Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sessiontid?

Maro

Recommended Posts

Mr Andersson

Jag brukar använda 30 minuter, det tycker jag är lagom.

(Tiden anger alltså hur lång tid server håller sessionen efter senaste aktiviteten. Givetvis håller servern sessionen längre om användaren är aktiv)

Jag använder också 30 min fn. Men jag vet inte om detta är en vedertagen standard. Måste väll finnas en sådan om det ska gå att jämföra statistik mellan olika siter?

Mr Andersson

Det finns ingen standard. Man kan ändra detta till vad man tycker passar för sin site.

På vilket sätt menar du att det skulle påverka statistiken?

Det finns en "standard" i de flesta analysverktyg som klarar av att beräkna sessioner. 30 minuter är default, men givetvis kan man leka "dot.com" och skruva ner tiden för att få ihop fler besök...

Men det avråder jag starkt ifrån. Det är viktigt att få fram relevant mätdata som man kan jämföra med andras.

Jo, om jag skulle sänka session tiden till, låt oss säga 5 min, så skulle det innebära att jag förmodligen skulle få en himmla massa fler besök.

Mr Andersson

Ja en del.

Men det är forfarande inaktiviteten det handlar om. Om jag tex går in på din site och sen nästan direkt stänger min webläsare och sedan går in meddetsamma igen, då blir det en ny session. MSIE kommer inte att skicka den ASP-session-cookie som krävs för att sessionen ska upprätthållas, utan det skapas en ny session i servern.

Jo det där är jag med på.

Men vad jag är ute efter är att våra externa kunder, annonsörer mfl. skall kunna få en korrekt uppfattning över antalet besök på siten i jämförelse med andra siter. Och då måste jag ju följa ev. riktlinjer för hur lång en session får vara.

De besökare som stänger och öppnar sin webbläsare tror jag ändå är få, räknat på alla sessioner totalt. Förhoppningsvis stannar besökaren på siten för att innehållet är intressant.

(eller för att de somnar :-))

Att redovisa antal besök verkar vara standard på flera stora siter. Men inte alla visar antal unika besök. Därav mina funderingar ang. session tiden.

"Men det är forfarande inaktiviteten det handlar om. Om jag tex går in på din site och sen nästan direkt stänger min webläsare och sedan går in meddetsamma igen, då blir det en ny session."

Rätt om du inte använder dig av en s.k. persistent cookie MEN fel om du gör det. Det är just därför man har persistent cookies, just för att följa sessioner. ASPSESSIONS cookien är den sämsta cookien att basera en session på.

Skaffa en riktig cookie plugin här:

http://www.netiq.com/support/wrc/plugins.asp

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...