Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med en IXUS


Fredrik Lanker

Rekommendera Poster

Fredrik Lanker

Har jätteproblem med en Canon digital ixus. Får inte över bilderna till datorn. Det har fungerat utan problem tidigare både på min egna och på andras datorer. Men efter att jag var ute och tog ett par foton och skulle lägga in dessa ville det inte fungera längre, varken på min eller andras datorer.

 

När jag kopplar in kameran och sätter igång den för att föra över bilderna kommer det upp en i ikon, "koppla från eller mata ut maskinvara", i aktivitetsfältet. Dubbelklickar man på denna ikon får man upp ett fönster med samma namn. I detta fönster under "maskinvaruenheter" finns "usb device" med ett sådant gult frågetecken som det är när något är fel. Går man in i egenskaper för "usb device" så står det att det saknas drivrutiner för enheten. Försöker då att installera om drivrutinerna, den hittar då c:\winnt\inf\usb.inf. Trycker man sedan nästa får man upp meddelandet:

 

"ett fel uppstod när enheten installerades - installationen misslyckades eftersom en funktionsdrivrutin inte angetts för den här enhetsinstanser"

 

Sedan händer inte mer. Har provat installera om drivrutinerna till kameran, kopplat den till olika usb-ingångar, men icke. Så om någon skulle ha någon idé om vad som kan vara fel skulle jag vara väldigt tacksam!

 

 

- lanker

 

[inlägget ändrat 2002-05-21 13:41:48 av Fredrik Lanker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte mycket om usb. Men kan det vara fel på usb-kontakten i kameran? Kan det vara fel på usb-kabeln i sig (detta kan du ju kolla om du fixar fram en kortläsare och läser av kortet). Funkar inte kortet i sig (prova kortläsare)?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[fixade stavfel - lite väl sent på natten]

 

[inlägget ändrat 2002-05-22 02:46:49 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Lanker

Tror också att det skulle kunna vara sladden det är fel på. Kortet verkar fungera som det ska, det går att fota och titta på bilderna i kameran. Kamerans usb-kontakt skulle det också kunna vara, provade att koppla in den medföljande sladden mellan kameran (samma utag som till usb-sladden) och tvn. Detta fungerade som det skulle, dock används väl förmodligen inte kontakten på samma sätt när man kopplar in usb-sladden som kamera-tv-sladden.

 

Någon som haft en sladd som varit sönder? Hur märktes det?

 

Får väl se om jag kan hitta någon med en sladd som jag kan få prova.

 

 

- lanker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...