Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför ignorerar Intel FireWire ?


Victor Akell

Rekommendera Poster

Hej Anne!!

 

Om du retar dig på att menyraden dyker upp när du

drar ner pilen så tar du bort detta i start\inställningar\aktivitetsfältet. Tag bort

bocken i rutan för dölj automatiskt. Svårare än så

var det inte. Till och med en Macanvändare klarar

av detta ;-).

 

Mvh Falken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Skapad
  • Senaste svar
Rikard Ståhl

KOrt inlägg utan värderingar...

UNIX kärna skapades väl ändå på 60-talet?

 

med vänliga

 

Rikard Ståhl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anders men jag redan visste detta kanske för att jag är inte enbart Mac användare. Jag nämnde angående menyraden för att jag tycker det vore bättre om den antingen syntes hela tiden eller man så vill inte alls. Microsoft säkert tycker att det har hittat en bra "mitt i mellan" lösning men jag tycker inte det.

 

/anne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råd till Anne: LÄgg den i överkant så att "Start" kommer där "äpplet finns" på MacOS. Ställ in så att menyn syns hela tiden, men låt programmen täcka hela bildskärmen. Lägg sedan in genvägar till dina program i en mapp på skrivbordet. Ha alltid denna mapp öppen. Då når du alltid dina program via alt+tab istället för att gå via mus eller annat tjafs. På detta sätt kan man jobba sig igenom NT och Macifiera den. T ex kan du ha permanenta genvägar till diskett och CD-rom på högra kanten, papperskorgen längst ned till höger, etc, etc.

 

Jag har haft detta så i ca 3 år nu-funkar perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under 30-talet utvecklades teorierna kring en "universell" maskin, d v s en programmerbar maskin av en ganska ung engelsk teoretiker som jag inte minns namnet på. Denna maskin skulle vara binär.

 

Allt som har några år på nacken behöver inte vara otillfredsställande. Precis som datorn har förändrats sedan 40-talet, så har viss förbättring åstakommits även i Unix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt strider detta mot objektorientering? Jag kan tycka att det är bra att den bilskärmsytan upptas av en meny istället för fönsterlist. Menyhanteringen i nya progam utnyttjar ju de API som finns inbyggda. Vad är det för fel på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du kan botanisera o prova lite genom att högerklicka på det gråa fältet på windowsmenyn. (Dra o släpp-se nedan-har inget med vår frågeställning att göra). Där ställer du in hur menyn skall bete sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att applikationerna håller reda på hur de sist placerade sig. Om de då låg längst upp mot skärmkanten (innan du flyttade namnlisten) så kommer de att hamna bakom listen (när den är flyttad) eftersom fönsterlisten alltid ligger överst. Du kan alltid flytta en applikation iaf: Tryck Alt+mellanslag, välj "flytta" och flytta applikationen med piltangenterna... tryck Enter när du har positionerat den. Sedan borde du inte ha problem nästa gång.

Att applikationer hamnar utanför skärmytan beror kanske på att du (eller någon annan) har ändrat skärmupplösning till en lägre efter det att de applikationer som hamnade utanför placerades... öööh om du förstår :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill ha menyn synlig hela tiden? Du kan inte tänka dig lösning med att menyn alltid är underst, d v a fönster täcker menyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson

För att inte tala om att macens iconer är snyggare (=<8.5).. kolla bara när man flyttar en ikon.. då blir den halvtransparent.. yummmy... Sen att Win kanske har bättre simultankapacitet, och ialla fall NT minnesskydd är en annan femma.. lets face it, minneshanteringen i MacOS har sett sina bästa dagar.. Men det ska det väl bli bättring på i MacOS X.

 

Det kanske är därför det finns en sån klar uppdelning av mac resp PC folk.. de som gillar design och estetik väljer transparenta ikoner, och nerdarna väljer tekniska finesser... (äkta nerdar kör LINUX, eller ännu hellre, en egen dialekt.... gärna utan GUI) ..., men jag vill ju ha både och!!!

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant fråga faktiskt. Blir man mer produktiv av att ha en tilltalande arbetsmiljö runt omkring sig. Kan man få allt? Funktionalitet i en estetiskt tilltalande och logisk miljö?

 

Vi har inte anledning att vara riktigt nöjda än, tycker jag, trots vad alla NT-,Linux- och MacOSnissar säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det introducerades i något av servicepaketen. 3? Antagligen som en liten försmak på gdi2k, MS' nya gränssnittslösning som bygger mycket på transparens... vet inte riktigt vad det blev av den. Det sades att de skulle bygga in det i win2k men det har inte synts till i betorna ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson

Det vore fräckt...

Varför inte 3d-ikoner (roterbara).. fråga mig inte varför.. ;-)

Kanske ett 3d-desktop, så man får plats med fler ikoner där...

 

Nån som har fler intressanta idéer om nödvändiga och användbara funktioner som bara måste finnas i ett modernt OS?

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Transparenta ikoner finns iallafall i W2k Beta 3 build 2031 och högre..

 

 

PS först över 100 gränsen i denna tråd

 

Jipiieeee

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, alla fönster typ filhantering och whatever skulle gå att ställa in så de blev semitransparenta. Det fanns med iaf i deras första presentationer över gdi2k -- jag har sett screenshots på det (rätt läckert) och vet att vissa tillverkare (läs Number Nine) lade in funktioner för hårdvaruacceleration för sånt i sina chip i förväg. Nu kan man säga att det bara skulle vara en gimmickgrej och inte ha några fördelar; men faktum är att jag tror att det skulle vara rätt trevligt, kunna skriva ett dokument i fullskärm medan man tittar på TV, också i fullskärm, fast "bakom". Eller nåt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Ett 3D desktop vore ganska ballt, då är det bara att rotera fram de ikoner som ligger i bakgrunden. Kanske inte så funktionellt, men ballt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...