Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BEOS?


Martin Söderlund

Rekommendera Poster

Martin Söderlund

När kommer BEOS att ta över världen då? Är det någon som har kört det och kan lämna några synpunkter på det? Efter vad man har läst verkar det ju helt fantastiskt bra, och den enda nackdelen verkar vara hårdvaru- och programstödet...

 

/Martin Söderlund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Har prövat det och måste säga, trots att det står Microsoft i pannan på mig, att jag är mycket imponerad. Filsökningar går otrevligt fort, likaså uppstarten (20 sek från att man slog på strömmen!!!) samt även multimediahanteringar.

 

med vänliga

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Oj, då! Det låter ju betydligt smidigare än Windows-operativen. Man får väl ge sig till tåls tills dess att drivrutinsnissarna och programmakarna får upp ögonen också... Är det lättanvänt?

 

/Martin Söderlund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BeOS e lättanvänt, snabbt som attan osv MEN... Efter installationen samt att man kikat lite på nåra shareware proggs så sitter man där och stirrar och vet inte riktigt va man ska göra :-/

 

Riktigt synd, faktiskt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Det är nog något som kommer att ändras i framtiden. Netscape 5 ska till exempel komma i BEOS-version, och vi får hoppas att Sun utvecklar sitt gratisprogram StarOffice för BEOS också. Några Microsoft-program kommer nog aldrig för det här operativet, men det är nog lika bra det... Om bara de riktigt stora företagen som Adobe osv. fick upp ögonen dröjde det nog inte länge förrän BEOS växer sig starkt och mäktigt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur stort OS/2 var året innan W95 släpptes och det ändå inte kom ut ett enda "tungt" program är jag skeptisk... Tyvärr tror jag BeOS blir en parentes, de är dessutom doldisar, bara riktigt intresserade har hört talas om det OS:et, till skillnad mot Linux

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Anledningen till att det inte kom så många program till OS/2 kan ju ha varit att programskrivarna väntade in Windows 95 och sket i OS/2, som de visste inte bjöd på något som Windows 95 inte skulle göra. Med tanke på att BEOS nu tydligen är så pass mycket bättre på multimedia är nog chansen stor att det blir ett hett alternativ för grafiker och 3D-illustratörer, och påtryckningar från den världen kan nog påverka mjukvaruföretagen nämnvärt!

 

/Martin Söderlund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Anledningen till att det inte kom så många program till OS/2 kan ju ha varit att programskrivarna väntade in Windows 95 och sket i OS/2"... Helt rätt! Så var det, men OS/2 var ju en betydligt trevligare produkt. Om det hade slagit då hade vi för LÄNGE sedan lämnat DOS spöket bakom oss...

 

BeOS har ju funnits ute ganska länge nu och jag har sneglat lite på utvecklingen men det händer egentligen ingenting :-(

 

Nya versioner, stöd för några nya grafikkort osv men det skulle ju behövas ngt tungt 3D program och NLE lösningar för att göra det till ett realistiskt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Du kanske har rätt... Samtidigt så har ju Linux funnits jäkligt länge, och det är först på senare tid som utvecklingen av "vanliga" program kommit igång på allvar. Kanske det är samma sak med BEOS: om något år eller två kommer det igång på allvar. Man kan ju alltid hoppas. :-)

 

/Martin Söderlund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hårdvarustödet är verkligen uselt. Det är väll ok att jag fick kasta ut mitt gamla tiro-kort, det är ju onödigt att stödja gammalt skit, men att min 3-knappars PS-2 mus inte fungerar irriterar mig hårt (ok, jag har 2 andra möss som fungerar, men det är favoriten som den inte tar.)

 

Dessutom håller jag med Chris. Jag har fortfarande inte listat ut vad jag skall ha det till.

 

Missförst mig inte nu. Jag vill verkligen slippa ifrån M$ och jag tycker att Beos är betydligt roligare än Linux, men varför skulle någon utvecklare satsa på Beos. Om ett företag gör ett program som får 1% av marknaden för windows-maskiner så tjänar dom förmodligen mer pengar än den som totaldominerar Beos, så vem kommer att satsa på det?

 

Hmm, motsäger mig själv.

 

Professionell multimediaproduktion? Beos kostar ingenting i sammanhanget, och det är otroligt lätt att installera som 2:a operativ.

 

Borde vara perfekt som lättadministrerad databasserver också, när programen kommer.

 

Någon som har andra ideer? Vad är BeOs nisch egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, va e BeOS nisch? Jag läser med jämna mellanrum att BeOS är OS:et för den som jobbar med multimedia - typ 3D, video, bildredigering osv. Men, hur kan man påstå ngt sådant då det inte finns några applikationer? Känns lika vettlöst som att påstå att det är ett spel-OS :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program? Om man tittar på "multimedia" program så ser det ju sämre ut än för Linux! Kolla videoredigering, rena skämtet... Nä, ska ett OS ha ngn chans så måste det till RIKTIGA program, typ PhotoShop, SoftImage, SpeedRazor osv. Samt hårdvarustöd för NLE system osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson

Jag testade BeOS för ca ett och ett halvt år sedan på den mac jag då arbetade med, en maskin med dubbla 604 PPCer. OSet var grymt snabbt, jag gjorde kontorets PC användare gröna av avund..

 

Men det fanns en liten detalj.. det fanns en CPU-mätare som visade hur mkt CPUerna arbetade, man kunde även stänga av varje CPU, först stängde man af den ena, då gick datorn slöare om man pressade den, sedan stängde man av den andra....... dåååå gick det inte alls.. ;-)

 

Jag skulle kunna tänka mig att köra BeOS om "mina" program fanns till det.

Som van mac användare kännde man sig ju hemma. Att det sedan finns till PC gör ju inte saken sämre. Hur är det, funkar program skrivna för BeOS på ALLA BeOS eller måste man ha "mac" och "PC" versioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...