Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela stora MPEG-filer ???


Henk1

Rekommendera Poster

Jag har några stora MPEG-filer på över 700M som jag skulle vilja dela i två delar för att bränna till Video-CD. Finns någon enkel programvara för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Virtual Dub. Är inte helt säker på hur man gör för att dela filmer men det borde inte vara så svårt.

 

/JANspeed

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VirtualDub är det ständiga svaret på många frågor, dock kan det inte dela på mpeg-filer, sorry ;) (man kan öppna en mpegfil å dela den, men man måste spara ut den som en avi, vilket då tar tid osv)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Innan du försöker dela dina filer kan jag tipsa dig om att vissa brännarprogram ( t ex Nero) kan bränna filer över 700 MB på 700MB-skiva som VCD filmer. Jag vet inte hur det funkar (kanske genom lite komprimering) men jag har lyckats med filmer över 720-740 MB.

 

[inlägget ändrat 2002-05-27 11:26:48 av KentG]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så kan man ju skaffa sig några 90min cd-skivor, det funkar i alla lägen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

TMPGEnc är lätt att använda..

 

www.tmpgenc.net

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara så att du har läst av filstorlekarna i KB istället för MB, typ 710 000 KB, vilket går ner på en 700 MB stor skiva utan problem?

 

(710 000KB = ~693MB :)

 

För cd-skivor är väl inte felmärkta på samma sätt som hårddiskar såvitt jag förstått? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte gjort, eftersom filerna som jag pratar om är på ca 750 000 - 760 000 KB!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog betydligt enklare o bränna det hela på en 90Min skiva, än o hålla på o dela filen på 2 skivor...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man bränner VCD så har filstorleken inget med saken att göra. Det går in 80min film på en 80min skiva, om det är vanlig MPEG1 (VCD). Filmerna konverteras automatiskt.

 

_______________________________________

"The reason I know I am God is because one day as I was praying, I realized I was talking to myself" - Nicholas Patterson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 80 minutrarna som är stämplade på CD-skivorna har förvisso ingenting med VCD att göra utan är mer relaterade till musik. 1 minut VCD blir mycket mer data än 1 minut ljud.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 80 minutrarna som är stämplade på CD-skivorna har förvisso ingenting med VCD att göra utan är mer relaterade till musik. 1 minut VCD blir mycket mer data än 1 minut ljud.

 

Nja, det är snarare så att det är tvärt om. En 80 minutersskiva rymmer verkligen 80 minuter ljud i CDDA-format eller (ca) 80 minuter video i VCD-format, vilket är mer än 700MB. Ska man lagra data (i CD-ROM-format) så krävs felkorrigering & sånt och då blir det bara 700MB kvar till själva datan...

 

(enligt min tvivelaktiva uträkning så är 1 minut vcd typ 30kB mer än 1 minut CDDA)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, jag vet inte hur många VCD och SVCD jag bränt men enda gången jag klämt in 80 minuter på en skiva är när jag gjort SVCD med VBR (med helt lagligt material naturligtvis, annars fick jag inte skriva det här), men jag får ge mig. VCD1.1 har fruktansvärt låg bitrate (för att de garanterat ska gå att spela på 1x-spelare).

Den enda anledningen jag kan tänka mig att jag gjort de observationer jag gjort är att t.ex NERO hellre gör VCD2.0 (det är det man vanligtvis vill spela eftersom det var där det dök upp stöd för PBC, pal och annat smutt), förmodligen brukar mina VCD:er har högre ljudkvalitet än vad som är tillåtet i ur-VCD och då blir de något större (även om de fortfarande är VCD 2.0 compliant), nån annan förklaring har jag inte.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...