Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pop3 mail


M.a.d

Rekommendera Poster

Får inte mailen att fungera med min mobil (T65)

Använder home.se

Alla inställningar ska vara rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Får inte mailen att fungera med min mobil (T65)"

Vad är det som inte fungerar, att skicka och/eller ta emot? Jag kan endast ta emot med kombinationen Comviq mobil och Telia-mail.

 

Vad har du angett som Inkomm. server? Där ska man nämligen skriva mail-serverns IP-nummer.

 

 

___________________________

 

En idé är bättre än ingen idé alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl läst denna sida?

 

http://www.home.se/home.jsp?id=694&menu=1

 

Här står ju allt, även problem. Och om du tittar på deras startsida så ser du också att dom bytt e-postsystem i helgen. Och att dom har driftstörningar som dom arbetar på.

Vilken GPRS-leverantör har du? Det ska du ange vid konfigurering av telefonens mail-konto.

Home tycks ha funktionen att både skicka och ta emot mail.

 

___________________________

 

En idé är bättre än ingen idé alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo där har jag tittat.

Funkar på vanliga mailen men inte via mobilen.

*suck*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nåt mer än detta som ska ställas in?

 

 

Välj Meddelanden i huvudmenyn

Välj Alternativ

Välj E-post

Välj Red. Konto

Välj Lägg till nytt?

Döp ditt emailkonto till epost

Ställ in följande:

Anslut med: Välj det datakonto du nyss skapade, gprs eller gsm.

POP3-server: Server du vill hämta e-post från.

POP3-port: 110

Brevlåda: E-postlogin

Lösenord: Lösenord till brevlådan

SMTP-server: Server du vill hämta e-post från.

SMTP-port: 25

E-postadress: Skriv din e-postadress

Från (namn): Ditt namn

Signatur: Eventuell signatur

Kop. utgående: Vill du spara e-post du skickar på telefonen?

Hämta post var: Välj hur ofta du vill att din telefon ska uppdatera din Inkorg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det nåt mer än detta som ska ställas in?"

Det är exakt vad jag ställt in (med annan Ericsson-modell).

Det kluriga kan vara att få lösenordet korrekt, då det för mig är blandade versaler och gemener och man ser bara stjärnor i displayen.

Anslut med GPRS. Har du ett fungerande GPRS-konto? Har det fungerat tidigare? Jag föreslår att du också ställer frågan till Home´s kundtjänst. Obs! att de skrev om problem med vissa Ericsson att skicka mail. Då ska man testa att ange "localhost" som utgående mailserver.

 

___________________________

 

En idé, är bättre än ingen idé alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder alltså inte samma gprs konto för att wappa som att kolla mailen med... Men det visste ni kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Får inte mailen att fungera med min mobil (T65)"

Har du provat din GPRS/WAP-leverantörs webmail? Själv har jag Comviq och anslutit mig till deras web-mail. Fungerar alldeles utmärkt att läsa och skicka mina Telia-mail. Och även andra mail-leverantörer, inom kort även Hotmail. Du kan konfigurera kontot här, välj Mail:

 

http://www.comviq.se/wap/

 

eller du kan göra det direkt i mobilen.

 

___________________________

 

En idé, är bättre än ingen idé alls!

 

[inlägget ändrat 2002-06-04 11:46:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder alltså inte samma gprs konto för att wappa som att kolla mailen med... Men det visste ni kanske.

 

Det visste jag inte.

Står ju ingenstans hur man ska göra.

Kan du kanske hjälpa mig?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du Comviq? Om inte, ignorera mailet... ;)

 

Gå in på comviqs sida -> WAP -> Telefoninställningar -> POP3-Inställningar -> Ericsson.

 

Så ser du längst upp att det står "Skapa datakonto för anslutning". Detta ska du göra även om du redan har ett GPRS konto för WAP. Inställningarna är inte samma..

 

Hoppa över "Datakonto Uppringd" och följ sedan instruktionerna "Skapa e-postinställningar".

 

Förutsatt att du skrivit rätt pop o smtp servrar o din email adress så ska det funka nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger på med en fråga.

Efter WAP och telefoninställningar så ser jag inte valet POP3-inställningar. Var hittar jag det?

 

 

____________________________

 

En idé, är bättre än ingen idé alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske svårt att se men allra längst ner på sidan! :)

 

 

-Automatiska telefoninställningar för WAP via GSM

 

-Automatiska telefoninställningar för WAP via GPRS

 

-Manuella telefoninställningarför WAP via GSM

 

-Manuella telefoninställningar för WAP via GPRS

 

-Internet via GPRS (Gäller ej Comviq Kontant)

 

-POP3-inställningar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Det visade sig att min teckensnitt/storleks-inställning inte visade hela sidan.

Det var något nytt för mig, POP3-inställningarna. Tyvärr hjälpte det inte mig. Kan fortfarande bara läsa Telia-mailen vi. Inte skicka. Så det gör jag via IQ-mail som jag tidigare skrivit om.

Värt 1 poäng iaf.

 

 

____________________________

 

En idé, är bättre än ingen idé alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte riktigt men jag hittade på SE sida att man kunda ladda hem inställningarna så nu funkar det :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag är kanske inte så uppdaterad som man borde vara, men jag såg precis på Sony-Ericssons hemsida att man kan få hjälp med epostinställningarna av deras "Sony Ericssons lättanvända WAP- och e-postkonfigurerare".

Fungerar det bra? Är lite intresserad av att köpa en T65:a, eller R600 (har inte riktigt koll på prisinfo nu)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklaringen till att du inte kan skicka mail med kombinationen Telia SMTP/Comviq GPRS torde vara att SMTP-servern bara accepterar anslutningar från Telias egen IP-serie. Anledningen till det är att en "öppen" SMTP-server skulle kunna användas av en spammare för att skicka spam.

 

Anledningen till att det inte fungerar skicka med SMTP-servern från Home.se är att de kräver inloggning på sin SMTP-server på samma sätt som man loggar in på en POP3-server.

Att kräva inloggning för SMTP är ett annat sätt att undvika spam. Fördelen med inloggning är att man kan utnyttja SMTP-servern oberoende av ISP. Nackdelen är att det inte verkar gå att ange lösenord för SMTP i T68i... Jag har dock inte testat så mycket.

 

Någon som lyckats använda SMTP-servern från Home.se via T68? Jag ska testa lite mera och återkommer om jag löser problemet...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Förklaringen till att du inte kan skicka mail med kombinationen Telia SMTP/Comviq GPRS torde vara att SMTP-servern bara accepterar anslutningar från Telias egen IP-serie."

Nu visar det sig att det är inga som helst problem Telia.com mail och Comviq GPRS. Som SMTP-server anger man smtpserver.swip.net. Och då fungerar det med att skicka och läsa. POP3 anger man Telias.

Helt suveränt. Jag kan också hämta mail-adresserna från telefonboken.

Den jag skickar mail till ser inte om det är från telefonen eller från min Outlook på PCn. Och jag kan också då jag konfigurerar kontot välja att skicka en kopia på alla mail till valfri mail-adress.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som SMTP-server anger man smtpserver.swip.net

Dvs en SMTP-server som tillhör den ISP du använder.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick aldrig något svar på din fråga. Jag har inte testat, men har du Telia mail och Comviq mobil abonnemang, så blir det nog inte rätt konfigurering för att kunna skicka mail. Däremot för att kunna läsa. Nu tycker inte jag längre att det är så svårt att göra dessa inställningar själv.

WAP/GPRS-inställningarna fungerar säkert bra. Dessa är också lätt att få från resp. mobiloperatörs hemsida. Åtminstone Comviq/Tele2.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...