Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet-Policy


Morgan Karlsson

Rekommendera Poster

Morgan Karlsson

Hur bör man lägga upp en internet-policy?

vad bör tillåtas, vilka gränser bör man dra upp?

Borde ev. påföljder tas med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar du menar som företagare?

 

Min privata åsikt är att "allt som är lagligt" borde vara tillåtet. Dock måste man ta vara på företagets oskrivna regler (och skrivna för den delen!) samt att surfning inte ska drabba arbetstiden. Säkerheten är förståss en annan aspekt på vad som bör vara tillåtet eller inte.

 

Några exempel tagna från ingenstans,

 

I våras blev en f.d. anställd på ett företag stämd pga att han hadde planerat och startat ett eget företag under arbetstid (och använt samma företags resurser).

 

Om någon inom svenska kyrkan skulle bli tagen på att surfa omkring på porr-sajter är detta ett väldig obehagligt för "företaget", vilket inte borde förståss vara tillåtet ur företagimagens synpunkt.

 

Privatanstälda inom försvaret och t.ex. Saab Military får (kan?) inte använda program som exempel ICQ, då detta kan vara en mycket stor säkerhetsrisk.

 

Att den privata surfningen inte tar tid från arbetet. Ren väntetid utan någon effektiv sysselsättning kan detta vara OK liksom på lunch, fikarast, m.m.

 

Så för att packa ihop det i ett fint litet paket; Saker som strider mot säkerhet, effektivitet och image bör finnas skriftligt förbjudet (om man inte litar på personalen och att det räcker med tillsägning?), dock kan skriftliga förbud vara ganska svårsmälta för personal.

 

Om du menar något annat så får jag ursäkta mitt inlägg ;)

 

// Stefan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgan Karlsson

Det var precis vad jag eftersökte.

Jag ska vara rådgivare då vårt företag stiftar en internet-policy för våra anställda..

nu har jag lite mer kött på benen. Tack.

 

/Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...