Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knep för större hårddisk...?


Chakotay

Rekommendera Poster

Jag köpte en hårddisk IBM Deskstar 25 GP 15,2GB och fick först efteråt veta att BIOS'n på mitt moderkort måste uppdateras för att hd'n ska gå att använda.

 

Men dels verkar det riskfyllt att uppdatera BIOS'n, en firma har påstått att om det går minsta snett är det tvunget med nytt moderkort; dels verkar det omöjligt att få tag i BIOS-uppdateringen... - därför undrar jag om det finns något "fusksätt" ?

 

Om man kan installera nåt slags "konverter"-program, som kan hantera den egentligen för stora HD'n ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Jag är förstås fortfarande intresserad huruvida det finns någon programlösning också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Jag rusade genast till IBM-sidan, där var två program:

 

Disk Manager (version 9.47)

 

Disk Manager is used for IBM IDE hard disk drives greater than 540 MB with a BIOS that has a limitation such as 528 MB, 2.1GB, 4.2GB, and 8.4GB. It is a hard drive installation program that will automatically identify, partition and format your hard disk drive. This software is for IBM drives only and features easy-to-use functionality, Windows 95/98 OSR2-FAT 32 support, on-line help, and jumper database.

 

---------

 

IBMATA66 (version 1.21)

The Deskstar 22GXP, 25GP, 34GXP, and 37GP hard disk drives are designed for high performance and support Ultra ATA/66 (UDMA mode 4), which offers a transfer rate of 66.6MB per second. Though most systems are compatible with Ultra ATA/66 drives, certain combinations of BIOSs, motherboards, and chipsets were not designed to recognize this transfer protocol. If your system does not operate properly with a Deskstar 22GXP, 25GP, 34GXP, or 37GP drive, contact your system manufacturer to find out if they offer a BIOS upgrade that provides Ultra ATA/66 support. If a new BIOS is not available, the IBMATA66 utility can be used to disable Ultra ATA/66 support on the disk drive. When Ultra ATA/66 support is disabled, the disk drive operates in Ultra ATA/33 mode which makes the drive compatible with Ultra ATA/33 capable controllers. The IBMATA66 utility also allows you to restore or enable Ultra ATA/66 support on the disk drive if a new BIOS is installed at a later date.

 

***

 

Det låter ju nästan för bra för att vara sant...finns det INGA nackdelar jämfört med en uppdaterad BIOS ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta hårddisktillverkarna har nog Diskmanager-program på sina websidor. Ontrack heter ett, EzDrive ett annat.

 

Det vettigaste är Bios-uppdatering. Risken att misslyckas är nog ganska liten, varför skulle annars Bios-tillverkarna släppa uppdateringar?

Bios-uppdateringar bör finnas på moderkort-tillverkares websidor.

 

Problem med DiskManager-program kan dyka upp när man kör program typ Norton Utilities Speeddisk eller diskkomprimering, som stuvar om hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att DiskManager-program liksom andra program snyter en viss mängd av minneskapacitet och processorkraft?

Vad jag såg var det ytterligt sparsamt med sådan information på IBM-sidan, men de vill väl förstås bara kursa sina hårddiskar och vill väl inte skriva presumtiva kunder ev komplikationer på näsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Sjölin

Jag undrar vad du har för moderkort, jo visst kan det vara en risk att uppdatera Bios om man inte vet vad man gör, men läser du noga på text filerna som följer med bios uppdateringen så bör det gå bra.

 

har uppdaterat mitt bios flera gånger då jag aldrig mött några problem. Har ett MIS-6119 och MIS-6163. har uppdaterat dessa kort flera gånger.

 

maila om du undrar över nått.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Det har börjat kännas som om det vore dags att för säkerhets skull köpa en ny hårddisk så jag sökte rätt på den här tråden för att se hur länge sedan det var jag bytte senast....

Ojoj vad åren går - tänk att det var fem år sedan jag skaffade hårddisken på 15,2GB (se trådens första inlägg).

 

Problemet är det samma som då, dvs att datorns BIOS - vilken inte går att uppdatera - endast klarar hårddiskar på max 8,4GB, vilket jag löste senast genom att köra den via ett Disk Manager-program.

 

Nu skulle jag alltså vilja köpa en ny hårddisk att tanka över hela den gamla hårddiskens innehåll till INNAN den gamla börjar ge upp. Den bör helst få sitta kvar i datorn som plats för snabba backuper.

 

Någon nämnde i den här tråden ett "kontrollerkort". Finns det sådana för en rimlig penning som går att använda i min gamla dator på 233Mhz?

 

Jag tror att det är följande information som också kan vara avgörande:

 

Design based on P54C Intel 430TX series with 2 x Ultra DMA/33(33Mhz data transfer rate) Master IDE controllers equivalent to fast SCSI mode and Advanced Power Management Feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

För över allt på CD eller DVD. Innehåll på hårddiskar får bara inte försvinna ibland. Hårddisken kan ge upp redan ikväll och det vore väl tråkigt om du inte har tagit backup. Ta alltid backup.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikade som hastigast på kontrollerkort i Clas Ohlson-katalogen... men det ser ut som om de kräver Win98SE..?

 

Är inte vanliga Win98 - som jag har - tillräckligt "smart"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...