Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tömma hårddisken


cookiehunter

Rekommendera Poster

cookiehunter

Är det samma procedur som PC, eller är det något spec jag bör tänka på?

 

Sitter nu ett OS 8.1 på disken, fullproppad med ett utbildningscenters parametrar.

 

Tänkte lägga in OS 8,6 eller OS 9, i denna gamla PowerMac 4400/200.

 

Var finner jag drivrutinerna?

Ligger de i OS möjligen?

 

/Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna installera en ny systemmapp (utan att formattera om hårddisken) och sen bara föra över de tillägg och programinställningar som du kan tänkas behöva.

 

Mac OS har ju stöd för rätt mycket hårdvara direkt i OS:et, men installerar du en tredjeparts scanner tillexempel kan det hända att du måste installera drivrutiner (oftast är det tillägg i tilläggsmappen i systemmappen).

 

Om du däremot vill formattera om hårddisken och börja från början, gör först en backup på de saker som du kan tänkas vilja ha kvar. Sen startar du från en system-CD (brukar oftast komma med datorn, men är det ett nyare system så måste man skaffa ny CD). Du kan antingen bara tömma själva resursfilen som talar om hur mycket info det finns på hårddisken eller göra en djupare omformattering med diskvertyget som finns på System-CD:n.

 

När hårddisken är formatterad kan du välja att installera om systemet och du har en helt fräsh dator/hårddisk.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Tack Petra,

Det du kallar system-CD, är alltså ett måste, för att kunna göra uppstart, efter en total formatering?

Är det på denna som de viktigaste drivrutinerna ligger?

Används inte startdiskett till Mac?

 

Var får jag tag i en system-CD till en gammal Mac?

 

Maskinen är köpt billigt från ett nedlagt utbildningscenter och det verkar som om hela OS är specialbeställt för just detta center.

 

Har försökt att konfigurera om systemet, utan att lyckas något vidare.

Därför känns det för mig helt riktigt att tömma rubbet, även om jag då missar en mängd fantastiska (dyra) program, inte minst ur licensrättssynpunkt.

 

Snälla Petra, ge mig ett tips igen.

 

Denna maskin står nu bara och samlar damm.

 

Finns det möjligen någon mycket lättbegriplig/grundläggande bok som kan få mig att begripa detta system och hur jag jobbar med detta?

 

Mvh/Björn

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Björn,

 

En system-CD kommer oftast när man köper datorn, dvs med ett enkelt system installerat på skivan och sen installationsfiler för att installera ett nytt system på datorn. På CD:n brukar det också följa med ett enklare verktygsprogram (inte särskilt bra) och verktyg för att formattera om hårddisken osv.

 

Alla drivrutiner för den hårdvara som är installerad från fabrik finns alltså på den CD:n och dessa installerast automatiskt när du startar installationsprocessen (finns undantag också där man kan välja att inte installera vissa delar). Oftast installeras det mer tillägg än vad man behöver, men det behöver vi inte gå in på just nu. Det blir överkursen.

 

Startdiskett hette det förr när ett system rymdes på en floppyskiva. Numer är systemen så stora att det inte ryms så då funkar det bäst med en CD.

 

Jag skulle tro att din dator skulle må bäst av 8.6. 9:an är alldeles för tungrodd och mer anpassad till nyare datorer. 8.6 är däremot väldigt stabil och snabb så det är inget nerbyte att skaffa det.

 

Problemet är då att skaffa det. Det kan hända att nån här på eForum (eller kolla även de andra Macforumen online som http://www.macprat.nu/ eller andra som har köp och sälj forum) som kanske sälja sin kopia av 8.6 till dig. Det kan vara svårt att få tag på äldre system. En del Macaffärer kan dock ha nån kopia också.

 

Frågor är alltid välkomna, så ställ gärna frågor om det är något du undrar över.

 

Kan också tipsa om att MacWorld har ett gratis forum där det finns många väldigt duktiga macare som kan hjälpa dig med dina frågor likaväl som det finns några andra macforum också som du kan kika runt på:

 

http://www.macworld.se/

http://www.macnytt.com/

http://99mac.com/

 

Vi ses säkert på nån av de forumen också!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...