle gärna se att alla dessa totalt orelevanta forum försvinner från eforum.

 

Jag förstår vad du menar, men du har helt fel...Eforum är inte alls bara IT relaterat..hade det BARA varit det hade bla jag inte varit här lika ofta...det är ju dessa forum som gör eForum till vad det är...kul...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar, men du har helt fel...Eforum är inte alls bara IT relaterat..hade det BARA varit det hade bla jag inte varit här lika ofta...det är ju dessa forum som gör eForum till vad det är...kul...

 

Eforum har ALLTID i basen varit IT relaterat, något som förrut ochså stod här på första sidan ( "tyngdpunkt på it..." ).

 

Inte har jag sett IDG ge ut en tidning om språkvård någon gång.

 

Finns gott om allmänna forum på nätet för folk som gillar sådant, eforum ÄR för allt inom IT och datorteknik.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj va fel du har...kan inte säga nåt annat...

 

Vad pratar du om ? Eforum är och har alltid varit om IT och datorteknik, från första början.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tydligen inte iomé att forum som "Avreagera dig!", "Språkvård" och "Öppet forum!..." finns...?!

 

Självklart är eForum IT relaterat men inte BARA...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Vilka tecken man använder beror också på vilket tangentbord man har. Det du kallar tumtecken " är citattecken (ej citationstecken enligt Svenska Språknämden) på engelska. ” - tecknet finns inte på mitt tangentbord. För det mesta använder jag ' istället för " eftersom det är enklare att skriva (ingen 'shift'). Dessa tecken är dock bara petitesser och har ingen betydelse för förståelsen av en text.

 

Att skriva sej istället för sig är OK i informell text men att skriva säja istället för säga anser jag vara helt fel.

 

Det som är viktigare är att inte skriva 'vart' när man menar 'var' och att inte skriva 'dom' eller 'dem' när man menar 'de'.

 

Språkvård är viktig i alla forum inklusive eforum eftersom det många gånger är svårt att förstå texter som skrivs här pga bristande språkkunskap hos författaren.

 

Felskrivningar/'stvafel' kommer dock alltid att finnas, men man bör alltid försöka att skriva korrekt svenska.

 

/Lars

 

 

[inlägget ändrat 2002-06-08 19:03:46 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xYz > Jag ber om ursäkt om du uppfattade mina inlägg som gnäll. Har du följt tråden? Det började med att någon kommenterade min skrivning ” i dag” och påstod att det är så man SKA skriva, jag menade att man kan skriva på båda sätten. Sedan att man inte ska skriva ”sej”, jag argumenterade varför jag skriver så. Det var inte längesen jag själv lärde mej skillnaden på tumtecken och citationstecken och hur en ska hitta tecknet, tangentbordstillverkarna är skurkarna till denna förvirring.

 

Vi lever med språket hela dagarna, pratar och skriver, på Internet och på papper, använder emotikoner/smileys som också hör också till vårt språk, utan diskussioner om språket skulle vi fortfarande tala som i stenåldern. Meningen med skrivihop.nu är inte att gnälla på folk, det är upplysning, det är inte alls meningen att visa sej bättre.

 

Som sagt, det skulle inte falla mej in att påpeka andra personers stavning om det inte är relevant. Om jag nu skulle debattera med någon och ser väldigt många särskrivningar kan jag upplysa denne om det i all vänlighet, men där gäller det att vara människokännare så den inte tar illa upp, hittills har jag inte påpekat några stavfel hos någon på något annat debattforum, inte vad jag kan minnas.

 

Håll dej till ditt forum!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Håll dej till ditt forum!

 

Jag skriver i vilket forum jag vill precis som du uppenbarligen gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Sandvik > Det ska gå att skriva citationstecken på alla tangentbord, på PC tror jag att det är shift + 0134...krångligt värre, på Mac är det lite enklare alt + shift + 2. " är tumtecken på svenska, men de kommer nog inom en snar framtid att helt konkurrera ut citationstecknen ” (det är situationstecken som Språknämnden säjer är fel). Det går heller inte att skriva citationstecken överallt, många e-postprogram och servrar kan inte tolka tecknen, det blir ? i stället, så jag använder ofta själv tumtecken i stället.

 

Jovisst kan det vara svårt att förstå texter ibland, men det gäller även helt språkligt korrekt text, t ex myndighetstexter.

 

Ja, alla tycker vi att det ena eller det andra är fel eller rätt och föredrar det ena framför det andra, själv skriver du enkelapostrofer för att du tycker att det är enklare, det viktiga är att vi har en levande debatt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...