Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp !


Janos b

Rekommendera Poster

Jag är helt oerfaren med Mac men har köpt en bärbar med MacOs 8. Problemet är att jag inte lyckas lägga in några program över huvud taget, får bara upp medelandet "Hittar inte programmet som skapade dokumentet" Eftersom alla program verkar vara packade "Hqx" så måste jag ju lägga in StuffIt Expander men det är ju också packat ! Moment 22 alltså, har provat packa upp StuffIt Expander i min pc och föra över det med diskett till macen men får bara upp felmedelandet ovan. Börjar bli desperat och funderar hur långt man orkar kasta en bärbar detor så snälla hjälp mig !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du försöker öppna tex en vanlig text-fil? Samma felmeddelande?

 

Mvh

-Cat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det enda jag lyckas öppna är just txt filer. När felmedelandet kommer får man ju välja mellan några program men inget av dom fungerar ju. Vilka filer är "körbara" på mac ? i pc är det ju exe filer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte be en kompis som har BinHex på sin dator att ge dig en diskett med den. Eller knalla in på Apple butik.

BinHex kan öppna hqx komprimerade filer.

http://www.macdisk.com/fichesen.php3

 

-----------------------------------

Call on us if you need to...

Don Barlone - Wizardry8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte köra 'Aladdin Stuffit for Windows' och packa upp filen där, för att sedan plocka in den i Macen?

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat packa upp med Aladdin Stuffit for Windows och fört över till macen med samma resultat "Hittar inte programmet som skapade dokumentet" jag har heller inget nätverkskort i macen så jag kan inte hämta direkt från nätet utan måste hämta på diskett från pc`n.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen

Stuffit Expander - självuppackande version

ftp://ftp.tidbits.com//pub/tidbits/select/stuffit-expander.sea

 

Denna Stuffit Expander packar upp sig själv - bara dubbelklicka - sedan kan du öppna hqx filer med den.

 

-----------------------------------

Call on us if you need to...

Don Barlone - Wizardry8

 

[inlägget ändrat 2002-05-27 21:44:32 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just provat den självuppackande Stuffit Expander men får samma jä**a medelande "Hittar inte programmet som skapade dokumentet" jag dubbelklickar på filen där den ligger i disketten men ska man göra på nåt annat sätt ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat kopiera den över till hårddisken på Macen

-----------------------------------

Call on us if you need to...

Don Barlone - Wizardry8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det här

 

Same thing happened to me as the saying goes. The thing to look for is a copy of the

program that has a suffix you can decode in the first place, ie. as soon as it has the ".sit"

suffix you won't be able to open it as it takes you in circles. Try to find a copy without the

".sit" and DL it with Fetch or Anarchie: those programs are usually set to "de-encode"

files automatically. If I remember well, given a choice, choose a binary archive not a Mac

archive.

 

 

-----------------------------------

Call on us if you need to...

Don Barlone - Wizardry8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...