Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avtal för elever


Marie2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vilka juridikiska regler gäller? På vår skola använder vi oss av ett avtal där vi talar om vad som är förbjudet, när det gäller användning av skolands datoer.

Som det är i dag så skriver bara eleverna på.

Måste även föräldrarna skriva på för icke myndiga elever?

 

Hälsningar

 

Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att vara helt bevandrad i juridiska spörsmål som dessa, så skulle jag nog tro det.

 

Ponera att någon omyndig elev ställer till med något och ni hänvisar till avtalet och ställer skadeståndskrav. En skamsen förälder kanske betalar utan att knota, men de allra flesta skulle nog hävda att ett sådant avtal inte kan vara giltigt, just på grund av att barnet är omyndigt och att de (föräldrarna) inte har fått se eller godkänna avtalet först.

 

Så för att vara på den säkra sidan bör ni nog låta en förälder godkänna avtalet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som lite äldre, och utan barn, skulle jag också säga att minst en förälder per elev ska skriva på.

 

Om eleven är uder 18 år så tvivlar jag på att ett avtal skulle räknas som giltigt annars.

 

Men även eleven ska skriva på. Annars skulle den personen hävda att hon/han inte har skrivit på något (och därmed skulle kunna ställa till det).

 

En tanke bara:

På min tid (25 år sedan) talades det i alla fall om att det förekommit att elever hade förfalskat sina föräldrars underskrift på papper.

 

Det är väl ganska svårt att i efterhand kräva föräldrar på ansvar om något sådant har hänt.

 

----------------------------------

//Bewern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Handlar det om grundskolan eller gymnasium?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...