Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nizze123456

T68i

Rekommendera Poster

Nizze123456

Är det någo som vet vad det är för skillnad på T68 och T68i, mer än färg och lite annorlunda skal. Är T68i nån form av budgetmodell? Är den snabbare än T68 när det gäller menyer mm?

//Mustafa

[inlägget ändrat 2002-05-26 17:44:58 av mustafa]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Avicii

I slutet av maj kommer den nya programvaran till T68m som då kommer att ha samma som T68i. Lite om skillnaderna:

1. MMS för att kunna skicka meddelanden med text, bild och ljud på samma sätt som vi idag skickar SMS.

2. För vanliga SMS kan man använda fetstil och kursiv stil.

3. Inbyggt fotoalbum. Vilket innebär att man kan spara bilder till telefonens adressbok. Bildhanteringen stöds av formaten JPEG och GIF.

4. Med CommuniCam (tillbehör) kan man använda telefonen till att ta bilder och lagra i telefonen eller skicka som e-post/MMS.

5. Förbättrad WAP-läsare till den nya standarden 2.0. Förbättrat e-postprogram, fungerar nu också med IMAP4 och sedan tidigare med POP3.

6. Sex nya spel: Arimona, Contrary, Four Piles, Naval Fleet, North Territory och Yukon Struggle.

7. Förbättrad programvara för att skapa egna ringsignaler.

Tyvärr så följer inte den förbättrade batterikapaciteten med. T68i har upp till 390 timmar. T68m upp till 300 timmar.

Menyhanteringen och skriva text är märkbart snabbare i T68i. Att hämta hem bilder tycker jag också går märkbart snabbare.

T68i är ingen budgetmodell, utan den har MMS från början.

Keep on runnin`

[inlägget ändrat 2002-05-26 17:53:53 av Maratonmannen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
michael

Du pratar om T68m. Är det den modellen som enbart kallas för T68? Om jag fattar det hela rätt så är T68i den som är snabbare och bättre, dvs isåfall borde det vara T68 som är "budgetvariant" eller?

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"Du pratar om T68m. Är det den modellen som enbart kallas för T68? Om jag fattar det hela rätt så är T68i den som är snabbare"

T68m kallas ofta T68. Du har förstått alldeles rätt, T68i har snabbare menyhantering och textinmatning. Åtminstone är det min erfarenhet. Jag har båda modellerna.

"dvs isåfall borde det vara T68 som är "budgetvariant" eller?"

Jag vill inte kalla någon av modellerna för budgetvariant. Det är "world class" på båda. Och inom kort? får även T68m MMS, med det extra jag skrivit tidigare i tråden.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael Hellquist

Maratonmannen ->: Jag har hört att T86m ska ha mindre minne än T68i, är detta sant? Om så är fallet, får man mer minne vid en uppgradering av T68m?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"Jag har hört att T86m ska ha mindre minne än T68i, är detta sant? Om så är fallet, får man mer minne vid en uppgradering av T68m"

Om jag tittar på minnesstatus i T68m så är det 724kB ledigt. I T68i är det 741kB ledigt. Jag har lika många nerladdade bilder i båda. Dessutom 1 ringsignal mer i T68i. Utifrån det så drar jag slutsatsen att T68m har mindre minneskapacitet och tycks inte få högre vid uppgradering till nya programvaran. Ovanstående siffror är efter att jag uppgraderat T68m.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Illsley

Men ca 20 kb differans i minneskapacitet borde inte göra någon märkbar skillnad på prestandan....

Kan du fylla upp det här minnet totalt med bilder? Eller måste det alltid finnas lite minne kvar till systemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"Kan du fylla upp det här minnet totalt med bilder? Eller måste det alltid finnas lite minne kvar till systemet?"

Det har jag inte testat ännu. Men jag har läst mig till att det är "ledigt" användarminne för att lagra SMS, EMS, MMS, ljudfiler och bilder från Communicam.

Via menysystemet ska man också kunna se hur mycket minne som är ledigt resp. upptaget för: Mina ljud, Mina bilder, Bakgrundsteman, MMS inbox, MMS utbox, MMS ej sända och MMS mallar.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Javve

Har T68i snabbare menyvisning? Den vanliga T68:an var ju inte särskilt snabb.

//Javve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"Har T68i snabbare menyvisning? Den vanliga T68:an var ju inte särskilt snabb."

T68i har märkbart snabbare menyhantering än "gamla" T68m. T68i med den senaste programvaran R2B025 är också något snabbare än den första programvaran för T68i.

Vad gäller T68m med MMS-uppgraderingen och programvaran R2B025, så upplever jag den lika snabb som T68i.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael Hellquist

Det känns nästan som att jag spammar forumet med onödiga frågor, men det känns bättre att fråga här än i en butik där personalen får betalt för att sälja.

Har jag fattat det rätt att skillnaderna som du (Maratonmannen) listar i tidigare inlägg är mellan gamla T68m och T68i? T68m med senaste mjukvaran skiljer sig inte från T68i, förutom det där med minnet som jag uppfattade vara en mindre teknisk skillnad, snarare än en praktisk, batteritiden samt givetvis utseendet. Rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"T68m med senaste mjukvaran skiljer sig inte från T68i, förutom det där med minnet som jag uppfattade vara en mindre teknisk skillnad, snarare än en praktisk, batteritiden samt givetvis utseendet. Rätt?"

Ja. Det är min upplevelse hittills.

Vad beträffar taltiden har jag noterat att T68m visar efter full laddning ca 9 tim och ca 280 tim standby-tid.

T68i visar ca 3 tim taltid och ca 280 tim standby-tid.

I media har man kunnat läsa att T68i har upp till 390 tim standby-tid och taltid upp till 12 tim. Märkligt.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Illsley

Men T68m's batteritider har inte heller gått att lita på. Efter en uppladdning kunde det ibland stå 4h taltid o ibland 10h.....

Den verkliga stand-by tiden för min ligger nog runt 240-250h. Absolut inte 300.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii

Visst pendlar tiderna i T68m. Vad jag tycker är märkligt dock, är att skillnaden är så pass stor till T68m´s fördel. Då enligt Sony Ericsson T68i skall ha betydligt bättre batterikapacitet.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
michael

Du har gett mig mycket nyttig information. Poäng på det!

Slutfråga: Är det värt pengarna att köpa T68 el. T68i nu? Tyckte inte det var värt T68 utan uppgradering iaf, den var alldeles för långsam. Kommar man få en telefon med snabba menyer och spel (liknande Nokias i hastighet) så att man inte svär varje gång man tänkt spela på bussen?

Stort tack Maratonmannen

michael ericsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"Kommar man få en telefon med snabba menyer och spel (liknande Nokias i hastighet) så att man inte svär varje gång man tänkt spela på bussen"

Det kan jag tyvärr inte svara på, då jag har noll erfarenhet av Nokia och dess hastighet. Jag vet bara att med nya programvaran är T68:orna märkbart snabbare. Har dock inte testat något spel ännu. Det är inte så lockande för mig. Med detta vill jag inte påstå att T68 är världens snabbaste telefon för t.ex. spel. Det kanske är så att Nokia är mycket snabbare. Så du inte blirbesviken om du skulle köpa en T68.

Vad gäller prisbilden på T68i, så skiljer det mer än 1300:- i butiker i Stockholm. Billigast just nu har jag sett att Komab är. De tar 5190:- utan abonnemang. Sedan finns det butiker som tar 6490:-

Keep on runnin`

[inlägget ändrat 2002-05-29 08:29:28 av Maratonmannen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Illsley

Mitt tips till Wanchai är att ta det lite lugnt om du har tänkt köpa ny telefon. Det nya just nu är ju java i nallen o det e det tyvärr bara Nokia som har kommit igång ordentligt med. De har dessutom flerstämmiga signaler vilket verkar va riktigt skoj!

Men har du bestämt dig för en SonyEricsson nalle är det nog T68i som gäller... Personligen tycker jag den e betydligt snyggare än T68m.... (jag har en m men skulle gärna vilja en i istället...)

Hörde just att Nokia släppt en ny modell. Någon som vet mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
michael
Har dock inte testat något spel ännu. Det är inte så lockande för mig. Med detta vill jag inte påstå att T68 är världens snabbaste telefon för t.ex. spel.

Nej, spel är väl inte det som lockar mig heller, men det är en ganska bra jämförelse.

Antar att jag får gå in i någon butik och be att få se hur den uppför sig när den är igång. Det är väl enda sättet att få svar egentligen. I slutändan är det ju min uppfattning som bestämmer om jag blir besviken eller inte.

Hur uppgraderar man mjukvaran? Får man kabel med för att koppla telefonen till datorn eller hur går det till?

michael ericsson

[inlägget ändrat 2002-05-31 08:14:51 av michael]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"Hur uppgraderar man mjukvaran? Får man kabel med för att koppla telefonen till datorn eller hur går det till?"

Så långt har inte Ericsson eller andra? kommit än. För att uppgradera mjukvaran får man bege sig till en Ericsson auktoriserad Service point. Du hittar adresser här:

http://www.telesupport.se

Klicka på service och Sweden. En uppgradering ska inte kosta något.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Illsley

Hallo

Jag tycker det e dåligt med synpunkter på den nya mjukvaran här på forumet...

Jag blev mäkta imponerad av iMelody standarden... äntligen kan man göra riktiga melodier med varierande volym o annat kul. En del av de medföljande bilderna var oxo ganska snygga.

Förresten, e det nån som har lyckats ladda hem nya teman från SE's hemsida?

Först står det "tar hen objekt" sen händer inte mer... :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"e det nån som har lyckats ladda hem nya teman från SE's hemsida?"

Inga problem. Jag tog hem tema nr. 6. Efter "tar hem objekt" fick jag frågan om "spara i teman". Sedan var det bara att gå dit och välja det som nytt tema.

Så här står på SE´s hemsida:

Note; transfer of Large Data such as Themes is network dependant

Jag har Comviq.

Det där med iMelody förstår jag inget av, kan du utveckla?

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
André Johansson

Siemens har faktiskt kommit så långt. Det finns uppgraderingsmjukvara att ladda ner till ett par stycken av deras mobiltelefoner. Det är bara en GPRS-uppdatering, men ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Illsley

Nya mjukvaran stöder alltså iMelody vilket gör det möjligt att göra melodier med noter från helnot till 32:dels not (tror jag). Tempot går att ändra från 25-900 slag i minuten. Det går att ändra volym på varje enskild not. Som lite extra bonus kan du själv styra (sätta på och stänga av) vibrator, den gröna dioden och belysningen.

Man kan göra riktigt "detaljerade" melodier med volymförändringar. :)

Tummen upp för iMelody.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"Jag tycker det e dåligt med synpunkter på den nya mjukvaran här på forumet..."

Just nu så är den här tråden bland de 10 hetaste enl. listan till höger.

Vad beträffar iMelody så underlättar det väl att vara musiker för att kunna göra egna melodier?

Några småsaker som jag noterat med nya programvaran. Enklare att välja ljud av, då det alternativet ligger som val 1 efter att man håller inne C, ett antal sekunder. Mycket bra, då jag ofta använder den funktionen på arbetet och har automatisk vibrator vid ljud av.

Keep on runnin`

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...