Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela upp flera genvägar till mp3, går dåligt..


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag kom på en smart sak som jag kan ha användning av. Det kanske finns smartare sätt?

Saken är den att jag har åtskilliga låtar i form av mp3 i olika kataloger och på olika hårddiskar dessutom. Som alltid så har man vissa favoriter här och var, men av utrymmesskäl och andra anledningar så vill jag inte skapa kopior i en ny mapp, vilket ju annars är ett snabbt sätt att samla ihop godingarna. Jag skapade då genvägar till varje bra låt i en ny mapp och fick ihop en gedigen lista till slut. Så till verket, markerade alla genvägar och valde att spela upp med winamp, då spelar den bara upp den första av alla de markerade låtarna!! Provade samma sak mot Windows motsvarighet men med samma primitiva resultat.

Man kan kanske skapa någon form av lista i winamp men då måste man väl markera hela hårddisken och sedan plocka bort de man inte vill ha i listan och sedan spara den? Jag vill hellre ha en fristående samling på ngt sätt som inte är knutet till ett visst program, därför verkade genvägar mycket bra, vilket väl också är tanken med just genvägar/länkar.

 

Jag har inte hunnit forska så mycket kring saken, men det kanske finns en snabb enkel lösning som någon vill dela med sig?

 

Mvh Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Winamp och klicka på PL (Playlist).

Sen "draggar" du bara de MP3-låtarna du vill ha direkt från utforskaren till PL-fönstret.

När du är nöjd kan du spara listan.

 

Kan det bli enklare? ;)

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Om du tar och startar Winamp och trycker på "Add" nere på Playlisten och väljer "Add Dir" så kan du välja att han ska scanna bara en viss katalog (eller högerklicka någonstans inne i Winamp och välj "Play", "Directory". Jag provade det här med några genvägar och det fungerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat Winamps alla list-funktioner. Har även provat directory mm. Har även laborerat med Windows mediaplayer.

 

Men jag hade föredragit att kunna ha filerna i form av genvägar i utforskaren och sedan t ex markera 1st, 2st, hälften, eller kanske samtliga favoriter för att spelas i t ex winamp. Med en lista i winamp så startas ju hela listan när man väljer den och skulle man den dagen inte vilja ha med vissa låtar så måste man plocka bort dem. Det hade varit mycket flexibelt med ett system där man använder en mapp med genvägar och varje gång kan markera de man vill spela upp, från gång till gång.

Har man flera mp3-ursprungsfiler, dvs inte genvägar, och markerar flera och väljer spela upp så går det utmärkt. Så jag är mäkta förvånad att det inte går med genvägarna, och att den bara tar den första i markeringen, varför någon överhuvudtaget..(?) Allt eller inget hade jag förstått, men den första när jag markerat kanske 20 genvägar.. en bugg?

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar bra med genvägar här... bara att dragdroppa till winamps playlist - inga problem alls?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl så nära min önskade ideal-lösnning man kan komma, med drag till winamp.

 

Det allra bästa hade ju dock som sagt varit om man kunde markera i utförskaren och sedan trycka enter (=aktivera), winamp startas då aut, som man (jag) gör när jag vill spela upp flera "ursprungsfiler", enligt ovan.

 

Tack för tipsen!

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går nog att ordna... om du ändrar defaultalternativet från "play" till "enqueue" så tycker man det borde göra susen? Om nu Windows Explorer fattar multipla selektioner för contextmenyer..

 

..om det inte gör det kan du alltid köpa Directory Opus och fixa det själv ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, när jag markerar mp3-genvägarna(!) i utforskaren och sedan väljer "enqueue in Winamp", vilket väl betyder "Lägg till Winamps spellista", så kommer några låtar (genvägar) med, men inte alla. Jag provade efter det flera ggr och fick olika antal, och dessutom olika låtar nästan varje gång. Verkar vara en konstig snurra. Känns helt klart buggigt, så det får vara! Primitivt!!

 

Tack ändå!

 

Mvh Gunnar.

 

[inlägget ändrat 2002-05-25 23:26:33 av *Johan24*]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en konstig snurra. Känns helt klart buggigt, så det får vara! Primitivt!!

 

Det är det jag alltid har sagt om Explorer/Utforskaren ;)

 

Om du letar lite finns det nog tredjepartstillägg så att du exempelvis kan markera dina genvägar och trycka en hotkey för att utföra något specifikt med dem (enqueue in winamp), som Explorer själv kanske har problem med... (kanske ska kolla så det inte är winamp som buggar iofs :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag ta ytterligare ett steg och försöka bränna alla goodingar som mp3. Dvs jag vill dra genvägarna (som ligger i samma mapp, xxx stycken) till t ex Nero och sedan få Nero att förstå att den ska bränna "ursprungsfilerna" och inte genvägen på knappt 1kb, som den vill nu. Hur löser man det på bästa sätt. För man vill ju gärna kunna utnyttja genvägarna, vad ska de annars vara bra för..(!?)

 

Tack för tips, mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, tyvärr är genvägar i Windows väldigt kassa och fungerar inte som fslänkar bör göra... om Nero har stöd för windowsgenvägar kan det fungera, annars kan jag inte komma på något sätt att komma förbi det. Genvägar i Windows är juh små fåniga filer helt enkelt, av någon konstig anledning... :(

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det värsta, verkligen! Förutom att lägga till nya funktioner i varje Windows så borde de väl se över de gamla synderna och framförallt skaffa sig ordentlig feedback för att kunna möta kunderna bättre och bättre. Visserligen är Windows väldigt bra idag, men vissa saker undrar man om de alls tänkt över.. Sen så borde väl t ex Nero kunna hantera det busenkelt tycker man, har idag 5.5.5.1 som väl är ganska ny. Jag provade även att skapa en ljud-cd (även om det inte är direkt det jag vill, men för provs skull), för då borde ju Nero fatta vad det är frågan om för fil.. men icke..

Kanske inte ska skylla allt på Windows, men irriterande är det i vilket fall som helst.

 

Jahaja, jag får väl slita och släpa då, trodde dock att man levde på 2000-talet Microsoft mfl!

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja, jag får väl slita och släpa då, trodde dock att man levde på 2000-talet Microsoft mfl!

 

Nu tror jag att du är ute och cyklar en bra sväng...du har fått en hel radda med förslag i tråden men fortsätter att gnälla, hur kommer det sig att det är bara du i tråden som tycker att det är ett problem?

 

Kanske Crapintosh skulle passa dig bättre? det är juh trots allt "världens mest avancerade operativsystem" ROTFLMAO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-26 22:15:39 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst det, eller snarare Ahead som tillverkar Nero Burning. Jag laddade hem den senaste versionen 5.5.8.2 och drog sedan mina mp3-genvägar till layouten, och nero förstod nu att det är ursprungsfilerna som i första hand ska brännas och alltså inte genvägen på 1kb. Hmm, undrar hur man gör om man verkligen vill bränna genvägarna, haha! Det var verkligen smidigt det här, äntligen. Kan verkligen vara nåt för den som gillar att bränna nya favoritskivor lite nu och då.

 

Nu återstår bara att skaffa fullversionen...

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reefer, du fattade visst inte att jag "gnällde" på programmen och deras lösningar, och att det första problemet löste sig men att ett nytt uppenbarade sig, vet inte om du läste allt. Gjorde du det och ändå tycker att jag gnäller, som du kallar det, så kan du "take you in the xxx" Reefer, hehe. Jag gissar att du inte arbetar med utveckling till vardags?

 

Tack för hjälpen alla andra, hoppas att fler kan ha nytta av detta!

 

Mvh Gunnar.

[inlägget ändrat 2002-05-26 22:21:52 av *Johan24*]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du inte arbetar med utveckling till vardags?

 

Nej lilla vän det gör jag inte, och inte du heller av ditt gnäll att dömma.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte någonstans i tråden nämnde du vilket system du kör, jag gissar på Windows 98 eller ME för i XP och 2000 går det utmärkt att markera ett gäng filer och spela upp dem i mediaplayer.

 

I Windows 98 gör han däremot precis som du säger och spelar upp EN låt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Refeer, där tar du fel, det är precis det jag gör (jobbar med utveckling), och uppenbarligen inte du *ler*, ja ja, nog om det.

 

Jag kör f ö Windows´XP Pro och precis som du nämner "XYZ" så går det utmärkt att markera flera filer, t ex mp3, och köra dem med ett musklick eller enter. Det var dock inte det frågan gällde.. utan genvägar till filerna (läs tidigare inlägg).

 

Som sagt, tack för hjälpen.

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där tar du fel, det är precis det jag gör (jobbar med utveckling), och uppenbarligen inte du

 

LOL vad har att jobba som programmera med en sån enkel sak som att få en mediaspelare att spela upp flera markera genvägar till filer?

 

Du "jobbar med utveckling" och kan inte få en sådan enkel sak att fungera? ...pappskalle!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du inte inläggen Refer, det funkar ju! Ta till dig och lär.. :)

 

Ha det!

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Tja, tyvärr är genvägar i Windows väldigt kassa och fungerar inte som fslänkar bör göra... om Nero har stöd för windowsgenvägar kan det fungera, annars kan jag inte komma på något sätt att komma förbi det. Genvägar i Windows är juh små fåniga filer helt enkelt, av någon konstig anledning... :

 

Jag återupplivar denna gamla tråd för jag hittade något undangömt i XP.

 

Om man öppnar kommando tolken och skriver "fsutil hardlink create" så kan man faktiskt skapa genvägar som ser ut och beter sig som det vore filen du länkar till.

 

Dvs det är ingen traditionell genväg utan en "hård länk".

 

Ska tillägga att detta funkar bara med NTFS naturligtvis.

 

[inlägget ändrat 2002-07-20 13:57:39 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...