Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika känslighet?


Fredrik14

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som vet om det skiljer mycket mellan olika digitalkameror i avseende på hur känsliga de är för skakningar när man fotograferar. Jag har en Olympus C3020Z och tycker att jag måste hålla kameran väldigt stilla för att inte få suddiga bilder.

 

Det kan också vara så att jag inte behärskar inställningarna ännu (har precis köpt kameran). Kanske finns det någon vänlig själ som har något tips på hur man kan ändra inställningarna för att slippa detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast kan det vara att man ska trycka lite bara på avtryckarknappen innan man trycker ner den helt för att den ska autofokusera.

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fler tips:

1. Knip ihop armarna mot bröstkorgen.

2. Sätt armbågarna mot broräcke, mur, bord.

3. Luta dig mot vägg, lyktstolpe, bil.

4. Skaffa ett stativ.

Det finns en "enbent" stativ, som heter monopod, tror jag. Går att skjuta ihop och att dra isär. Tar ganska liten plats om man vill ha den i en väska. Kolla hos Clas Ohlson eller Expert.

 

 

----------------------------------

//Bewern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fler tips:

 

5. Andas in djupt, andas ut långsamt. När lungorna är tömda håller du andan och kramar avtryckaren (detta gärna i samband med Bewern2:s nummer 1.)

 

6. Stå bredbent men inte så bredbent att du vinglar, fötterna ungefär i samma nivå som dina axlar för bästa "stans". Detta speciellt om du inte har ett stativ eller något att luta dig mot.

 

7. Har du ont om ljus, öka ISO till 200 eller rent utav 400 om du har brusreducering inbyggt i kameran (resten av bruset kan man fixa till i Photoshop).

 

8. Ställ in kameran på single-focus så att den inte jagar skärpa hela tiden och gör sen som JANspeed sa, håll ner slutarknappen till hälften för att kameran får söka skärpan, sen tryck ner helt för att ta bilden.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ämnar prova samtliga!

 

Någon som vet om det finns kameror som är mindre känsliga? Provade en polares Fuji Finepix (601 kanske den hette...) och upplevde inte alls att den var lika känslig. Som jag knämnde tidigare så kan ju även det bero på att han hade andra inställningar.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns kameror som har såndär skakningsskydd som videokameror har, men om det är så bra vet jag inte direkt.

 

Det är så många faktorer som spelar in också för hur känslig kameran är. Det är ju dels linsen, hur ljuskänslig den är och sen kan det vara som du nämde inställningarna.

 

Att fota digitalt är att lära om lite då det inte riktigt funkar som vanliga kameror. Att kameran ställer in skärpan när man trycker ner slutaren till hälften har ju blivit nästan standard på alla kameror numera, men det tar ett tag att lära sig att lära om mot en vanlig manuell analog kamera.

 

Sen är ju digitalkameror rätt slöa också, det tar ett tag från det att man trycker ner slutaren helt tills själva bilden tas och sen får man vänta ett tag också tills bilden lagrats ner på minneskortet.

 

Men när man börjar lära sig sin kameras för och nackdelar så är det otroligt kul att fota digitalt. Filmen är ju gratis så att säga, man kan knäppa hur många bilder som helst och lära sig massor om fotografi då man kan exprimentera massor med olika inställningar.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, låter som bra råd! Tack Petra!

 

Funderar på en annan grej med digitalt fotande: Varför blir så många av de bilder jag tar så ljusa? Om jag ställer in allt i kameran på auto (vad jag lyckats hitta av inställningar iaf) och befinner mig i ett rum med normal belysning samt dagsljus i ryggen från ett vanlgt fönster så blir bilderna mycket ljusare än vad jag kan se på LCD-skärmen. Vad kan denna avvikelse, mellan vad jag ser på sökaren och vad den tagna bilden visar, beror på?

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har vriabel ljuskänslighet så kan du ju testa att ställa ner den. Ibland kan man även ändra ljus och kontrast på bildskärmen och då kan man juställa det så att det liknar vad kameran presterar.

 

Sökaren är ju mest att betrakta just som en sökare, dvs den visar mera vad som kommer med på bild än exakt hur bilden blir färg- och ljusmässigt.

 

Ett tips på en riktigt bra sida för fotointresserade är http://www.fotosidan.se

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...