Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från video till DVD?


dataintresserad

Rekommendera Poster

dataintresserad

Är en nybörjare på det här med dvd-bränning - har just köpt ny dator med dvd-brännare och windows xp - skulle vilja veta hur och om man kan bränna över gamla videofilmer till datorns hårddisk och bränna till DVD-skivor som sedan går att köra på en DVD-spelare? Vilken utrustning och programm behövs? Hur gör man? taxam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att införskaffa ett videofångarkort.

Dessa börjar på runt tusenlappen och slutar någonstans runt en normal årslön... Ett vettigt kort för hemmabruk kan man få för 2000 pix i runda slängar.

 

Sedan behöver du ett videoredigerinsprogram - ett sådant brukar följa med kortet, annars finns det share- och freeware samt Adobe Premiere för de köpstarka och händiga.

 

Till sist är det ytterst viktigt att din DVD-brännare gör skivor som är kompatibla med vanliga stationära DVD-spelare - det finns juh som bekant en hel uppsjö av DVD-format...nåja tre iaf. ;)

 

Mvh

-Cat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Du kan tänka Dig att bränna till CD skivor i VCD eller SVCD format är det enkelt. Gör en sökning på Google så hittar Du säkert vad Du behöver.

Det räcker f ö säkert med den hårdvara Du har, videograbber behöver Du knappast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=298149

 

Mvh

-Cat(inlägg 0.5k, måste kyla skumpan) :)

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker f ö säkert med den hårdvara Du har, videograbber behöver Du knappast

 

Öhhh...hur skall han då få in VHS-signalen till datorn? ;)

 

Mvh

-Cat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dataintresserad

Tack för samtliga svar. Min införköpa dator är en Intel P4 2200GHz HD 120GB 512RAM med DVD-brännare, Grafikkort nVIDIA GeForce4 Ti 4600. Om jag skall summera samtliga svar: Det som behövs är införskaffande av videokort runt 2000kr för att omvandla VHS signaler från video till datorn, samt ett videoredigeringsprogram i datorn. Har lite funderingar ang. olika format som diskuteras? Vilka format finns? Vad skiljer dessa åt? Vilket format behövs för att kunna spela upp dem i en vanlig DVD-spelare? Går detta att ordra med dessa inköp? Taxam för ytterligare synpunkter.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Du kan tänka Dig att bränna till CD skivor i VCD eller SVCD format är det enkelt.

 

Varför i hela världen skall han bränna 'futtiga' CD-skivor när han har DVD-bännare?

Det är juh nästan som att gå från CD till vinyl. ;)

 

Mvh

-Cat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min införköpa dator är en Intel P4 2200GHz HD 120GB 512RAM med DVD-brännare, Grafikkort nVIDIA GeForce4 Ti 4600.

 

Schyzzt burk!

 

Om jag skall summera samtliga svar: Det som behövs är införskaffande av videokort runt 2000kr för att omvandla VHS signaler från video till datorn, samt ett videoredigeringsprogram i datorn.

 

Jupps!

 

Har lite funderingar ang. olika format som diskuteras?

 

För att göra svaret kort och enkelt att författa så frågar jag istället vilken DVD-brännare du har.

 

...Grafikkort nVIDIA GeForce4 Ti 4600...

 

Du har inte TV-in på det kortet? Isf saknar du juh bara ett bra program (om det inte följde med kortet dvs).

 

Det som behövs är införskaffande av videokort runt 2000kr för att omvandla VHS signaler från video till datorn, samt ett videoredigeringsprogram i datorn.

 

Isf ja!

Ett prisvärt kort är Pinnacles kort Mirovideo Studio DC10 plus. Detta kort levereras med videoredigeringsprogramet 'Studio 7'.

Hela paketet går lös på runt 2300:- levererat och klart.

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver programvara för DVD-authoring. Typ Ulead MovieFactory eller något liknande, och förmodligen någon fristående programvara för att skapa korrekta mpeg2-filer av dina filmsnuttar innan du tar in dem i authoringprogrammet. (tips, mydvd suger)

 

Ett capturekort går på några tusenlappar upp till ett par tiotusenlappar. Är källan VHS så duger dock ett enkelt tv-kort eller annat skräp bra. Var dock beredd på att om du konverterar analogt fångad VHS till DVD så kommer det _inte_ se snyggt ut när du spelar upp detta sedan ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

manolito2000

För att han hade tänkt sig att kopiera "gamla" videofilmer, dvs vhs kvalitet. Mao så räcker det med vcd alt. svcd

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att han hade tänkt sig att kopiera "gamla" videofilmer, dvs vhs kvalitet. Mao så räcker det med vcd alt. svcd

 

Jo, det är juh ett mycket smidigt format, men frågan återstår; varför CD när det finns DVD? ;)

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dataintresserad

Tack Cats.

Svaret på dina frågor är att de uppgifter jag har ang. dvd-brännaren är att det är en DVD-RW brännare - har Compaq Presario 8590EA och man kan inte få mer information p.g.a att compaq har flera olika leverantörer av dessa brännare. Grafikkortet har ingen TV-in men däremot har datorn en video-in gjort för videokamera. Har läst på lite ang olika filformat och har förstått att mpeg2 ger en bättre bildkvalite är mpeg1. Krävs det speciella kort resp. program för att kunna skapa en mpeg2 fil? Kan man förvänta sig bättre kvalite? Taxam för svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dataintresserad

Tack Wayland.

Bara en undran - finns det inget sätt "inom normala prisramar" att skapa bra kvalite på en DVD-skiva när man konverterar från VHS till DVD?

 

Taxam för svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på dina frågor är att de uppgifter jag har ang. dvd-brännaren är att det är en DVD-RW brännare - har Compaq Presario 8590EA och man kan inte få mer information p.g.a att compaq har flera olika leverantörer av dessa brännare.

 

Skulle kunna vara en Pioneer DVR-A04 med tanke på att din dator är så pass ny. Denna brännare skall utan problem kunna skapa skivor som kan ses på vilken DVD-läsare som helst (rätta mig gärna någon om jag har fel).

 

Grafikkortet har ingen TV-in men däremot har datorn en video-in gjort för videokamera.

 

Antar att denna port är en FireWire-port (IEEE 1394)?

Isf kan du inte ta in analog video mha denna utan bara 'digital' video från en DV-kamera - mao krävs ett capture-kort.

 

Krävs det speciella kort resp. program för att kunna skapa en mpeg2 fil?

 

Ja & nej. Det behövs inga speciella kort - bara ren råstyrka från processorn. Program behövs däremot. Det finns en hel uppsjö av diton där Adobes Premiere verkar leda ligan.

 

Kan man förvänta sig bättre kvalite?

 

Premiere mfl har en massa filter som du kan använda för att reducera brus mm, men tumregeln är att produkten inte blir bättre än originalet - skit in skit ut.

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan komma på 2 anledningar.

 

1.

kvaliten försämras inte

 

2.

priset på en DVD skiva är ca 80 kr medans en CD skiva kostar ca 8 kr.

 

Fast det e klart att det rymms mer på en DVD skiva :o

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dataintresserad

Har lite ytterligare funderinga omkring DVD-bränning. Om man skaffar en VC-kamera och använder "firewire" port IEEE 1394 - vilket var det som finns i datorn - förenklar detta mycket när man gör en DVD-skiva? Har ett inbyggt firewirekort inbyggd i datorn. Är Pinnacle DV10 Plus ett bra videoredigeringskort eller finns det något bättre inom samma prisklass? Är Mydv ver. 2.3 ett bra program? Taxam för svar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu orkar jag inte kolla upp Pinnacle DV10 - men det låter som det bara är just ett firewirekort och lite programvara kring, isf är det juh onödigt för din del. Det enda du behöver är redigeringsprogramvara och codecs för att dra in dv-video ifrån firewireporten....

 

Personligen anser jag att MyDVD suger phett! ;) ...Ulead MovieFactory är dock helt ok för enklare DVD-skapande (efter att du redigerat färdigt dina videor).

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dataintresserad

Tack för svaret.

Om jag förstår dig rätt? - Är det så att om man har en firewireport med inbyggt kort så räcker det med ett videoredigeringsprogram för att kunna bränna dvd-skivor? Taxam för synpunkter.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dataintresserad

Glömde en fråga till tidigare brev - om man har en Firewireport IEEE 1394 i sin dator innebär detta att man också har ett firewire kort i sin dator?

Taxam för svar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ha firewire port på tex livedriven (följer mé vissa ljudkort)...så nej, men måste inte ha firewirekort för o ha firewire port...fast jag kan ha helt fel...har inte läst hela tråden...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...