Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Starre

Extremt vanligt fel

Rekommendera Poster

Starre

Hej!

Tänk så många det är som till exempel skriver "imorgon", "igår", "idag" och "ikväll".

Lika självklart som att " i år" stavas med ett mellanrum så heter det "i morgon", "i går", "i dag" och "i kväll".

"Inte ens" journalister känner till detta självklara faktum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
LarsSandvik

Både 'imorgon' och 'i morgon' är korrekt svenska. Likaså kan man skriva både 'igår' eller 'i går', 'idag' eller 'i dag', 'ikväll' eller 'ikväll'.

Du jämför med 'i år' men vem har sagt att språk skall vara logiska?

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[SH]

Sidan du hänvisar till tar upp rekommendationer som TT:s mediespråkgrupp enats om. Jag tog och slog upp i går/igår i SAOL (1998) och där står båda varianterna med.

/Stefan

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LarsSandvik

Språk ändras hela tiden. Den ordbok jag tittade i är från 1980, men även skoldatanätet anger båda alternativen.

http://www.skolverket.se/skolnet/

Titta t.ex på en översättning av 'tomorrow' från engelska till svenska.

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre

Jag antar faktiskt att TT:s mediespråkgrupp tog SAOL rekommendationer i beaktning när de i sin tur rekommenderar "i dag" och "i morgon".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[SH]

Det gör de men i det fall där SAOL ger flera alternativ så rekommenderar TT vanligen den ena eller andra varianten. Syftet med TT:s skrivregler är att alla nyheter från TT ska ha en gemensam språklig dräkt, trots att det är många journalister som skriver dem.

/Stefan

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre

okej, jag tro dig men personligen kommer jag att fortsätta särskriva dessa ord.....

i övrigt aspekter av språket är ju problemet det motsatta... särskrivning är ju ett problem i svenskan nuförtiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...