Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av hårddisk


SYS64738

Rekommendera Poster

Har köpt en beg. Performa 6320 med MacOs 8.6 installerat. Hårddisken är dessvärre bara på 500 Mb men jag har en 4 Gb liggandes.

Men i macen finns det bara plats för en HD och jag fick inte med någon CD med operativsystemet, så frågan är hur jag ska få över OS:et till 4 Gb Hd:n. Finns det någonting liknande Norton Ghost som klarar av macens filsystem så att man kunde sätta i 500 Mb disken i min PC och därifrån ghosta över allt till 4 Gb-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte möjlighet att koppla in båda diskarna samtidigt då? Även om den ena inte får plats fysiskt? Då kan du bara dra över systemmappen till den nya disken (när du initialiserat den) å sen koppla ur den gamla...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, på IDE-kabeln i macen finns det bara uttag för en HD, den andra ändan av kabeln sitter fastlödd i moderkortet så den går inte att byta ut heller.

 

Men det räcker alltså att bara kopiera över systemmappen till HD:n? Måste det inte skrivas något till bootsektorn som på PC för att den ska bli startbar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör räcka. En typisk mac-enkelhet.. eller, det räckte iaf sist jag prövade en dylik operation, vilket var pre os8 ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter ju bra. Då skulle det kanske kunna funka med något program liknande TransMac eller hfvexplorer och sätta båda diskarna i PC:n och föra över allt där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hmm, vem är denne Ronny som delar ut en massa poäng tillsynes slumpmässigt?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu - vem är denna Ronny.

 

En som gillar MAC användare.

 

Sorgligt att en person kan röra till det så i poängsystemet.

 

 

men vänta - nu jar jag skrivit ett inlägg i ett MAC-forum. Kanske JAG får en poäng!!!

 

)väntar spänt(

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vänta - nu jar jag skrivit ett inlägg i ett MAC-forum. Kanske JAG får en poäng!!!

 

Vänta dig inte för mycket. Problemet är väl att han bara gillar renrasiga Mac-användare. Kolla Weylands svar - han svarade ändå på en fråga - fick han poäng? Nope!

Poängsystemet är ju egentligen bara en bisak här på E-forum, men jag håller med dig - det är trist när det helt tappar sin relevans bara för att någon tycker det är kul att trycka på poängknappen.

 

Vill inte ha poäng för det här inlägget...;)

 

Andersson

 

(Sorry, såg nu att Weyland faktisk fått poäng för ett av sina svar. Snart har väl alla inlägg i den här tråden en drös poäng)

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2002-06-28 13:26:33 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu orkar jag inte göra någon större undersökning - men faktum är att i denna tråd alla inlägg innehållandes "mac" fått en fram tills mitt första lite lätt kritiska inlägg.

 

Nu är tråden inte så lång - kanske ska titta på lite fler inlägg som fått poäng.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, såg nu att Weyland faktisk fått poäng för ett av sina svar. Snart har väl alla inlägg i den här tråden en drös poäng)

 

Jo, fast inte av Ronny - utan av trådskaparen.. ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag och Monshi lär ju inte få några poäng av trådskaparen. Vi har ju inte med ett ord försökt hjälpa honom med hans problem - bara beklagat oss över orättvis poängfördelning. Det får bli lite skärpning, så nu går jag hem och firar lite helg i stället istället för att förpesta Eforum med gnäll.... ;)

 

Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är knappast någon renrasig Mac-användare. Jag köpte macen bara på kul för att lära mig plattformen lite mer. Som parentes kan nämnas att jag ledsnade snabbt och sålde macen vidare.

 

Visst är det trevligt att få poäng, men man ska helst ha förtjänat dem också.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va, vadå poäng? Vinner man nåt om man får många poäng eller?

 

Nu är jag inte moderator här men jag tycker nog denna diskussion spårat ur lite. Hör liksom inte hemma här, oavsett om man ger poäng till Macägare eller inte. För isåfall måste jag ju få massor med poäng *flinar brett* ;-D

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...