Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partionera 120 Gb i Windows XP?

Pär-Olof Holmqvist1

Rekommendera Poster

Pär-Olof Holmqvist1

Hej!

Jag väntar på min nya personaldator med en hårddisk på 120 Gb och Windows XP. Har i tidigare Windowsversioner partitionerat med Fdisk. Frågan är nu om detta program finns i Windows XP då det ju egentligen inte behöver DOS. I Windows 2000 finns visserligen en kommandoprompt. Det finns kanske i Windows XP också så man kanske kan köra Fdisk.

Nu ser jag ju att Partition Manager i den senaste versionen klarar stora hårddiskar, dvs. max 80 Gb så det är väl tveksamt om gamla hederliga Fdisk klarar mer, om det nu finns med i Windows XP.

Frågan är alltså. Hur partitionerar jag en hårddisk på 120 Gb i Windows XP.

En annan fråga. Hur stor bör systempartitioneringen vara. I Windows 98 har jag kört med 2 Gb, men så vitt jag vet så kräver kan växlingsfilen och återskapningsfilerna bli på 1 Gb var i Windows XP. Frågan är om 5 Gb räcker eller om man skall ta i med 10 Gb.

Tacksam för hjälp

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ingen fdisk, du bootar med XP CD:n och partitionerar och formatterar som en fas av installationen. Filsystemet NTFS rekommenderas skarpt framför FAT32.

Vad gäller storleken på systempartitionen, har du en 120GB HDD behöver du knappast "snåla" med utrymmet, så kläm till med 10GB. Det kör jag själv och har i dagsläget faktiskt bara 3.3GB ledigt där...hursomhelst har du fortfarande 110GB att fylla och utrymmet på systempartitionen går ju fortfarande att använda om dina 110GB skulle ta slut :)

Länk till inlägg

Ett alternativ är PARTITION MAGIC.

Installera programet och sen är det

busenkelt att partitionera hårddisken.

Länk till inlägg

Som ett tillägg till PaleRiders inlägg.

När XP väl är installerad kan man partitionera under datorhantering som finns under administrationsverktyg i kontrollpanelen eller högerklicka på "den här datorn" på skrivbordet och välj hantera.

Länk till inlägg
Pär-Olof Holmqvist1

Finns det inga hinder beträffande storleken på hårddisken i Windows XP? Partition Magic klarar tydligen bara max 80 Gb i den senaste versionen.

Länk till inlägg
Pär-Olof Holmqvist1

Enligt presentationen av Partition Magic så klarar den bara hårddiskar på max 80 Gb. Så det verkar inte vara helt smärtfritt att använda den på en hårddisk som är 120 Gb.

Länk till inlägg
Pär-Olof Holmqvist1

Glömnde att fråga om partitionering är möjligt även i Homeversionen av Windows XP?

Länk till inlägg
du bootar med XP CD:n

Det är bara det att man inte brukar få någon WindowsXP-CD med en personal/hem-PC, utan en ghostad recovery-CD.

Sedan brukar dessa personal/hem-PC med stora diskar redan vara uppdelade i, alla fall på två stycken, partitioner.

/ There is always a large hammer.

Länk till inlägg

Detta med FAT32 tycker jag är lite osäkert, och då menar jag: Hur stor kan en FAT32 Partion vara?"

Det var längesen jag läste om detta, och jag har nog glömt hur det är med FAT32....

Men om jag får slänga ut vad jag har i minnet, sen får jag reda på korekta uppgifter, så jag slipper leva i "osäkerhet" mer...

detta är vad jag kommer ihåg.

1 Fat32 stödjer väl 2TB/Tot disk?

2 Om man nu fixar 32KB cluster I Win9x, så borde det väl ge en max pariton av 64GB?

3 Men den är inte användbar i WIn2k, för den stödjer väl bara FAT32

partioner på 32GB? Och är det samma med XP, lr har den versionen ett större stöd? Eller kan man få Win2k att stödja större, om man exempel vis använder PM, men då stödjer WIn2k större, men kan inte själv partionera större än 32GB?

När jag har fått svaren, så slipper jag "grunna" mer över detta...

//Dreben

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

Länk till inlägg
Mathias Nordberg

...och NTFS i sin tur klarar av partitioner upp till flera terabytes storlek...

/Mathias

"I've noticed you're one of a kind.

That makes you kind of the one."

Länk till inlägg

Jo, NTFS har tror jag iaf en teoretisk storlek (partion) av 16 exabytes (EB), men har en "praktisk" begränsning på 2 terabytes (TB), och det som är mest synd, att jag inte just nu möjlighet att prova det ;) LOL

//Dreben

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

Länk till inlägg

Jag har en personal-PC där hårddisken är 100 GB uppdelat på 95 GB C: och en Z: partition varifrån man kan "restora" tillbaka grund-installationen

När jag formatterar om hårddisken, i FAT32, säger "Format" att han formatterar 27 GB men när jag kollar in disken ,efter installation/restore i Win/ME är den på 95 GB.

Kommer i och för sig inte ihåg vad "Fdisk" säger i storlek, men minns inte att det skulle vara något problem, men så har jag inte heller partitionerat om hårddisken heller.

Så, vad jag vet finns ingen 80GB begränsning i/på FAT32. Har också något svagt minne av 2 TB, men minns inte vad det handlade om.

----------------------------------

//Bewern

Länk till inlägg
Eller kan man få Win2k att stödja större, om man exempel vis använder PM, men då stödjer WIn2k större, men kan inte själv partionera större än 32GB?

Så är det. FAT32-partitioner större än 32GB är inga problem att använda. Bara diskhanteraren som vägrar formattera FAT32-partitioner över 32GB eftersom det anses vådligt att ha ;)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till inlägg
  • 2 veckor senare...
Pär-Olof Holmqvist1

Hej!

Har nu fått min dator och den innehåller en enhet utan bokstav, en FAT-partiotion på 31 Mb som har status "Felfri (EISA-konfiguration) och en C: som med filsystemet NTFS på 111,73 GB. Båda dessa är primära.

När jag läser om att skapa partitioner i Windowx XP hjälpfil konstaterar jag att man skall högerklicka på ledigt utrymme i en utökad partition eller på oallokerat område. Nu är det så att jag inte har något av det eftersom det endast finns en primär partition. Detta måste innebära ominstallation om jag vill skapa en utökad partition.

Någon som vet?

Länk till inlägg

Antingen det eller köra med partitionmagic men den är ju inte direkt gratis.

Finns det inget ledigt utrymme kan man ju inte skapa partitioner, så enkelt är det.

Länk till inlägg
Pär-Olof Holmqvist1

Ledigt utrymme finns men inte på en primär partition vilket är en förutsättning om jag förstår det hela rätt.

Länk till inlägg

Jag menade ledigt i meningen "opartitionerat utrymme", har du ledigt utrymme på en befintlig partiton och vill göra en partition av det måste man som sagt använda program som till exempel PartitionMagic.

Länk till inlägg
Pär-Olof Holmqvist1

Av hjälpfilen att döma så skall det gå at partitionera ledigt utrymme på en utökad partition. Vad jag förstår så innebär det att om jag har en C: på 10Gb som primär partition och resten, 100Gb som utökad partion, dvs D: så skulle jag kunna dela upp denna till 50Gb som D: och 50Gb som E:. Är detta fel? Jag tänker visserligen testa men kan kanske få ett svar denna vägen.

Länk till inlägg

Mig veterligt finns det inget inbyggt i XP som tillåter dig skapa partitioner av redan partitionerat utrymme som var ditt fall enligt vad du sa tidigare.

Spelar ingen roll vad det står om utökad partition, har du inget utrymme på disken som är opartitionerat så kan du inte skapa en ny partition.

Med vertyg som PartitonMagic kan man däremot ändra storleken på en redan befintlig partition och sedan skapa en ny av det opartitionerade utrymmet.

Kan inte säga det på fler sätt än jag redan gjort, du får testa tills du kommer på det själv ;)

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...