Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har jag nu gjort?


Kristianstad

Rekommendera Poster

Kristianstad

Jag har fotograferat några bilder, med min digitalkamera, som jag tänkte skicka till mina kompisar. Då filerna tillsammans ar 15 MB bestämde jag mig för att "zippa" dem och lägga dem ute på nätet.

 

Eftersom jag bara vill lägga ut dem, och detta relativt snabbt tar jag och blir medlem i svenska http://www.tripod.spray.se.

 

Därefter laddar jag, med hjälp utav ett FTP-program upp zip-filerna med bilderna i (del1.zip, del2.zip, del3.zip och del4.zip) samt en enkel HTML-fil där jag länkar till zip-filerna.

 

Bara några timmar senare får jag följande brev i min e-postbrevlåda:

Bästa Kristoffer,

 

Du har inte byggt din hemsida enligt Tripods användaravtal och därför har vi varit tvungna att ta bort din hemsida. ""

 

Du kan läsa våra användaravtal på följande sida : http://login.lycos.co.uk/membership/signup/popups/terms.html

 

Tripod Support

Vad är detta för något? Har jag gjort något olagligt?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-06-07 17:15:40 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att de har ett script som söker igenom användarnas konton i jakt på zip-filer med mera för att se till att användarna inte distribuerar piratkopierade program eller mp3 filer. Om det sedan är bilder i zipfilerna eller något annat spelar nog inte så stor roll för dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Det stod ingenting om zip-filer i deras avtal iallafall (läste igenom det nu i efterhand).

 

Någon annan som har något bra förslag till någon plats där jag kan lägga upp mina 4 zip-filer + HTML-fil.

Det får inte ta mer än 1 timme...ibland är medlemsregistreringar så omständiga ;-)

Tjänsten skall helst vara seriös också och inte försvinna om några år...

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Måste inte alla som vill titta på bilderna ha Hotmail då...eller går det att skriva in någon URL för att se bilderna.

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att med säkerhet veta, gissar jag att det är så. För att titta på bilderna behövs Hotmail.

Har inte "alla" människor det? Annars kostar det ju inget att aktivera ett konto.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Det är bara det att jag skall försöka hinna med det ikväll!

Den epost-adress som alla har (skolans) klarar bara av 10 MB. Därför tänkte jag lägga ut dem på internet. Då skulle ju de kunna gå in på hemsidan och ladda ner zip-filerna och titta på bilderna...

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker efter så behöver inte de som vill se bilderna ha ett Hotmail-konto. Utan de kan gå in och titta på dem, efter att de fått mail, med en länk till bilderna, från dig. Kanske inte så bra lösning.

Bäst är naturligtvis att du lägger dem på egen site.

Finns inte fler än den du testade?

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

www.passagen.se? 10 MB om jag inte minns fel. Jag skulle tro att Tripod inte vill att servrarna ska användas till dumping. Jag tror att tanken är att man ska ha html-filer! ;)

 

/Nisse

 

_______________________________________________

Den som aldrig lägger näsan i blöt får snart en smutsig näsa. Och det borde ju lukta illa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

passagen har 20 mb så det borde gå fint..

 

men registreringen är lite konstig - och man måste (!) tydligen ha en mobiltelefon för att kunna registrera sig där (man får sitt password via SMS (om dom inte har ändrat det)).

 

Tjoff

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-06-07 21:15:27 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag har varit medlem på Passagen sen 96/97 nån gång så jag vet inte riktigt hur det går till nuförtiden... :) Man fick 3 MB utrymme då iaf! :)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara lägga upp ett fotoalbum på tripod istället? Alltså inga zipfiler, utan ett galleri med tumnaglar osv å med ditt namn under? Har svårt att se att dom skulle ta bort det...

 

...det stod juh i avtalet att den data du lagrar ska vara en del av en hemsida. Tvivlar på att en bunt länkade zipfiler klassas som det. Gör om, mer seriöst - så tar dom nog inte bort det ;) (De flesta bildvisare och redigeringsprogram (och Windows XP) har funktioner för att automatiskt generera ett html-galleri av en bunt bilder)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du följer denna länk - http://www.steves-digicams.com/digresources.html#photo - så hittar du en massa länkar till platser där du kan lägga upp dina bilder. Många av dom är gratis och din kompisar kan titta på bilderna med en vanlig webläsare. På vissa av dom kan du skydda bilderna med lösenord så att inte alla kan se dom.

---/samoht

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för uppkoppling? Ett sätt som iofs kräver lite kunskaper från dig skulle vara att du la upp en egen FTP-server och lägga ut zipfilerna där så kunde de ladda ned filerna direkt från din egen dator, det kräver iofs att du har lite bandbredd att ta av så det inte tar en evighet att ladda ner filerna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej allihopa och tack för svaren!

Jag har inte kunnat svara förrän nu (jag var iväg hela kvällen igår). :-)

 

SYS 64738 skrev:

Vad har du för uppkoppling?
Jag har Telia ADSL. Hur läger man upp en egen FTP-server?

 

Weyland skrev:

Kan du inte bara lägga upp ett fotoalbum på tripod istället? Alltså inga zipfiler, utan ett galleri med tumnaglar osv å med ditt namn under?
Det skulle man ju i och för sig kunna göra. Det är över 70 bilder med långa filnamn - så ett program är nog ett måste!

 

Någon som har ett bra tips på program där man kan markera alla bilder så gör programmet allt jobb...

 

Tack ännu en gång för alla tips!!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-06-08 09:21:18 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ACDSee ar bra for att generera html filer.

Om du vill lagga upp en ftp-server finns serv-u tex som ar latt att installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor-Björn Wiktorsson

I så gott som alla internettjänster för att koppla upp sig brukar det följa med 5 st 10Mb konton. har du inte det?

Om du inte har så maila mig så får du lite utrymme på min server. maila mig... enklare kan det inte bli :)

 

twiktor@hotmail.com

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Tor-Björn Wiktorsson skrev:

Om du inte har så maila mig så får du lite utrymme på min server. maila mig... enklare kan det inte bli :)

 

Tack så mycket. Det hade varit mycket snällt...

 

Jag lyckades fixa det tidigare idag!

Jag laddade ner ett program från nätet som förminskade bilderna från 1200*1600 till 600*800. Det hade tagit så mycket tid om jag skulle gjort det själv så jag lät programmet göra jobbet.

 

Jag skickade ett brev till alla och bifogade dessa bilder. Det tog cirka 9 MB vilket precis gick in. :-)

Jag skrev dessutom att om det var någon person som skulle vilja ha en större upplösning på någon enstaka bild så skulle jag kunna skicka dem denna bild stor.

 

Tack för all hjälp!!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-06-08 16:43:09 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...